Gå til innhold

Forbigått i intern ansettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk vite i dag at en yngre kollega med mindre ansiennitet og lik utdanning er innstillt som nummer én, en ekstern som nummer to, mens  er nr.3 . Dette er for meg uforståelig, kollegaen min er dyktig nok men jeg er "objektivt" sett dyktigere og ikke minst mer innovativ og endringsvillig, samt at jeg har større perspektiv med tanke på organisasjonen som helthet. Hun er mest opptatt av "seg og sitt" og trenerer ofte prosesser med negativitet og skepsis. Kan jeg gjøre noe med dette nå før ansettelsen er gjort? Fagforeningene er ikke ferdig med sin behandling. Jeg vet at min interne referanse som vil være en viktig samarbeidspartner vil ha meg, men hun sier at de ikke har snakket med henne.

Alle som nå vil svare at jeg sikkert ikke har selvinnsikt kan bare droppe det. Jeg spør ikke om dere tror på meg, men hva en gjør i et slikt tilfelle. Jeg mistenker at dette handler om en misforståelse som skjedde for en tid tilbake som nok har farget øverste leders oppfatning av meg. Det noen trodde jeg hadde gjort medførte ikke riktighet, jeg hadde bare gjort jobben min, noe nærmeste leder bekreftet og støttet meg i.

Men altså, hva gjør en? Og hvor konkret må deres begrunnelse være?

Anonymkode: f468d...11e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privat eller offentlig?

Er det privat så kommer du vel ingen vei. I det offentlige kan de vel ikke gjøre dette?

Din nærmeste leder og den interne referansen din bør kontakte ledelsen igjen og gjøre det helt klart at det de ev. trodde var negativt tidligere iKKE stemte.

Er det offentlig så bør du vel få fagforeningen på saken.

Anonymkode: 5cce3...272

Skrevet

Dersom dette er i det offentlige:

Ble stillingen lyst ut offentlig? I så tilfelle har du ingen intern fortrinnsrett. Det gjelder kun dersom det er intern utlysning eller om du har noen form for rettskrav på stillingen (kan være aktuelt ifm omorganiseringer osv). 

Som regel har utlysninger en eller annen passus om "personlig egnethet" eller noe i den duren. Det betyr at dersom man ellers er rimelig likt kvalifisert, så kan man ansette den man føler vil passe best inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...