Gå til innhold

Humanistisk konfirmasjon og faddere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet konfirmerer seg humanistisk er jo det en seremoni som ikke har noe med kirken og dermed faddernes rolle å gjøre. Er det da egentlig noen grunn til å invitere faddere?  Er det da noen grunn til at fadderne skal gi ekstra fin gave, holde tale ol? Valget av humanistisk konfirmasjon er jo egentlig en strek indikasjon på at de har mislykkes i oppgaven de tok på seg i dåpen.

Anonymkode: 3f1ca...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der var du igjen ja! 

Anonymkode: e9d17...512

Skrevet

Jo det er grunn til å inviterer. Jo det er grunn til gave. Nei de har ikke feilet.. heller hatt suksess ved at barnet/konfirmanten har klart å finne sin vei. Til syvende og sist er det vel uansett foreldre som har ansvar, ikke fadderne. Så gammeldags 🙈

Anonymkode: 626ce...1b5

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva som er rett og galt i denne sammenhengen, for vi ateister har jo ikke moral og trenger ikke å bry oss om det. ;)

Anonymkode: e2f61...746

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der var du igjen ja! 

Anonymkode: e9d17...512

Hæ?

Jeg har ikke skrevet noen innlegg om konfirmasjon før.

Skrevet

Tja, de fleste velger faddere som har nær relasjon til barnet uavhengig av religion. 

Ved et høytidelig selskap for barnet (eller et vanlig bursdagsselskap for den del) er det ihvertfall naturlig for oss å invitere våre barns faddere.

Fadderne til mine barn er da like interessert i at barnet blir en flott ungdom med sunne verdier  -enn at barnet blir personlig kristen. Derfor synes jeg ikke en overgang hva dåp (hvor barnet ikke velger selv) til en human etisk konfirmasjon som gjerne er et overveid valg er å mislykkes. 

Hvorvidt de har ekstra fin gave eller holder tale er opp til hver enkelt. 

Skrevet
Akkurat nå, Serepta skrev:

Tja, de fleste velger faddere som har nær relasjon til barnet uavhengig av religion. 

Ved et høytidelig selskap for barnet (eller et vanlig bursdagsselskap for den del) er det ihvertfall naturlig for oss å invitere våre barns faddere.

Fadderne til mine barn er da like interessert i at barnet blir en flott ungdom med sunne verdier  -enn at barnet blir personlig kristen. Derfor synes jeg ikke en overgang hva dåp (hvor barnet ikke velger selv) til en human etisk konfirmasjon som gjerne er et overveid valg er å mislykkes. 

Hvorvidt de har ekstra fin gave eller holder tale er opp til hver enkelt. 

De fleste av fadderen her er jo også i den kategorien at de vil bli invitert uavhengig av at de er faddere, fordi de er blandt barnets nærmeste, men det er to stykker som har glidd vekk og i praksis ikke har vært "viktige" for barnet. Det er dem vi lurer på om det er forventet at vi inviterer likevel. Hadde det vært kristen konfirmasjon ville vi gjort det som en slags avsluttning på oppdraget som fadder, men det blir jo litt annerledes når det er humanistisk konfirmasjon.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av fadderen her er jo også i den kategorien at de vil bli invitert uavhengig av at de er faddere, fordi de er blandt barnets nærmeste, men det er to stykker som har glidd vekk og i praksis ikke har vært "viktige" for barnet. Det er dem vi lurer på om det er forventet at vi inviterer likevel. Hadde det vært kristen konfirmasjon ville vi gjort det som en slags avsluttning på oppdraget som fadder, men det blir jo litt annerledes når det er humanistisk konfirmasjon.

Da hadde jeg nok invitert uansett. Er du i tvil, så inviter tenker jeg. Da er det ikke noen som føler seg oversett. Og de kan jo velge å ikke komme

Skrevet

De færreste faddere nå til dags vet i det heletatt sin oppgave. Når eksen var fadder måtte han verken være medlem av den norske kirke eller si ja når presten spurte om fadderne ville oppdra barnet i den kristne tro.

Skrevet

Man inviterer jo faddere til konfirmasjon! Trodde det var obligatorisk.

Da broren min konfirmerte seg borgerlig, var forresten det et fadderpar som ikke kom fordi de var skuffet over at det var kirkelig. Det var skikkelig sært, synes jeg. Det var riktignok lenge siden og ikke så vanlig med humanistisk konfirmasjon den gangen. 

Anonymkode: 4f58e...050

Skrevet
13 timer siden, Ann Christin skrev:

De færreste faddere nå til dags vet i det heletatt sin oppgave. Når eksen var fadder måtte han verken være medlem av den norske kirke eller si ja når presten spurte om fadderne ville oppdra barnet i den kristne tro.

Kirken gjør alt hva den kan for å beholde medlemmer. Ikke for å frelse sjeler, for det er nemlig en helt annen sak 😂😂😂😁😁

Anonymkode: c89f7...ab7

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kirken gjør alt hva den kan for å beholde medlemmer. Ikke for å frelse sjeler, for det er nemlig en helt annen sak 😂😂😂😁😁

Anonymkode: c89f7...ab7

Hva mener du er årsaken til det egentlig? 

Anonymkode: dcfd4...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...