Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Og som vil fortelle meg litt om hvordan det gikk i orden? Jeg har lyst til å sette sammen min egen bachelorgrad, men finner så lite informasjon. Hvordan gikk dere fram? Tok dere eksamen som privatist eller hele enkeltemner? Takker for alle svar 😊 Anonymkode: e4c5f...8df
Direkte Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Har ikke fullført en grad, men har tatt fag tilsvarende en. Det første du må finne ut er hva du vil ha graden i/hvilken fagkombinasjon du vil ha. Husk at det er en del formelle krav til en bachelorgrad som må være oppfylt. Noen steder/institutt krever de en bacheloroppgave, andre steder ikke (der holder det med fag). Tror de fleste steder krever at du blir tatt opp som student på bachelorprogrammet for å få vurdert/godkjent graden. Jeg tok diverse emner først om student på åpne emner, dvs jeg søkte på det på samordnet opptak. Etterhvert studerte jeg på et studieprogram, og tok ekstra emner i tillegg. Har aldri tatt emner som privatist på universitetsnivå.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #3 Skrevet 8. mai 2017 7 minutter siden, Direkte skrev: Har ikke fullført en grad, men har tatt fag tilsvarende en. Det første du må finne ut er hva du vil ha graden i/hvilken fagkombinasjon du vil ha. Husk at det er en del formelle krav til en bachelorgrad som må være oppfylt. Noen steder/institutt krever de en bacheloroppgave, andre steder ikke (der holder det med fag). Tror de fleste steder krever at du blir tatt opp som student på bachelorprogrammet for å få vurdert/godkjent graden. Jeg tok diverse emner først om student på åpne emner, dvs jeg søkte på det på samordnet opptak. Etterhvert studerte jeg på et studieprogram, og tok ekstra emner i tillegg. Har aldri tatt emner som privatist på universitetsnivå. Tusen takk for svar. Vet du hvordan man går fram for å finne ut av de formelle kravene? Det virker som om det er veldig forskjellig fra skole til skole. Jeg har mailet litt med noen steder, men det er veldig vanskelig å finne ut av spesifikt hva som er kravene og hvordan man går fram. Melder man seg til enkeltemner og får de godkjent som en del av graden på etterskudd, eller må man ha forhåndsgodkjenning? Og hvordan fungerer det når blir man tatt opp som student på bachelorprogrammet? Anonymkode: e4c5f...8df
Direkte Skrevet 8. mai 2017 #4 Skrevet 8. mai 2017 Du må lese studiehåndbøkene, det er veldig variabelt. Generelt må du lese dem nøye og legge en plan, særlig siden ulike emner gjerne har opptakskrav/krever at du har tatt andre emner først. Noen emner er åpne for alle studenter på institusjonen, mens andre har adgangsbegrensning og krever opptak på gitte studier. For noen grader kan man nok ta fagene først og søke om graden i etterkant, mens for noen må du søke deg inn på bachelorstudiet for å få den fullført, mens andre krever kanskje at du går på studiet fra begynnelsen av (kanskje mest aktuelt for de mer yrkesrettede gradene). Men mitt tips er å lese studiehåndbøkene, skrive ned hvilke fag du ønsker, og se hvordan de passer inn. (Min begrensede erfaring er at du gjerne må ha et fullt år/"grunnfag"/gitt antall emner innenfor en viss fagkrets for å få godkjent graden, og den fagkretsen du ønsker deg mest ender opp med å bli instituttet du avlegger graden ved. Det instituttet blir gjerne det som er lurest å ta kontakt med/lese kravene til.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå