Gå til innhold

Habituell abort og IVF - ambivalent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistet fire ganger i løpet av mindre enn ett år. To SA (uke 4-5), en MA (oppdaget uke 11, men embryoet sluttet å utvikle seg i uke 6) og en exu (uke 10). Jeg har antakelig hatt en eller to kjemiske graviditeter i tillegg. Det virker som om jeg blir gravid så godt som hver eneste syklus uten prevensjon, så livmoren min aksepterer åpenbart alle befruktede egg, men så er det kanskje noe galt med de befruktede eggene som livmoren lar feste seg, og så går det galt i løpet av noen uker. :-( Eller så er det en annen grunn/flere grunner til at det går galt gang på gang. 

Vi har nå egentlig bestemt oss for å prøve IVF for å se om det kan hjelpe å "sortere ut" de befruktede eggene som utvikler seg fint og så sette inn ett av dem. Samtidig er jeg så voldsomt ambivalent. Det kjennes så feil og så unaturlig å bruke IVF når jeg tross alt blir gravid så lett som bare det. I tillegg er jeg redd for hormonene, sprøytene (sprøyteskrekk), bivirkningene og livredd for smertene (som jeg har lest kan være veldig sterke) ved egguttaket. Så er det dyrt i tillegg (privat) og vi vet ikke om vi vil lykkes med denne strategien, heller. En del av meg vil bare fortsette å prøve naturlig, men med tillegg av medisiner som kan hjelpe ved habituell abort, men en annen del av meg orker ikke flere aborter og mener bestemt at nå må vi bare optimalisere sjansene for at det skal gå maksimalt, for å unngå flere svangerskap som går galt. Vil gjerne høre fra andre med diagnose habituell abort og uten funn på prøver, som har lyktes med å bli gravide på den ene eller andre måten. Føler jeg trenger noen innspill eller litt oppbacking eller ett eller annet.

Anonymkode: fe8d0...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært gjennom ivf privat, av andre grunner. 

1: sprøytene er skumle å sette, men etter å ha satt første gikk det mye lettere. Terskelen for å stikke selv var høy, men lærte fort at det bare svei litt ytterst i huden, ikke innover i magefettet. Les instruksjon nøye så er det mindre skummelt. 

2: fornuftig å sortere ut brukbare egg, det er meget slitsomt for kroppen å gjennomgå så mange graviditeter som du har hatt. Mannen blir vel testet i samme slengen. 

3: egguttak varierer fra pasient til pasient. Mange egg = mer stikking. Jeg hadde ca 30 egg å hente ut, det var ubehagelig, men fikk litt beroligende og nok morfin. 

4: bivirkninger: jeg hadde kraftigere emosjonelle svingninger på 5 dager pillekur enn 12 dager med sprøyter. Det varierer veldig. Jeg hadde ingen humørsvingninger, kvalme, hodepine. Fikk mer utflod pga så mange egg. Det er overkommelig. Dessverre var jeg av de uheldige som ble kraftig overstimulert, det var vondt. Hvis du skulle få mange egg ut, vær oppmerksom på dette. 

Anonymkode: a38ea...15b

Skrevet
På 8.5.2017 den 19.01, Anonym bruker skrev:

Har vært gjennom ivf privat, av andre grunner. 

1: sprøytene er skumle å sette, men etter å ha satt første gikk det mye lettere. Terskelen for å stikke selv var høy, men lærte fort at det bare svei litt ytterst i huden, ikke innover i magefettet. Les instruksjon nøye så er det mindre skummelt. 

2: fornuftig å sortere ut brukbare egg, det er meget slitsomt for kroppen å gjennomgå så mange graviditeter som du har hatt. Mannen blir vel testet i samme slengen. 

3: egguttak varierer fra pasient til pasient. Mange egg = mer stikking. Jeg hadde ca 30 egg å hente ut, det var ubehagelig, men fikk litt beroligende og nok morfin. 

4: bivirkninger: jeg hadde kraftigere emosjonelle svingninger på 5 dager pillekur enn 12 dager med sprøyter. Det varierer veldig. Jeg hadde ingen humørsvingninger, kvalme, hodepine. Fikk mer utflod pga så mange egg. Det er overkommelig. Dessverre var jeg av de uheldige som ble kraftig overstimulert, det var vondt. Hvis du skulle få mange egg ut, vær oppmerksom på dette. 

Anonymkode: a38ea...15b

Takk for svar! :-)

Ja, sprøytene gruer jeg meg skikkelig til. Med sprøyteskrekk blir ikke det gøy, men jeg blir vel kurert underveis. Du har helt rett i at det er slitsomt for kroppen å gjennomgå så mange påbegynte graviditeter, aborter og kirurgiske inngrep. Jeg føler meg rett og slett tvers gjennom skikkelig sliten. Hadde jeg ikke vært så gammel (38), ville jeg ha hatt en lengre pause nå for å komme meg litt igjen før jeg satte i gang med neste forsøk. Det tar jeg dessverre ikke sjansen på pga alder og lav AMH.

Stikker de en gang per egg? Nå ble jeg litt engstelig her! Forestilte meg at det var et stikk per eggstokk, og at de så bare sugde eggene ut ett etter ett. Hva skjer når man blir overstimulert? Og er det større sjanse for at man er overstimulert ved mange egg? Er det overstimulering som gir mange egg? Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette enda. Jeg håper selvsagt på mange egg, så vi kan fryse ned en del, men vil helst ikke ha masse ekle bivirkninger. 

Er det flere her som har erfaring med ivf og habituell abort eller eventuelt bare ivf?

hi

Skrevet

Trodde de prøvde progesteron før noe annet ved habituell abort.

I tilfelle kroppen bare trenger litt hjelp til å holde fast.

Er det prøvd allerede? 

Anonymkode: 2d45c...ec5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Trodde de prøvde progesteron før noe annet ved habituell abort.

I tilfelle kroppen bare trenger litt hjelp til å holde fast.

Er det prøvd allerede? 

Anonymkode: 2d45c...ec5

Ja, har prøvd progesteron og det hjalp ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...