Gå til innhold

Syk av pollen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært utslitt i mange dager, men fom i går kveld så toppet det seg. Tar 2 typer tabl nå, som det er så ille. Har kortison liggende, men aner ikke om det hjelper mot de plagene jeg sliter med akkurat nå (vært mest brukt mot hevelser). 

Har feber, er slapp, renner fra nesa og har betennelse i nesa. Som jeg får lett.. :( går på kortisonnesespray hele året, men hjelper ikke. 

Svir i halsen. Skikkelig irritert hals. Prøvde en ny nesespray i går, kan den ha gjort det? Klør også i øynene. 

Var sikkert 25 grader på soverommet i natt, orket det ikke så sov med vinduet åpent. Lå og inhalerte pollen hele natta.

Og nå er jeg skikkelig syk. Er så lei. Er det ikke noe annet enn antihistaminer jeg kan ta? Det ødelegger så mye. 

Er under utredning pga matallergier og merkelige hevelser, men har ikke time på lenge. Har tatt paracet og følte meg 1% kvikkere. Tåler ikke koffein så kan ikke ha i meg det for en oppkvikning heller.

Går utover min deltakelse i familielivet. Har to små barn som ikke skjønner hvorfor mamma er sånn nå 

Anonymkode: 2d9e5...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min var veldig plaget tidligere, men ble mye bedre da han begynte med kortisonsprøyte.

Anonymkode: 5884a...d81

Skrevet

Ring fastlegen, og hør om kortisonsprøyte. Det er mindre bivirkninger enn kortison tabletter. Og til høsten, så hør om du får vaksine mot bjørke pollen.

Anonymkode: ea467...22a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren min var veldig plaget tidligere, men ble mye bedre da han begynte med kortisonsprøyte.

Anonymkode: 5884a...d81

Hvor fort ble han bedre? En litt teit ting, men jeg skal spille i korps på 17.mai. Skal vel gå 6-7 kilometer og trenger å være i form. :( Så håper en sprøyte kan hjelpe på noen dager/en uke? 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ring fastlegen, og hør om kortisonsprøyte. Det er mindre bivirkninger enn kortison tabletter. Og til høsten, så hør om du får vaksine mot bjørke pollen.

Anonymkode: ea467...22a

Ja, ringer i morgen og hører om det. Fikk endel bivirkninger med tablettene ja, dessuten kan jeg ikke ta dem så mye. Fikk skikkelig svetteanfall og ble hyperaktiv, merkelige greier...

Har planer om vaksine til høsten. Men jeg sliter med både gress og bjørk. Kan jeg ta for begge deler samme år? 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor fort ble han bedre? En litt teit ting, men jeg skal spille i korps på 17.mai. Skal vel gå 6-7 kilometer og trenger å være i form. :( Så håper en sprøyte kan hjelpe på noen dager/en uke? 

Ja, ringer i morgen og hører om det. Fikk endel bivirkninger med tablettene ja, dessuten kan jeg ikke ta dem så mye. Fikk skikkelig svetteanfall og ble hyperaktiv, merkelige greier...

Har planer om vaksine til høsten. Men jeg sliter med både gress og bjørk. Kan jeg ta for begge deler samme år? 

Ja det kan du men ikke samtidig.  Du ta bjørk en gang i uken i 7 uker først, så med lengre intervaller. Det gjør du på høsten.  I januar begynner samme med gress.

Anonymkode: 7824e...85e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det kan du men ikke samtidig.  Du ta bjørk en gang i uken i 7 uker først, så med lengre intervaller. Det gjør du på høsten.  I januar begynner samme med gress.

Men vaksinene varer vel i 3 år? Så da må jeg velge mellom bjørk og gress vel

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vaksinene varer vel i 3 år? Så da må jeg velge mellom bjørk og gress vel

7 uker med en gang i uka, og så vedlikeholdsdoser hver 8.uke. Vedlikeholdsdoser kan du ta samtidig med en halvtimes mellomrom. 

Du starter om høsten med bjørk og er ferdig oppdatert til jul. Så oppdoserer du gress i de 8 ukene du har pause fra bjørk og samkjører vedlikeholdsdosene etterpå.

Skrevet

Og ikke oppdatert😊oppDOSERT!

Skrevet

Du kan jo være sjuk i tillegg til pollenallergien. Det er ikke vanlig å ha feber pga pollen. Sliter også nå om dagen, men feber har jeg aldri hatt pga det, tipper du har et virus også. Kjipt å få det på samme tid! God bedring. 

Anonymkode: ca2f8...ad3

Skrevet

Jeg hadde ikke noen effekt av kortisonspray og du bør uansett ta det før sesongen starter om du skal ha noen virkning.

Jeg ble fortalt at det var bedre å ta kortisontablettene enn sprøyten uansett siden du da ikke gikk på det konstant som ved sprøytene. Ja hyposensibilisering varer i 3 år .

Du bør kjøpe pollenfilter til soveromsvinduet. Bruker du nesehorn? Med den kan du skylle nesa og bihulene flere ganger om dagen. Da får du også bedre effekt av sprayen. Det finnes også saltvannsskylling for øynene du kan bruke før du tar på øyedråpene. 

Ta allergispray ca. 10 min før kortisonsprayen.

Jeg bruker 1-4 prednisolon de verste dagene. Det hjelper noe.

Bruke solbriller ute hele tiden og vær minst mulig ute på dagtid. Bedre på kveldene.

Anonymkode: 470c5...a16

Skrevet

Du kan jo være sjuk i tillegg til pollenallergien. Det er ikke vanlig å ha feber pga pollen. Sliter også nå om dagen, men feber har jeg aldri hatt pga det, tipper du har et virus også. Kjipt å få det på samme tid! God bedring. 

Anonymkode: ca2f8...ad3

Men jeg har pleid å få feber skjønner du. På de verste dagene. Skal Ikke utelukke at det er virus i tillegg nei 

Skrevet

Jeg hadde ikke noen effekt av kortisonspray og du bør uansett ta det før sesongen starter om du skal ha noen virkning.

Jeg ble fortalt at det var bedre å ta kortisontablettene enn sprøyten uansett siden du da ikke gikk på det konstant som ved sprøytene. Ja hyposensibilisering varer i 3 år .

Du bør kjøpe pollenfilter til soveromsvinduet. Bruker du nesehorn? Med den kan du skylle nesa og bihulene flere ganger om dagen. Da får du også bedre effekt av sprayen. Det finnes også saltvannsskylling for øynene du kan bruke før du tar på øyedråpene. 

Ta allergispray ca. 10 min før kortisonsprayen.

Jeg bruker 1-4 prednisolon de verste dagene. Det hjelper noe.

Bruke solbriller ute hele tiden og vær minst mulig ute på dagtid. Bedre på kveldene.

Jeg startet med den i februar. Ja, fikk tips på apoteket om nesehorn. Men har ikke kjøpt det. Høres skummelt og ekkelt ut. Men har aldri prøvd 

Hjelper solbriller altså? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg startet med den i februar. Ja, fikk tips på apoteket om nesehorn. Men har ikke kjøpt det. Høres skummelt og ekkelt ut. Men har aldri prøvd 

Hjelper solbriller altså? 

Ja solbriller hjelper ved at det blir mindre pollen inn på øynene. Det er så typisk at jeg en dag har glemt de og da får pollen rett inn på øye. Går da med veldig rødt øye som renner og kjenner ut som det er fullt av grus i flere dager :(  

Nesehor er ikke skummelt. Må bare øve litt for å få inn teknikken. Jeg syns det kjennes veldig avslappende ut på slimhinnene og medisinen virker bedre.

Jeg kan desverre ikke ta hyposensibilisering på grunn av annen autoimmun sykdom så må gjøre det beste ut av det som finnes.

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja solbriller hjelper ved at det blir mindre pollen inn på øynene. Det er så typisk at jeg en dag har glemt de og da får pollen rett inn på øye. Går da med veldig rødt øye som renner og kjenner ut som det er fullt av grus i flere dager :(  

Nesehor er ikke skummelt. Må bare øve litt for å få inn teknikken. Jeg syns det kjennes veldig avslappende ut på slimhinnene og medisinen virker bedre.

Jeg kan desverre ikke ta hyposensibilisering på grunn av annen autoimmun sykdom så må gjøre det beste ut av det som finnes.

Ok. Jeg skal utredes for nettopp det. Venter på time 

Skrevet

Jeg har ingen allergitips eller råd, men ville bare tipse om å kjøpe en vifte å ha på soverommet så du slipper å ha vinduet åpent når det er så varmt. Pass på at den ikke blåser mot sengen, bare 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...