Gå til innhold

Slutte med dagsøvnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som fyller 2 år om 1,5 mnd.

Han har alltid trøblet med søvn, sovet dårlig og lett så er ofte våken både ved dagsoving og om natta. Altså at han må finne roen flere ganger i løpet av en hvil på dagen for eksempel. Alltid vært sånn.

Men han har vært en drøm å legge på kvelden. Bare sagt natta, så gått ut av rommet.

Men de siste ukene har legging vært veldig vanskelig. Han styrer på opp mot 1,5- 2 timer.

Hadde han sovet godt og sammenhengende hele natta hadde jeg tatt dette som et tegn på at dagsøvnen må kuttes, men han gjør ikke det heller.

Et par helger nå har vi ikke lagt han på dagen. Det går greit, bare en liten  periode med sutring på ettermiddagen, å så sovner han på 30 sekunder. Natta er så som så. Men ikke noe verre enn når han sover litt på dagen. 

I bhg. sover han max 1,5 time. Vurderer å gå ned til 1 time eller kutte det ut.

Hva er best for han mon tro? Synes det høres så tidlig ut å slutte også. 

Vet at ikke noen her kan vite. Så søker bare andres erfaringer. Når merket dere at det var greit å kutte?

Anonymkode: cf5ae...8c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine sluttet når de var yngre enn din. De begynte å tulle på kveld, våknet på natt og stod opp tidlig. Og var vanskelig å legge på dag. Trappet ned i 30 min etapper og kuttet i løpet sv et par uker. Null problem. La de kanskje noe før enkelte dager da de virket trøtte i overgangsfasen.

Anonymkode: 742d3...422

Skrevet

Takk for svar!

Ja føler egentlig at han er klar å at etter kanskje noen uker med ny fast rytme vil nattesøvnen endelig bli bra.

Vi må bruke kanskje 40 min. På å få han til å sove på dagen. Virker som det kanskje også tyder på at han ikke trenger det mer.

Skrevet

Det er godt mulig at han er klar for å trappe ned på dagsøvn, noen slutter såpass tidlig. Men på det du skriver så høres det ut som han sliter med søvnen generelt og derfor ikke sikkert det vil bli noe bedre selv om dere kutter ut soving på dagen. Men det er jo bare å prøve seg fram og se hva som fungerer. Mine har sovet dagdupp til de var 2,5 år cirka.

Skrevet

Ja han har alltid slitt med søvn. Derfor har jeg ikke tenkt at han egentlig burde kutte den ut enda.

Men når han bruker opp mot 1,5 time og kanskje nærmere 2 timer enkelte kvelder så er det kanskje bedre at han kutter dagsovingen men sovner med en gang. 

For om han kjemper lenge før han sovner så sover han ikke noe bedre enn når han ikke sover på dagen. Så det går litt opp i opp. 

Er så lei av søvnproblemer, å har et håp om at vi nå endelig kan komme i en god rytme. Hvor han kanskje vil klare å sove over kneika. Han kan  i de verste periodene styre på 4- 5 timer i strekk om natta flere netter på rad. Å dette skjer 8- 10 netter i mnd. Så det er dette jeg håper vi kan få bukt med ved å kutte dagsovingen også.

Takk for svar! Vanskelig dette. Men i dag har han ikke sovet. Klart seg veldig fint! Sovnet på sekundet kl. 19. I går sov han 50 min. (vi vekte han ikke) etter at vi hadde trillet 1 time. Han styra da på i over 1,5 time på kvelden. Selv om han ikke fikk sove lengere enn til kl. 12.50.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...