Gå til innhold

MÅ vi gifte oss for at han skal kunne adoptere stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at ved stebarnsadopsjon er det et krav at stefar er gift med barnets mor. Her er visstnok ikke giftemål ønskelig, men han fungerer som en ekte pappa for barnet. Gjør alt med og for barnet, elsker barnet, står for det økonomiske osv. Biologisk far stiller ikke opp på noen måte. Ikke en telefon, ikke et brev, ikke gaver eller noe til bursdag/jul. Ikke bidrag. Vi vet ikke engang om han lever. Barnet vil tjene mye på å bli adoptert av stefar med tanke på arv osv.

Anonymkode: 64f69...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det må dere. Det er likevel ingen garanti for at han får adoptere barnet, de er veldig strenge på det.

Anonymkode: 9cdf7...1f4

Skrevet

Det må dere ja. Og som sagt over, det er ingen garanti for at dere får gjennomslag. Dersom han så inderlig ønsker å adoptere barnet ditt bør ikke giftemål være det som stopper dere. Det er bare et papir, og langt enklere å skille seg enn å bli kvitt et foreldreansvar...

Anonymkode: 600b6...429

Skrevet

Det tror jeg kanskje ikke. Faren min skulle adoptere søsteren min og foreldrene mine var bare samboere. Biofar satte foten ned da.

Anonymkode: 2d14a...352

Skrevet

Nei, det må dere ikke lenger. Tidligere måtte man være gift. 

Anonymkode: 2a711...6ad

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har lest at ved stebarnsadopsjon er det et krav at stefar er gift med barnets mor. Her er visstnok ikke giftemål ønskelig, men han fungerer som en ekte pappa for barnet. Gjør alt med og for barnet, elsker barnet, står for det økonomiske osv. Biologisk far stiller ikke opp på noen måte. Ikke en telefon, ikke et brev, ikke gaver eller noe til bursdag/jul. Ikke bidrag. Vi vet ikke engang om han lever. Barnet vil tjene mye på å bli adoptert av stefar med tanke på arv osv.

Anonymkode: 64f69...f1d

Dere må ikke være gift, men biologisk far må samtykke i å si fra seg foreldreskapet og godkjenne adopsjonen.

Anonymkode: 700ed...30e

Skrevet

Hvis dere går til steget om å søke om adopsjon, så må dere ikke nevne at arv er en stor grunn til at dere gjør det. De ønsker at det ligger helt andre verdier til grunn. Også lønner det seg å gjøre det før barnet er myndig. Vi måtte igjennom den papirmølla før det endelig var i orden. (Biofar er død).

Anonymkode: e3ddb...002

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere går til steget om å søke om adopsjon, så må dere ikke nevne at arv er en stor grunn til at dere gjør det. De ønsker at det ligger helt andre verdier til grunn. Også lønner det seg å gjøre det før barnet er myndig. Vi måtte igjennom den papirmølla før det endelig var i orden. (Biofar er død).

Hvorfor lønner det seg å gjøre det før barnet er myndig?

Anonymkode: 9cdf7...1f4

Skrevet

Fordi prosessen er enklere før barnet er myndig. Ikke spør meg hvorfor :P burde vært enklere når myndig barn godkjenner og vil bli adoptert.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere må ikke være gift, men biologisk far må samtykke i å si fra seg foreldreskapet og godkjenne adopsjonen.

Nei, kun hvis han har del i foreldreansvaret - noe jeg tar som en "selvfølge" at denne faren ikke har da han ikke har noe å gjøre med sitt barn. 

Biologisk får har rett til å uttale seg om adopsjonen, men kan ikke nekte.

Anonymkode: 7a29f...4ce

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kun hvis han har del i foreldreansvaret - noe jeg tar som en "selvfølge" at denne faren ikke har da han ikke har noe å gjøre med sitt barn. 

Hvor i alle dager har du dette fra?

Jurisisk far kan nekte at andre adopterer hans barn jo. 

Anonymkode: ea86f...fb4

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Samtykke fra den som har foreldreansvar for barnet er et absolutt vilkår for å kunne gjennomføre en adopsjon. En uttalelse fra en forelder uten foreldreansvar vil også ha betydning for avgjørelsen av søknaden."

Anonymkode: 2a711...6ad

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overhodet ikke. 

"En uttalelse fra en forelder uten foreldreansvar vil også ha betydning for avgjørelsen av søknaden." med andre ord; han har rett til å uttale seg. 

Lurt å sette seg inn i ting før du skal dele ting som ikke stemmer på nett. 

Hilsen ei som nettopp har gått igjennom en slik sak med min mann!

Skrevet

Jeg forstår ikke motstand mot å gifte seg hvis man likevel ønsker å forplikte seg til å ta til seg et nytt barn som sitt eget.

Hvis barnet ditt nærmer seg myndighetsalder, pass på det som andre har nevnt, det er lettere å få til før barnet blir myndig, og nevn for all del ikke at arv er et argument, for da kan det være det blir avslag av den grunn!

Anonymkode: 8e619...5bb

Skrevet

Håper dette ikke er samme TS som hun som reagerte på at stefar var så streng... Så streng at hun (mor) begynte å gråte av fortvilelse...

Anonymkode: 543ef...a7c

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper dette ikke er samme TS som hun som reagerte på at stefar var så streng... Så streng at hun (mor) begynte å gråte av fortvilelse...

link?

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil.

Overhodet ikke feil. Hvis du leser lenger opp er det både sitert fra bufdir & jeg har nettopp gått igjennom en slik sak med min mann om mitt førstefødte barn der biofar plutselig nektet  (etter 9 år uten kontakt med barnet) og likavel gikk stebarnsadopsjonen igjennom ;-)

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det håper jeg at det ikke er heller!

Hi, hvis du er hun fra den andre tråden, hvor stefar er så streng mot ditt barn at du begynner å gråte - IKKE la ham få adoptere barnet ditt!!! Om du er henne, oppsøk familievernkontor på egen hånd og få diskutert forholdet du er i med fagfolk, for det hørtes ikke særlig sunt ut! Og er det ikke det, da gjør du IKKE barnet ditt noe godt om du lar en slik mann adoptere det.

Anonymkode: 8e619...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...