Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Kan dette være tegn på Asperger i de to eksemplene nedenfor? Han er 5 år. Han har også syntomer som takler ikke store folkemengder,redd for "alt",Skjønner ikke helt de sosiale kodene,utagerende i barnehagen,slår hvis noen i barnehagen gir han klem,overfølsom for lyder osv. Om morgenen når han har på seg pysjamasbukse så kan jeg be han om å ta på seg en annen bukse å legger den klar til han.Når jeg ikke følger han opp når han kler på seg så tar han buksen uten på pysjamasbuksen.Da forklarer jeg rolig til han at han må ta av pysjamasbuksen først også ta på buksen etterpå.Da blir han veldig frustert å skriker «det sa du ikke at jeg måtte gjøre!» Dette har skjedd gjentatte ganger så det virker rett og slett som ...han faktisk ikke skjønner «selvfølgeligheter» uten at vi forklarer konkret hva han skal gjøre. I barnehagen kan han ha fått tilsnakk å beskjed om at han får ikke lov å slå Ole. Like etterpå slår han Petter. Den ansatte sier til han at jeg sa jo at du ikke hadde lov å slå. Da blir han veldig frustert å skriker « Nei du sa at jeg ikke fikk lov å slå Ole!» Den voksne som snakket med han fikk inntrykk av at han rett og slett ikke skjønte at det betydde at han ikke heller hadde lov å slå andre barn. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #2 Skrevet 7. mai 2017 Du må få utredning av han på sykehuset. Følg med på han og dokumenter hendelser du føler han er annerledes. Dette bør jo gjøres veldig fort, hvis han starter på skolen i August eller neste år så er han sannsynligvis nødt til å ha en assistent med seg på skolen. På skolen skal de kle på seg selv når de skal ut osv. og hvis han har problemer med å forstå at han ikke skal ta den ene buksa utenpå den andre, så kan det hende at han må ha hjelp til sånne ting. Jeg har ikke barn med asberger selv, men har jobbet som assistent på barn med autisme. De har det veldig vanskelig sosialt, og det er i såfall rart hvis barnehagen ikke har gitt beskjed til deg om at han ikke fungerer slik som de andre på hans alder. Anonymkode: 2a75d...8e0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #3 Skrevet 7. mai 2017 Kan høres ut som en form for autisme ja. Nå er ikke jeg ekspert på andre enn mitt eget barn da. Hun kan få beskjed om å sette på plass støvsugeren og gjøre det. Men skjøteledningen som hang på, blir liggende. Jeg må alltid være klar i beskjeden som blir gitt, kan ikke ta det som en selvfølge at hun skjønner hva jeg vil at hun skal gjøre hvis jeg sier a. Da må jeg si b og, men ikke alltid samtidig. Få han utredet, han er enda "ung", det er hjelp å få 🙂 Anonymkode: d9122...e26
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #4 Skrevet 7. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må få utredning av han på sykehuset. Følg med på han og dokumenter hendelser du føler han er annerledes. Dette bør jo gjøres veldig fort, hvis han starter på skolen i August eller neste år så er han sannsynligvis nødt til å ha en assistent med seg på skolen. På skolen skal de kle på seg selv når de skal ut osv. og hvis han har problemer med å forstå at han ikke skal ta den ene buksa utenpå den andre, så kan det hende at han må ha hjelp til sånne ting. Jeg har ikke barn med asberger selv, men har jobbet som assistent på barn med autisme. De har det veldig vanskelig sosialt, og det er i såfall rart hvis barnehagen ikke har gitt beskjed til deg om at han ikke fungerer slik som de andre på hans alder. Anonymkode: 2a75d...8e0 Jeg har skrevet ned alt jeg kommer på som jeg føler at skiller han fra andre barn.Vi står nå i kø hos BUP,bare lurte på om jeg burde nevne disse to tilfellene her. Ja jeg er kjempe stresset med tanke på at han snart skal begynne på skole! I barnehagen sier de at han må hele tiden ha støtte når han skal kle på seg for å gå ut,ellers sitter han bare der å ser på alt annet som skjer. Han klarer å kle på seg selv men han må hele tiden bli minnet på at nå skulle han kle på seg.Han synes ofte også at det er for høy lyd i garderoben så han sitter å holder seg for ørene istedenfor å kle på seg. Joda jeg er fullt klar over at barnet mitt sliter med det sosiale,men heldigvis har han hvertfall to gode venner i barnehagen som han leker med hver dag. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Skrevet 7. mai 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan høres ut som en form for autisme ja. Nå er ikke jeg ekspert på andre enn mitt eget barn da. Hun kan få beskjed om å sette på plass støvsugeren og gjøre det. Men skjøteledningen som hang på, blir liggende. Jeg må alltid være klar i beskjeden som blir gitt, kan ikke ta det som en selvfølge at hun skjønner hva jeg vil at hun skal gjøre hvis jeg sier a. Da må jeg si b og, men ikke alltid samtidig. Få han utredet, han er enda "ung", det er hjelp å få 🙂 Anonymkode: d9122...e26 Han står heldigvis i kø hos BUP for utredning,dessverre er det ofte veldig lang ventetid før en kommer til. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #6 Skrevet 7. mai 2017 Jeg har en gutt på samme alder som er helt lik når det gjelder påkledning. Han har ikke asperger, han har blitt utredet fordi jeg har det selv. Han har naturlig nok arvet noen trekk, og dette med påkledning og å ikke kunne overføre regler rundt en bestemt situasjon til en annen situasjon er blant disse trekkene. Det er ikke nok til en diagnose, men det bør nevnes under en utredning ja. Anonymkode: 63503...4cc
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #7 Skrevet 7. mai 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt på samme alder som er helt lik når det gjelder påkledning. Han har ikke asperger, han har blitt utredet fordi jeg har det selv. Han har naturlig nok arvet noen trekk, og dette med påkledning og å ikke kunne overføre regler rundt en bestemt situasjon til en annen situasjon er blant disse trekkene. Det er ikke nok til en diagnose, men det bør nevnes under en utredning ja. Anonymkode: 63503...4cc Som nevnt i hovedinnlegget så er det mange andre symtomer også ja,bare lurte om jeg skulle nevne disse to tilfellene også men da gjør jeg det. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #8 Skrevet 7. mai 2017 http://www.tengel.no/aspergers-hos-barn/ kan gi en indikasjon. Lykke til! Anonymkode: 93848...46b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #9 Skrevet 7. mai 2017 ifølge den testen kan det være grunnlag til å tro det kan være asperger ja. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #10 Skrevet 7. mai 2017 Høres helt ut som min seksåring. Han er akkurat henvist BUP for utredning for asperger. Går barnet ditt på do? Av ren nysgjerrighet, da gutten min strever veldig med å bæsje på do. Anonymkode: d31e0...5f3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #11 Skrevet 7. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Høres helt ut som min seksåring. Han er akkurat henvist BUP for utredning for asperger. Går barnet ditt på do? Av ren nysgjerrighet, da gutten min strever veldig med å bæsje på do. Anonymkode: d31e0...5f3 Ja han bæsjer på do men det tok lang tid før han fikk det til,han var kanskje 4,5 år gammel.Prøver å få han til å tørke seg selv etter han har bæsjet,men da blir han hysterisk for det syns han er ekkelt. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #12 Skrevet 8. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja han bæsjer på do men det tok lang tid før han fikk det til,han var kanskje 4,5 år gammel.Prøver å få han til å tørke seg selv etter han har bæsjet,men da blir han hysterisk for det syns han er ekkelt. Anonymkode: a8f7f...fa3 Takk for svar. Vi jobber enda med å få han på do, men det er vanskelig da han ikke ser ut til å klare å stoppe i en aktivitet eller annet for å gå på do. Så ender med uhell, og da er han hysterisk når vi skal vaske for det er jo så ekkelt. Men, men....vi finner vel en løsning, til slutt Anonymkode: d31e0...5f3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #13 Skrevet 8. mai 2017 Ville nevnt de episodene i utredningen ja. Jeg har en gutt på 11 som har Asperger. Her strever vi fortsatt med toalettbesøk - han klarer bare ikke å tørke seg godt nok selv og merkes ikke av at han da til tider lukter bæsj. Gutten min tar heller ikke alle "selvfølgeligheter", men han er i den "gode enden" av Asperger og er høytfungerende. Sliter med dårlig korttidshukommelse og fokus, samt sosiale koder. Anonymkode: 5b05b...b16
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #14 Skrevet 8. mai 2017 Sønnen min har også dårlig hukommelse å sliter med fin og grovmotorikken. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 Fikk brev idag om at vi har fått time hos BUP 16.mai Endelig skjer det noe. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan dette være tegn på Asperger i de to eksemplene nedenfor? Han er 5 år. Han har også syntomer som takler ikke store folkemengder,redd for "alt",Skjønner ikke helt de sosiale kodene,utagerende i barnehagen,slår hvis noen i barnehagen gir han klem,overfølsom for lyder osv. Om morgenen når han har på seg pysjamasbukse så kan jeg be han om å ta på seg en annen bukse å legger den klar til han.Når jeg ikke følger han opp når han kler på seg så tar han buksen uten på pysjamasbuksen.Da forklarer jeg rolig til han at han må ta av pysjamasbuksen først også ta på buksen etterpå.Da blir han veldig frustert å skriker «det sa du ikke at jeg måtte gjøre!» Dette har skjedd gjentatte ganger så det virker rett og slett som ...han faktisk ikke skjønner «selvfølgeligheter» uten at vi forklarer konkret hva han skal gjøre. I barnehagen kan han ha fått tilsnakk å beskjed om at han får ikke lov å slå Ole. Like etterpå slår han Petter. Den ansatte sier til han at jeg sa jo at du ikke hadde lov å slå. Da blir han veldig frustert å skriker « Nei du sa at jeg ikke fikk lov å slå Ole!» Den voksne som snakket med han fikk inntrykk av at han rett og slett ikke skjønte at det betydde at han ikke heller hadde lov å slå andre barn. Anonymkode: a8f7f...fa3 Hmm. Jeg hadde nok tenkt i de baner ja, kanskje ikke nødvendigvis asbergers, men en eller annen form for autisme. Anonymkode: ef924...406
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 Du bør absolutt nevne på BUP det du skriver her ja. Min datter har autisme, og det du skriver her er veldig typisk for autister. Anonymkode: e3b2e...5c9
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #18 Skrevet 8. mai 2017 Jeg har lest om autisme å syns ikke det passer på sønnen min.Men når jeg leser om asperger så er det mye som passer på sønnen min. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #19 Skrevet 8. mai 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lest om autisme å syns ikke det passer på sønnen min.Men når jeg leser om asperger så er det mye som passer på sønnen min. Anonymkode: a8f7f...fa3 Asberger er innenfor autismespekteret. Det kan nesten virke som at du synes Asbergers er en "lettere" diagnose? Anonymkode: d9122...e26
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #20 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Asberger er innenfor autismespekteret. Det kan nesten virke som at du synes Asbergers er en "lettere" diagnose? Anonymkode: d9122...e26 Poenget var vel mer at det er flere symtomer som stemmer på asperger enn autisme.Når jeg leser om autisme så er det en del som ikke passer på min sønn. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #21 Skrevet 8. mai 2017 Å ja jeg vet at asperger er innen autismeaspekteret. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #22 Skrevet 8. mai 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget var vel mer at det er flere symtomer som stemmer på asperger enn autisme.Når jeg leser om autisme så er det en del som ikke passer på min sønn. Anonymkode: a8f7f...fa3 Det eneste som skilte datteren min fra Asbergers, var språket. Ved Asbergers har språkutviklingen vært normal. Men, det er ikke opp til oss å bestemme hva din sønn har. Anonymkode: d9122...e26
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #23 Skrevet 8. mai 2017 Nei det er heldigvis ikke opp til meg heller å finne det ut Sønnen min var sen med å begynne å snakke,men nå er ikke språket noe problem lengre. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #24 Skrevet 8. mai 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei det er heldigvis ikke opp til meg heller å finne det ut Sønnen min var sen med å begynne å snakke,men nå er ikke språket noe problem lengre. Anonymkode: a8f7f...fa3 Det er mye som ikke stemmer med autisme på min datter, men det er mye som stemmer og. Det er jo ikke sånn at alle med autisme er like. Akkurat som at ikke alle med Asbergers er like. Det er en ganske lang utredning, det er ikke hokuspokus å sette diagnosen. Nettopp for å være sikker på diagnosen de setter. Anonymkode: d9122...e26
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #25 Skrevet 8. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mye som ikke stemmer med autisme på min datter, men det er mye som stemmer og. Det er jo ikke sånn at alle med autisme er like. Akkurat som at ikke alle med Asbergers er like. Det er en ganske lang utredning, det er ikke hokuspokus å sette diagnosen. Nettopp for å være sikker på diagnosen de setter. Anonymkode: d9122...e26 Nei det vet jeg,leste at det kunne ta ett år med utredning før ett barn får diagnosen. Anonymkode: a8f7f...fa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå