Gå til innhold

Menskopp. Jeg får det ikke til!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg setter den inn som beskrevet, men den ligger jo flat inni der så blodet renner jo bare ut allikevel. Den bretter seg ikke ut uansett hvor mye jeg prøver! Hjelp 😂

Anonymkode: d5294...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gjerne ha litt luft for at den skal brette seg ut. Og så vrir du den litt rundt for å skape vakum etterpå.

Anonymkode: 7e53c...660

Skrevet

Jeg kjøpte for første gang for ti år siden, fikk det ikke til og hver gang den skulle ut  følte jeg at jeg dro med alt innvendig pga vakumet. Kjøpte for et lite år siden, denne gang fikk jeg det til. Jeg øvde i starten, brukte den bare hjemme, men prøvde å ha den i noen timer for å få litt naturlig smørning. 

Jeg følger oppskriften, får den inn, sjekker litt langs kanten at den ligger riktig sted (den kjennes flat ut) så tar jeg tak i tuppen og drar litt ut, det er ikke snakk om å dra mer enn et par mm vil jeg tro. Jeg bruker ofte bind eller truseinnlegg hvis jeg ikke føler med trygg, fordi jeg har bare brukt den i 4 blødninger. Har bare hatt lekkasje en gang, da var den full... Vil råde deg til å øve og fortsette, vil vil nok klare det etterhvert. 

Jeg tror jeg ikke fikk det til for ti år siden fordi jeg ikke ante hvordan jeg så ut innvendig. Nå har jeg litt mer kjennskap til kvinners og min egen anatomi, og det er lettere å få den på riktig plass. 

Anonymkode: d6904...eee

Skrevet

Den skal ikke være flat inne i deg. Når du har ført den sammenbrettede koppen inn, må du stikke inn en finger slik at det kommer luft til. Du skal kunne kjenne at koppen er helt rund. Viktig at den sitter over livmorhalsen! Når koppen er brettet ut, må du dreie den en omgang rundt. Da oppnår du vakuum. Hvis du dropper dette, blir det lekkasje. Dra koppen litt nedover for å kjenne om du har vakuum. Det har du dersom du kjenner motstand når du prøver å dra den ut. 

Når du skal ta den ut, er det lurt å ikke trekke rett ut - da blir det søl. "Vipp" den ut litt sidelengs, liksom på skrått med en kant først. Da oppheves vakuumet. 

Kopp er litt styr i starten. Husker at jeg tenkte at dette kom jeg ikke til å få til den første gangen jeg prøvde. Nå har jeg brukt kopp i åtte år, og kommer aldri til å bytte tilbake til tamponger. For meg er det helt genialt, og fungerer både på dagtid, om natten og når jeg bader. Det kan være lurt å øve på plassering av koppen når du ikke har mensen, så blir det ikke så sølete. For meg tok det ca to mensperioder før jeg hadde helt teken på bruken. I den tiden opplevde jeg både plundring og lekkasje. Nå setter jeg den inn og tar den ut like enkelt som en tampong, og har ikke opplevd noen lekkasjer. Du kjenner forresten fort om koppen må tømmes, da "bobler" det inne i deg. Da er den så full at de små hullene er dekket. Det kan være lurt å bruke et truseinnlegg de første dagene, for sikkerhets skyld, men som sagt har jeg ikke opplevd lekkasjer siden jeg lærte meg teknikken.

Lykke til!

Anonymkode: 958f4...e1a

Skrevet

Jeg har to forskjellige, den ene her veldig myk og den får jeg ikke til. Den som er stivere i plasten folder seg greit ut.

Anonymkode: e2d33...d28

Skrevet

Skyll den i kaldt før du setter den inn, da glir den lettere pluss st plasten er stivere og den plopper ut lettere. Ellers har jeg prøvd to forskjellige måter og legge sammen koppen på før innsett, og fant en som passet meg. 

Jeg tenkte i starten st dette gadd jeg ikke. Ga meg ikke likevel, og nå er jeg så glad for det! Har brukt den i over ett halvt år og nå elsker jeg den! Fantastisk frihet! Så hold ut😜

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to forskjellige, den ene her veldig myk og den får jeg ikke til. Den som er stivere i plasten folder seg greit ut.

Anonymkode: e2d33...d28

Mooncup er stivere enn for eksempel Divacup. Nå spiller det ingen rolle for meg hvilken jeg bruker, men er enig med deg i at begynnelsen var den stiveste koppen den enkleste. Mooncup kan nok anbefales som nybegynnerkopp.

Skrevet

Lurt å klemme koppen "flat" og bøye den til en "U" før du fører den inn. Jeg har denne: https://www.menskopp.no/ og det var aldri noe problem, men den er ganske stiv, så den popper ut med en gang jeg slipper den innvendig og vrir den rundt.

Anonymkode: 12257...879

Skrevet

Hvordan skal jeg få vridd den rundt da? Prøver å vri ved å holde i tappen, men føler jeg bare drar den ut

Skrevet

Meg igjen. 

Glemte å nevne at det finnes mange ulike måter å brette koppen på før man setter den inn. Du finner mange ulike ved å google "menstrual cup folds". Det er nok smak og behag hva man synes fungerer best. Personlig synes jeg den som heter "diamond fold" er veldig grei.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal jeg få vridd den rundt da? Prøver å vri ved å holde i tappen, men føler jeg bare drar den ut

Den "tappen" har jeg faktisk klippet av, for den opplevde jeg bare at var i veien. Tror nok ikke det blir noe greie på å holde i den for å vri, den er jo ganske myk. Jeg tar et tak med tommel og pekefinger helt nederst på koppen før jeg vrir. Det gjør jeg også når jeg skal ta koppen ut, forresten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...