Gå til innhold

Bekymret for skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ein gutt på 6 som begynner på skolen til høsten. Han sliter fortsatt med ein del lyder, klarer f.eks ikke si s, g og k. Og gjenkjenner verken tall eller bokstaver. Vi las ei bok med bilde av ei klokke og tall. Jeg viste han hvordan eit 5 tall ser ut og spurte om han kunne finne det samme tallet på klokka. Det klarte han ikke. Han har vansker med stillesittende aktiviteter, kan bli utagerende og vrang når han er trett og sliten og blir fort sliten over mye inntrykk og nye ting. Han har spes. Ped i bhg og PPT har skrevet brev om at han bør ha ekstra ressurser i hvertfall i norsk og matte. Han hadde logoped en stund i høst, men det ble avslutta fordi det virker ikke som om han forstår og hører at han sier feil lyder. Har testa hørsel og syn og der er i orden. Men han er ein flink arbeidsgutt og liker å arbeide hjemme med dyra og hjelpe til med ved osv. Bare synd at de ikke blir testa i det på skolen. Bekymra for hvordan han skal komme gjennom leksene. Noen beroligende ord?

Anonymkode: c001c...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd, det er slett ikke sikkert det blir så galt som du tror. Han vil jo utvikle seg og vokse mye på det å starte på skolen også..

Jeg har fire barn og yngste begynte på skolen i fjor, så jeg har nå fire skolebarn. Det jeg kan love deg er at når de begynner på skolen er det utrolig stor forskjell på barna. Noen er bare 5 år, andre er 6,5 år, noen kan lese og skrive, andre sliter med å sitter rolig mer enn 5 min om gangen og kan ikke skrive navnet sitt engang. Nivået er så forskjellig at du aner ikke.

Likevel går det seg til for de fleste, i løpet av første skoleår jevner mye seg ut. Men i alle klasser vil det jo også være barn med litt spesielle behov, som trenger litt mer tilrettelegging og kanskje iop (individuell oppfølgingplan), det går som regel greit med disse også.

Det er ikke ukjent for læreren at noen barn trenger mer enn andre, og alle lærerne jeg har møtt på er veldig opptatt av kommunikasjon mellom hjem og skole. Ikke bekymre deg for lekser, det er det minst viktige i prosessen med å bli skolebarn, det viktigste er i første omgang å trives, finne sin plass, få venner, føle seg trygg osv. Først et godt læringsmiljø er på plass lærer barna.

Kanskje må barnet ditt ha tilpassede lekser, kanskje må han ha noe spesialundervisning, kanskje litt ekstra hjelp fra en assistent, men ikke ta sorgene på forskudd, selv om han trenge litt ekstra er det ikke sikkert skolen blir hat og pyton for han. 

Anonymkode: 312bf...94a

Skrevet

Takk for positivt svar!Fordelen er at de alle går i samme barnehage så kjenner hverandre godt. HI

Skrevet

Jeg har en gutt i første klasse nå som har hatt mange av de samme vanskene som ditt barn. Min har alvorlige språkvansker og sliter med dårlig konsentrasjon/mye uro. Jeg var ekstremt bekymret før skolestart.. han begynte på en ukjent skole hvor han ikke kjente noen. 

Men det fikk SÅ bra! Han har utfordringer knyttet til undervisningen pga problemene og utfordringer knyttet til det sosiale pga språkvanskene, men der går utrolig bra i forhold til vanskene hans. Han har mange venner på skolen, så selv om han liker å leke mye alene så er de andre ungene med på å få han inn i leken. Han har en fantastisk lærer som virkelig gjør sitt beste for han og skolen har virkelig kunnet sakene sine. Vi hadde dialog med skolen i god tid før start slik at de viste om utfordringene og gikk i gang med oppfølging i skolen fra dag 1. 

Gutten min har modnet helt ekstremt mye i løpet av sitt første skoleår. Han har lært SÅ mye og man trenger ikke å bekymre seg for tall eller bokstaver. Min gutt som har slitt så med språket han leser faktisk selv nå! Lyder som S og F har falt på plass i språket, han har hatt en stor språkutvikling og han er så mye mer moden på mange områder. S, G og K er veldig sene lyder og det kan enda ga lang tid før de er på plass hos ditt barn. Men ikke stress! Det ordner seg nok! 

Leksene er noe vi "lider" oss gjennom, men det går greit altså. Alt handler om rammene rundt lekseaitusjonen. Vi kjører hardt med motivasjon og mye ros. Vi er ikke så nøye med at f.eks skriveleksen skal være perfekt, det viktigste er at han gjennomfører. 

Jeg har innfunnet meg med at barnet mitt trenger mye oppfølging gjennom skolen. Han vil neppe bli en stor akademiker som går mange år på skolen, men jeg skal søren meg sørge for at han klarer å få en skikkelig grunnleggende skolegang slik at hans evner resulterer i et yrkesliv hvor han finner seg til rette. 

Anonymkode: b0681...4b2

Skrevet

Så bra å lese det😃 kjempe bra gjort av sønnen din, skolen og dere foreldre😃 håper det går like bra med min gutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...