Gå til innhold

Er så dritt lei legekontordamene!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er sure, svarer spydig, spør om detaljer hvorfor jeg trenger time osv!!

hun ene klarte til og med å si  "det ser ikke så veldig bra ut" når jeg hadde vært å målt HCG nivå etter prøverørsforsøk, når det var 92 og på rugedag 14 eller noe sånt. Jeg knakk heeelt sammen, hvem f*** er hun som kan si sånt? Husker jeg ga beskjed at det var IKKE greit at en helsesekretær sa noe om resultatene FØR svaret på den andre prøven var kommet. Blæææh

til informasjon så var jeg gravid og fikk et barn. 

Også nå, i dag, skulle jeg ha time fordi jeg er på randen av utmattelse ifht et nytt søskenforsøk (4 forsøket nå), og ville snakke med legen min om å bli henvist til terapeut/psykolog for å takle et evt nytt nederlag, muligens høre om sykemelding kunne hjulpet i forhold til stress for at egget skal feste seg, og når jeg ringer kl 10 og spør om time, gjerne i dag, så LER hun og sier spydig nei da burde du ringt tidligere hvis det er sååååå akutt. Helt greit, kan komme i morgen da jeg, ingen problem liksom! Da sier hun "jeg setter deg opp på time neste uke jeg" Neste uke!! Nei sier jeg, det går ikke, da må jeg komme til en annen lege hvis min fastlege ikke kan før. "Hva gjelder det daaa?" Det er privat, har jeg sagt svarer jeg. Så spurte hun om det gjaldt sykemelding/henvisning, og jeg svarer at det vet vell ikke jeg, det er det legen som bestemmer, og forsetter med "om det var sykemelding fra jobb jeg mente?" Da klarte jeg ikke holde meg lenger, "ja det er vell det de fleste sykemeldinger dreier seg om", svarte jeg. Da bortforklarte hun seg med at noen trenger sykemelding fra studier osv... 

anyways, fikk omsider time i morgen (kunne jeg bare ikke fått det med en gang?!), men det jeg lurer på er om det er noen mulighet for å levere skriftlig klage til et legekontor? Noen som har lignende erfaringer og har sendt inn klage? Hvor gjøres det? 

Ps vet jeg høres hormonell ut, og det er jeg nok, men er dette normal oppførsel? De sier ikke hei eller hadet en gang når vi snakker på tlf... føler jeg er til bry liksom. 

Anonymkode: bb560...a49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville i første omgang klagd til legen når du kommer inn der i morgen, legene er jo ikke tjent med å ha et slikt "ansikt utad" på legesenteret sitt de heller. La de få sjansen til å ordne opp internt.

Hjelper ikke det kan du ringe pasientombudet, de kan svare på alle spørsmål ang klager på helsevesenet, de kan til og med hjelpe deg formulere og skrive klagen. De fungerer som pasientens advokat i klagesaker.

På legesenteret jeg bruker er de overhodet ikke sånn, de er veldig blide, hyggelige og effektive uten å være ufine, nysgjerrige eller nedlatende.

Anonymkode: 683b6...96f

Skrevet

Men det er jo ikke akkurat akutt syk du er heller da. Så du kunne fint ventet noen dager. 

Anonymkode: 5b8d6...190

Skrevet

Jeg syns helt ærlig at du høres litt slitsom ut. Jeg tror du kan ha godt av en time hos psykolog. Men jeg er enig med hun over i at dette ikke er akutt, og du kunne fint ventet til neste uke. 

Lykke til med søskenforsøk. Jeg vet så altfor godt hvor vondt det kan være. Jeg håper at du lykkes!

Anonymkode: fa6bb...419

Skrevet

Hvor akutt eller ikke det var er uvesentlig. De skal ikke diskutere (og ha meninger om) dine prøvesvar, og har heller ikke noe med årsaken til at du ønsker time hvis ikke du ønsker å fortelle de det -klart det kan hjelpe de i vurderingen, for de har bare noen få ø-hjelp timer å ta av, så de kan jo spørre men ikke forvente svar. 

Hadde,som nevnt over, snakket med legen din om det... Evt sent skriftlig til ledelsen.

Er så glad for at vi har timebestilling på nettet, så slipper jeg å forholde meg til de på Tlf annet en ø-hjelp/akutt (og da har de "legevakt" for fastlegepasienter der imellom visse klokkeslett).

Skrevet

Jeg forstår absolutt din frustrasjon. Samtidig så jobber jeg selv som helsesekretær og vil gjerne forklare litt. Grunnen til at vi spørr hva det gjelder/om det haster er for å avgjøre hvor fort du trenger time. De fleste som ringer vil gjerne ha time samme dag, men det er det naturligvis ikke plass til da vi har et visst antall akutt-timer disponibelt. Da må det også være akutt, vi kan ikke gi akutt-time til noen med problemer som fint kan vente slik at de som virkelig trenger det må avvises. Ofte vil fysiske problemer trumfe psykiske med mindre det er alvorlig. Legens timelister er ofte fulle i 2-3 uker frem i tid, så man må faktisk forvente å måtte vente om man ikke feiler noe som krever tilsyn raskere og det er det helsesekretærenes jobb er å sile ut. Det er ikke for å være nysgjerrig eller noe annet. Når det er sagt har jeg møtt flere elendige helsesekretærer som utfører jobben sin dårlig selv, så jeg skjønner at det kan være et irritasjonsmoment.

Anonymkode: 76214...e8c

Skrevet

Jeg synes vel det var litt unødvendig at du skulle ha akuttime ut i fra det du skriver. Men måten hun snakker til deg på, hører ikke hjemme noe sted

Anonymkode: ada37...c27

Skrevet

Jeg syns også du høres slitsom ut. Det var ikke akkut og du kunne fint ventet til neste uke. Nå må andre med akutte tilfeller vente lenger på grunn av deg.

Om du er så ustabil bør du ikke begynne med søskenforsøk.

Du koster allerede sammfunnet veldig mye med all hjelpen du trenger så enda et barn burde du vente med til du har råd selv.

Anonymkode: 04614...b36

Skrevet

Helsesekretæren spurte om det gjaldt sykemelding fordi denne ikke kan tilbakedateres. Så om du hadde tenkt feks å være hjemme fra i dag av og til en evt time neste uke, måtte du benytte egenmelding eller fri. Spm hennes var så vidt jeg kan se kun der for å hjelpe deg så ikke du evt dukket opp på en time i neste uke med forventning om sykemelding fra og med i dag. Når det er sagt burde hun informert deg om dette. 

At hun ler/er hånlig mot deg som ønsker rask time er skikkelig uproft.

Anonymkode: 6f8c0...cda

Skrevet

Synes vel egentlig at du hørtes verst ut, men helsesekretæren kunne nok lært seg å bli litt mer høflig på telefonen. Helsesekretærer må faktisk spørre hva det gjelder når du spør etter en akuttime. Hun spør ikke fordi hun er nysgjerrig. Alle pasienter ønsker som regel time samme dag, men det er det ikke nok tilgjengelige timer for. Da er helsesekretærene lært opp i å prioritere hva som haster mest og hva som kan vente litt. Din problemstilling er ikke så akutt så kunne godt ha ventet litt. Dersom du nekter å oppgi grunn, kan du ikke forvente å få time samme dag. Bestiller du ordinær time må du ikke oppgi, men der er likevel en fordel om du oppgir grunn. Det gir legen mulighet til å forberede seg. Sykemelding er innafor å spørre om. Hvis du sier at du trenger sykemelding, men legen ikke har time til deg samme dag, kan helsesekretæren journalføre at du har tatt kontakt den dagen slik at legen kan tilbakedatere sykemeldingen ved behov. Hvis det ikke er journalført, har han ikke lov å tilbakedatere.

Anonymkode: 8b9b0...77f

Skrevet

Sekretærene er ansatt av legen. Så gi tilbakemelding direkte til legen din. Er det hos deg problemet ligger så vil nok ikke legen gjøre stort, men får hun mange tilbakemeldinger av dette slaget kan legen gjøre noe for å i første omgang prøve å forbedre kommunikasjonsevnen til denne/disse sekretærene, og i neste omgang be de se seg etter et annet sted å jobbe.

Jeg bytta legekontor pga sure kjipe damer "i luka". Det har du og lov til. Jeg gav også beskjed om at det var derfor jeg bytta, til min daværende lege. Forbrukermakt heter det.

Anonymkode: 89ac8...2f6

Skrevet

Ser jeg skrev litt utydelig, men jeg trengte altså ikke akutt time på dagen, var heller ikke det jeg spurte om, men så klart ville jeg jo ha time så raskt som mulig mtp om jeg skulle blitt sykemeldt. 

Jeg er ikke desperat etter legetime raskest mulig, det er ikke det dette handler om. Jeg stiller bare spørsmål rundt praksisen til helsesekretærene på litt legekontor, hvorvidt det er normal oppførsel eller ikke. 

Til deg som er spydig og sier jeg bør vente med søskenforsøk fordi jeg virker ustabil, gå å ta deg en bolle :-) Ja, jeg er super stressa, og mine instinkter roooper etter et barn og søsken til vår kjære sønn. Dette kan det være vi ikke klarer, klart det gjør meg litt ustabil å ha det slikt. Du har kanskje ikke vært igjennom prøverør og hatt disse følelsene selv? 

Uansett så ser jeg at de fleste svar jeg fikk var enig at oppførselen til kontordamene ikke var optimal, og jeg kommer til å ta det opp med legen min i morgen når jeg har time. 

For ordens skyld (vet hvordan man antar og forhåndsdømmer en person utifra hvordan man skriver her inne), så har jeg aldri vært sykemeldt i hele mitt liv, foruten de 3 dagene etter egguttak og i slutten av forrige svangeskap da jeg fikk svg.diabetes. 

Jeg er bare oppriktig stressa og nervøs og på randen av utmattelse fordi jeg har et negativt tankekjør i hodet om at dette forsøket også går i dass og at vi ikke får det til, osv osv... derfor vil jeg gjerne ha henvisning til en terapeut/psykolog som kan hjelpe meg å takle dette evt, og veien videre. For livet går faktisk videre, og jeg vil lære meg å elske livet mitt for det det er, og ikke det det kunne ha vært (hvis vi ikke får er barn til). 

Hi 

Skrevet

Selvsagt ikke en god oppførsel av sekretæren, samme hva de måtte mene om deg så skal de ikke gi utrykk for det. At hun måtte vite hva det gjaldt og om sykemelding så er det jobben hennes. Takt og tone hadde hun derimot ikke. 

Er helsesekretær selv og forstår når pasientene sier at de ikke ønsker å fortelle meg årsak til sykemelding. Da spør jeg om det kan vente noen dager eller om det er sånn at de må komme inn idag. (Forskjell på å være på nippet til å bryte sammen og det og være litt sliten og ville snakke med legen. Og for å luke ut de som evt er suicidale)  Stort sett forteller de da hva det gjelder og det er enklere for meg å gi en time. Jeg ville aldri ledd av en pasient som ringte klokka 10! Det er et helvete å komme gjennom på telefon og jeg har full forståelse for at ikke alle kan sette av halve dagen til å ringe legen.

Gi beskjed til legen, si hvordan du følte deg og si at om det vedvarer så må du bytte lege 

Anonymkode: 17049...029

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns også du høres slitsom ut. Det var ikke akkut og du kunne fint ventet til neste uke. Nå må andre med akutte tilfeller vente lenger på grunn av deg.

Om du er så ustabil bør du ikke begynne med søskenforsøk.

Du koster allerede sammfunnet veldig mye med all hjelpen du trenger så enda et barn burde du vente med til du har råd selv.

Anonymkode: 04614...b36

Sliter det på deg at hi får ivf-behandling? Og iom at du vet og skjønner så lite av hvordan det er å være til behandling, eller å vente på behandling for barnløshet, burde du bare spart deg for å svare. 

Hilsen en annen som står oppi det samme, og bare slapp av, det koster ikke deg en krone.

Anonymkode: 39fe1...2a2

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser jeg skrev litt utydelig, men jeg trengte altså ikke akutt time på dagen, var heller ikke det jeg spurte om, men så klart ville jeg jo ha time så raskt som mulig mtp om jeg skulle blitt sykemeldt. 

Jeg er ikke desperat etter legetime raskest mulig, det er ikke det dette handler om. Jeg stiller bare spørsmål rundt praksisen til helsesekretærene på litt legekontor, hvorvidt det er normal oppførsel eller ikke. 

Til deg som er spydig og sier jeg bør vente med søskenforsøk fordi jeg virker ustabil, gå å ta deg en bolle :-) Ja, jeg er super stressa, og mine instinkter roooper etter et barn og søsken til vår kjære sønn. Dette kan det være vi ikke klarer, klart det gjør meg litt ustabil å ha det slikt. Du har kanskje ikke vært igjennom prøverør og hatt disse følelsene selv?

Uansett så ser jeg at de fleste svar jeg fikk var enig at oppførselen til kontordamene ikke var optimal, og jeg kommer til å ta det opp med legen min i morgen når jeg har time. 

For ordens skyld (vet hvordan man antar og forhåndsdømmer en person utifra hvordan man skriver her inne), så har jeg aldri vært sykemeldt i hele mitt liv, foruten de 3 dagene etter egguttak og i slutten av forrige svangeskap da jeg fikk svg.diabetes. 

Jeg er bare oppriktig stressa og nervøs og på randen av utmattelse fordi jeg har et negativt tankekjør i hodet om at dette forsøket også går i dass og at vi ikke får det til, osv osv... derfor vil jeg gjerne ha henvisning til en terapeut/psykolog som kan hjelpe meg å takle dette evt, og veien videre. For livet går faktisk videre, og jeg vil lære meg å elske livet mitt for det det er, og ikke det det kunne ha vært (hvis vi ikke får er barn til).

Hi

I motsetning til hva en over mente, så synes jeg du virker veldig så oppegående. Det å forebygge både fysiske og psykiske problemer, det er å ta seg selv på alvor, ta sin egen helse på alvor.

Hormonbehandlingen gjør deg nok noe mer utålmodig og at du får lavere grense for hva du tåler - også av uprofesjonelle helsesekretærer. Når du er "på randen av utmattelse" så trenger du time raskt, og du kan godt ta opp opp helsesekretærens oppførsel. Si til legen også at hvis helsesekretæren er litt mer hyggelig på telefonen så vil hun også innby til mer tillit, da kan det hende pasientene er litt mer velvillig til å fortelle henne hva det gjelder enn når man bli møtt av en latter eller andre ufølsomme kommentarer. Er det virkelig uprofesjonell oppførsel så kan man også klage til kommunelegen.

Synes du har en veldig god innstilling til det å få eller ikke få et barn til. Håper inderlig at dere lykkes :) Og hvis ikke, så har dere et fantastisk barn allerede. Jeg lærer meg å leve med det at jeg ikke vil få barn, og jeg tenker det samme som deg, jeg nekter å la det bli styrende for om livet mitt ellers er bra eller ikke. Krysser fingrene for at dere får det til enda en gang :)

Anonymkode: d08c6...c5c

Skrevet

Jeg har full forståelse for hvorfor legesekretærer spør om årsaken til at man vil ha time, for å vurdere om det er akutt eller ikke. 

Skrevet

Navlebeskuende.

Anonymkode: 8b1fb...6eb

Skrevet

De har ikke noe med å mene noe om hvor akutt du mener din egen time er, og du har lov til å si at det er privat mellom deg og legen. I mange andre land trenger man ikke å oppgi noen grunn for legetimen, man sier bare om det er akutt eller ikke.

Jeg ville klaget til legen, evt overordnet for legekontoret.

Jeg bodde i flere år i et land hvor jeg bare ringte nærmeste legekontor og sa når jeg ville ha time. Hvis jeg sa jeg trengte time samme dagen, fant de en ledig lege. Hvis jeg kunne vente, kunne det ta en ukes tid før jeg fikk time med legen jeg likte best. De spurte aldri om en grunn, siden dette ble regnet som privat. Det eneste de trengte å vite var om jeg ville ha en vanlig eller ekstra lang time.

Skrevet
30 minutter siden, Pobie skrev:

De har ikke noe med å mene noe om hvor akutt du mener din egen time er, og du har lov til å si at det er privat mellom deg og legen. I mange andre land trenger man ikke å oppgi noen grunn for legetimen, man sier bare om det er akutt eller ikke.

Jeg ville klaget til legen, evt overordnet for legekontoret.

Jeg bodde i flere år i et land hvor jeg bare ringte nærmeste legekontor og sa når jeg ville ha time. Hvis jeg sa jeg trengte time samme dagen, fant de en ledig lege. Hvis jeg kunne vente, kunne det ta en ukes tid før jeg fikk time med legen jeg likte best. De spurte aldri om en grunn, siden dette ble regnet som privat. Det eneste de trengte å vite var om jeg ville ha en vanlig eller ekstra lang time.

Men hvis du leser dagens utgave av Dagbladet, så får du vite at det mangler 2000 fastleger i Norge. Nytter ikke å være primadonna da. De som virkelig er syke må komme først, og da må sekretærene prioritere. Legen kan ikke sitte og småprate med hver enkelt på telefonen for å høre hvor akutt det er.

Skrevet

Hvorfor må dere være så bitchete? Det er utrolig krevende å gå gjennom prøverørsforsøk, regner med at dere som svarer kjipt ikke har gjort det? Denne HI høres ut som en som presser seg langt, også for å unngå sykmelding, og når det virkelig gjelder, så trenger hun å bli møtt på en ordentlig måte! Det gjør forsåvidt de fleste som ringer legen sin, og det er ikke alle legesekretærer som har folkeskikk. Jeg synes du skal si fra til legen din, HI, folk i krise skal slippe å bli ledd av!

Anonymkode: d8b32...6fd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må dere være så bitchete? Det er utrolig krevende å gå gjennom prøverørsforsøk, regner med at dere som svarer kjipt ikke har gjort det? Denne HI høres ut som en som presser seg langt, også for å unngå sykmelding, og når det virkelig gjelder, så trenger hun å bli møtt på en ordentlig måte! Det gjør forsåvidt de fleste som ringer legen sin, og det er ikke alle legesekretærer som har folkeskikk. Jeg synes du skal si fra til legen din, HI, folk i krise skal slippe å bli ledd av!

Er det mer belastende enn å ha generalisert angst og depresjon? Enn å være nyoperert? Enn å måtte be legen tvangsinnlegge et nært familiemedlem? Mer belastende enn å måtte følge en småskolegutt med armbrudd, eller som må sy en flenge i hodet? Mer belastende enn å være utbrent? 

Vi har alle vårt. Men vi kan likevel øve oss på å følge reglene som gjelder og være høflig mot høyst betrodde tjenestemenn/kvinner i offentlig tjeneste.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det mer belastende enn å ha generalisert angst og depresjon? Enn å være nyoperert? Enn å måtte be legen tvangsinnlegge et nært familiemedlem? Mer belastende enn å måtte følge en småskolegutt med armbrudd, eller som må sy en flenge i hodet? Mer belastende enn å være utbrent? 

Vi har alle vårt. Men vi kan likevel øve oss på å følge reglene som gjelder og være høflig mot høyst betrodde tjenestemenn/kvinner i offentlig tjeneste.

å herre gud.

Skal ikke disse "høyst betrodde tjenestemenn/kvinnene i offentlig tjeneste" være høflige også? 

Også ville jeg svart ja på flere av eksemplene dine der oppe. 

Anonymkode: 89ac8...2f6

Skrevet

Det var ikke akutt da. 

Og siden du er så lite villig til å gi informasjon om hva det gjelder er det ikke lett å avgjøre om det er prekært. 

Du har rett i at du høres hormonell ut, i tillegg er jo du like uhøflig som damen i telefonen. 

Jobben hennes er jo å avgjøre hva som er akutt, du gjør jobben hennes svært vanskelig. 

Anonymkode: 841f9...d90

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som du tydeligvis ikke så, så skrev jeg at DE FLESTE som ringer legen sin trenger å bli møtt på en ordentlig måte. Vet ikke hvorfor du tror jeg satte henne i en særstilling? Det finnes de som trenger grensesetting fordi de er ufine, føler seg berettiget ekstraservice eller ringer unødvendig, men jeg oppfatter ikke HI slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...