Gå til innhold

Skuffet over familien


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres sikkert kjempeteit og barnslig ut av meg, men blir så skuffet og lei meg.

Har vært i konfirmasjon. Jeg og mannen min har tatt bilder for familien. Var ute og tok oppstilte bilder av konfirmanten og forskjellige grupperinger. Begynte med alle, og tok deretter faddere, besteforeldre osv. Noen bilder av den andre siden av slekta og til slutt ville jeg ha bilde av vår side av slekta, men da hadde besteforeldrene allerede gått inn og far til konfirmanten var på vei til å gå. Sa at han måtte hente besteforeldrene (mine svigerforeldre), men nei, da var det nok bilder mente han.

Er så skuffa at begynte nesten å grine. Her har vi tatt masse bilder som jeg ikke har annen glede av enn å glede konfirmanten og foreldrene hans og så får ikke jeg det ene Familiebildet som jeg virkelig kunne tenkt meg. Er ikke hvert år det blir tatt sånne bilder akkurat.

Kjenner jeg er spent på om de gidder stille opp på flere bilder når vi har konfirmant om 6 år.

Har jeg rett til å bli skuffa eller er jeg bare tåpelig? Vet at de ikke liker å bli tatt bilder av. At for de er det et nødvendig onde.

 

 

Anonymkode: 61699...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lei it go.. du overreagerer voldsomt 

Anonymkode: 3e73f...491

Skrevet

Oi, her synes jeg du var ekstremt nærtagende. 

Skrevet

Skjønner at du gjerne ville hatt de bildene, men synes du overreagerer veldig. Når du i tillegg vet at de misliker fotografering (hvem gjør ikke det?) og nå var opptatt med andre ting, så oppleves du som veldig egoistisk. 

Anonymkode: 97d96...ca4

Skrevet

Jeg synes det er rart at man ikke åpner opp for et ekstra bilde etter fotografens ønske, når fotografen har brukt mye av tiden sin (i et selskap en egentlig var gjest). Vitner om egoisme. "Jeg vil få men ikke gi noe tilbake". Si nei neste gang de spør om en tjeneste og glem denne saken, dessverre ikke verdt å bruke tiden din på det. Noen er og blir navlebeskuende.

Anonymkode: d231e...f48

Skrevet

Synes ikke du er nærtagende, du stilte opp og brukte din tid til å ta bilder, det er ikke så mye forelangt å få ETT bilde som tegn på at det blir satt pris på. Utakknemlig familie. 

Anonymkode: 503af...acc

Skrevet

Første konfirmasjon i slekta, formodar eg? Du har kanskje grunn til å bli bittelitt skuffa, men ikkje lag noko nummer ut av det.  Det var tydelegvis teke mange bilete allereie, og slike seansar kan bli temmeleg langdryge og kjedelege.  Forstår at han ikkje ville kalle attende besteforeldra.  Og slike bilete kan virke viktige der og då, men ikkje så mykje i ettertid.

Skrevet

Vel, bilder er viktig for meg og det er noe alle i familien kjenner til. Synes ikke det koster så mye å vente 5 minutt ekstra for å se om en skal stille opp i flere bilder.

Vi var faktisk de eneste som hadde med kamera. Så tydelig at ingen andre bryr seg. Og mannen min kommer garantert til å sitte 2-4 timer med redigering. I tillegg har han stilt opp som fotograf 2 ganger allerede for å ta bilde til invitasjon og takkekort. Og all denne tid han bruker på bildene er tid han ikke bruker sammen med barna eller på våre egne prosjekt så det går jo utover meg også. 

Er rett og slett piss-forbanna enda jeg.

HI

Anonymkode: 61699...08a

Skrevet
1 time siden, soleia skrev:

Første konfirmasjon i slekta, formodar eg? Du har kanskje grunn til å bli bittelitt skuffa, men ikkje lag noko nummer ut av det.  Det var tydelegvis teke mange bilete allereie, og slike seansar kan bli temmeleg langdryge og kjedelege.  Forstår at han ikkje ville kalle attende besteforeldra.  Og slike bilete kan virke viktige der og då, men ikkje så mykje i ettertid.

Var snakk om under en halv time tror jeg. Er ganske skuffa over meg selv at jeg ikke bare dreit i faddere og besteforeldre/oldeforeldre og den andre siden av slekta (var logisk for meg der og da å prioritere de pga mor som ville tilbake til babyen sin som sov på andre siden av bygget), men er jo ingen som har etterspurt disse bildene så jeg kunne ho bare gitt beng i de og tatt det ene bildet jeg selv ville ha. F...

Anonymkode: 61699...08a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, bilder er viktig for meg og det er noe alle i familien kjenner til. Synes ikke det koster så mye å vente 5 minutt ekstra for å se om en skal stille opp i flere bilder.

Vi var faktisk de eneste som hadde med kamera. Så tydelig at ingen andre bryr seg. Og mannen min kommer garantert til å sitte 2-4 timer med redigering. I tillegg har han stilt opp som fotograf 2 ganger allerede for å ta bilde til invitasjon og takkekort. Og all denne tid han bruker på bildene er tid han ikke bruker sammen med barna eller på våre egne prosjekt så det går jo utover meg også. 

Er rett og slett piss-forbanna enda jeg.

HI

Anonymkode: 61699...08a

Jeg mener du har all grunn til å bli skuffet. Du og mannen bruker tid og energi og kanskje penger på dem, de kan ikke gi dere fem minutter til et siste bilde som betyr noe for dere.

Jeg er ikke særlig lett å hisse opp, men jeg hadde faktisk ikke gjort noe mer med de bildene om jeg var dere. Blir de etterlyst så tror jeg at jeg hadde trenert det i eeeeeeeevigheter, sagt at dere har så mye annet å prioritere nå, at det blir glemt, det er jo ikke så farlig, det er jo bare noen komf-bilder osv.

Ikke legg mer arbeid i de bildene, bruk heller tid på dere selv og barna deres :)

Anonymkode: 64fea...1b6

Skrevet

Drit i å redigere bildene og bare send de på mail som det er om noen spør om å få noen.

Anonymkode: c94a2...e9b

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drit i å redigere bildene og bare send de på mail som det er om noen spør om å få noen.

Anonymkode: c94a2...e9b

Einig.  Tydelegvis er bileta viktigare for dykk enn for dei, ikkje bruk meir tid på dette.  Dei kan fint redigere sjølve om dei er interesserte, sjølv om det sikkert går ut over sjølvrespekten å levere frå seg bilete ein ikkje er heilt nøgd med. 

Skrevet
Akkurat nå, soleia skrev:

Einig.  Tydelegvis er bileta viktigare for dykk enn for dei, ikkje bruk meir tid på dette.  Dei kan fint redigere sjølve om dei er interesserte, sjølv om det sikkert går ut over sjølvrespekten å levere frå seg bilete ein ikkje er heilt nøgd med. 

Jeg er og enig i dette

Anonymkode: f4563...6a3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var snakk om under en halv time tror jeg. Er ganske skuffa over meg selv at jeg ikke bare dreit i faddere og besteforeldre/oldeforeldre og den andre siden av slekta (var logisk for meg der og da å prioritere de pga mor som ville tilbake til babyen sin som sov på andre siden av bygget), men er jo ingen som har etterspurt disse bildene så jeg kunne ho bare gitt beng i de og tatt det ene bildet jeg selv ville ha. F...

Anonymkode: 61699...08a

Sannsynligvis tenker de at de allerede hadde gjort deg en tjeneste ved å stille opp på de bildene ingen ville ha. Hvis alt dette var på ditt og din manns initiativ, syntes de vel det holdt lenge med tjue minutter.

Når du har konfirmant, tar du bare de bildene du er interessert i selv, og så slipper du de fotografsky slektningene fri.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke du er nærtagende, du stilte opp og brukte din tid til å ta bilder, det er ikke så mye forelangt å få ETT bilde som tegn på at det blir satt pris på. Utakknemlig familie. 

Anonymkode: 503af...acc

Enig. 

Jeg slutter aldri å forbløffes over hvor lite enkelte skjønner av sånt. F eks ba vi min svoger være "husfotograf" da vår første ble døpt. Men han tok ikke et eneste ett - det ble min manns søster som tok, og hun tok KUN av barna i selskapet (og mest av sine egne 😆). Men ikke et eneste ett av babyens oldemor. Som nå er død... 

Anonymkode: ea9ac...fd5

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. 

Jeg slutter aldri å forbløffes over hvor lite enkelte skjønner av sånt. F eks ba vi min svoger være "husfotograf" da vår første ble døpt. Men han tok ikke et eneste ett - det ble min manns søster som tok, og hun tok KUN av barna i selskapet (og mest av sine egne 😆). Men ikke et eneste ett av babyens oldemor. Som nå er død... 

Anonymkode: ea9ac...fd5

Trist ❤ Syns ikke det er for mye forlangt å ta noen bilder altså. Folk er så egoistiske 😣

Anonymkode: d175c...cfd

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt HI ! 

Vi hadde dåp. Skulle ta et bilde med alle fadderene. Han ene bare stakk, selvom han visste at vi skulle ta bilder. Han er 40 år.. Han andre broren til mannen min måtte på død og liv ha med dattern sin opp som løp rundt og herja med faren sin. Irriterende. Sosiale antenner er det visst mangel på

Anonymkode: d175c...cfd

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer 😊 Jeg forstår deg for jeg er sånn selv. Jeg tar tusenvis av bilder. 

Jeg elsker å forevige øyeblikk i tillegg er bilder uerstattelige minner den dagen noen du er glad i og/eller elsker går bort. Da kan du se tilbake på bildene, minnes personen og den tiden. Gjenoppleve øyeblikkene fra en lykkeligere tid i hodet ditt.

Det kan være en trøst å se på bilder eller det kan forsterke savnet. Men det er noe å holde fast ved i tunge tider.

Og det hjelper jo å snakke om de som går bort til andre du er glad i som er (eller kommer inn) i livet ditt. Da blir det mer personlig for den som hører på også, hvis de har et ansikt til historiene de får fortalt. 

Ikke alle forstår hvor mye et bilde kan bety for noen :) Men vi må prøve å forstå og se det fra deres side også, akkurat som vi ønsker at de skal se det fra vår :)Så kan det hjelpe å prøve å fortelle de hvordan du føler det og hvor viktig disse bildene er for deg (for det gjorde du vel ikke?), for folk flest er ikke tankelesere ;) 

Jeg blir veldig skuffet selv når andre ikke kan ofre noen minutter av tiden sin til et bilde. Tar jo ikke lang tid det! :)

Anonymkode: 74f43...c54

Skrevet

Du er ikke nærtagende. Jeg hadde også blitt skuffet og ville nok gått og hentet folk selv og forklart hvor viktig det er å få tatt bilder av alle på en slik dag. 

Skrevet

Jeg er litt delt her. Jeg forstår at du er skuffet fordi du ike fikk tatt akkurat det bildet som var viktig for deg, men forstår også familien som ønsker å begrense tiden som brukes på bildetaking. En liten halvtimes bildeseanse føles nok ikke sålenge for fotografen, men når man skal taes bilde av føles det uhorvelig lenge! Nesten en halv time er også mye tid av et selskap. I en konfirmasjon er det gjerne mange mennesker man ikke har sett på en stund, og man ønsker gjerne tid til å mingle og prate.

Videre sier du at du tok bilder for familien. Jeg antar da at familien har bedt deg om å ta bilder for dem? I så fall er det slett ike sikkert at far til konfirmanten oppfattet at dette siste bildet var spessielt viktig for deg. De har jo bedt deg om å ta bilder, og tenker vel da at bildene blir tatt for deres del, ikke for din del. Dermed skal det godt gjøres at konfirmantens far uten videre forstår at dette siste bildet betydde noe følelsesmessig for din del, sånn han så det sto vel du der og tok bilder som en tjeneste til dem. Hvis han oppfattet det sånn er det da også helt naturlig, og også en form for omtanke for deg, at han sier at det holder nå, vi trenger ikke flere bilder enn de du allerede har tatt (omtanke for deg i at du ikke trenger å bruke mer tid påå gjøre oss denne tjenesten, for nå har vi fått det vi trenger). Konfirmantens far har også et ansvar for å ta vare på alle gjestene sine, ikke bare deg. Du ber ham om å hente tilbake to gjester som har gått fra bildeseansen, og som både du og han et at ikke likerå bli tatt bilde av. Hvis han forsto hvor viktig dette siste bildet var for deg, så hadde du likevel plassert ham i et dillemma, hvem av gjestene sine skal han ta mest hennsyn til i situasjonen?

Du vet at det er mennesker som ikke liker å bli tatt bilde av. Hør hva du selv sier da. Menneskene liker ikke å bli tatt bilde av, men har likevel stilt opp på en bildeseanse som varte i nesten en halv time. Etter nesten en halvtime velger de å trekke seg tilbake og du er skuffa. De forstårtydeligvis ike hvor mye dette ene bildet betyr for deg, men jeg tror heller ikke du forstår hvor mye det krever å stille opp på den type bildeseanser når man ikke liker å bli tatt bilde av. Hvis jeg var i selskapet hadde jeg stilt opp til bildene, fordi jeg vet at det er forventet, og at det er bilder noen kan ha glede av i ettertid. Men jeg hadde vært tørr i halsen, klumpi magen og vært småkvalm gjennom hele seansen. Hvis jeg ikke var del av gruppen som ble fotografert når det så ut til at seansen var i ferd med å avsluttes kan det hende jeg hadde trukket meg vekk. I så fall hadde jeg blitt veldig lite glad om noen kom å hentet meg igjen. Hvis denne noen var en person som viste at jeg ikke liker å bli tatt bilder av hadde jeg opplevd vedkommende som hensynsløs.

Anonymkode: e5462...35d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...