Izi Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Hei. Er det noen som har gått på Lamictal, Paroxetin og Risperdal under svangerskap? Eller bare gått på en eller to av de? Nei, jeg er ikke ALVORLIG psykisk syk som mange kanskje tenker med en gang. Jeg er oppegående og i jobb bare sånn at det er klart. Men har hørt at Paroxetin går fint iallefall.. Jeg spør ikke direkte om råd, men bare om noen andre har erfaring eller vet.? Jeg skal også høre med legen min, men tenkte å spørre her også. Takk.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 Det er en dårlig cocktail for svangerskap, uavhengig av grunnlidelsen din. Du bør diskutere det NØYE med legene dine før du vurderer det. Anonymkode: c76b6...d26
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Det bør du definitivt ta opp med legen din. Lamictal kan føre til misdannelser, men det må veies opp mot mors behov. Det bør iallefall planlegges nøye i god tid FØR graviditet. Jeg seponerte lamictal helt 6 mnd før vi begynte prøvingen for sikkerhets skyld. Anonymkode: ced9a...7c2
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Du må selvfølgelig snakke med legen din. Men tryggmammamedisin.no er forøvrig svært gode til å svare på spørsmål ang medisiner og graviditet eller amming. De har alltid svart meg innen neste virkedag, så du kan evt spørre der mens du venter på legetime. Anonymkode: 29154...bdc
Roheryn Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det bør du definitivt ta opp med legen din. Lamictal kan føre til misdannelser, men det må veies opp mot mors behov. Det bør iallefall planlegges nøye i god tid FØR graviditet. Jeg seponerte lamictal helt 6 mnd før vi begynte prøvingen for sikkerhets skyld. Anonymkode: ced9a...7c2 Nja, folatmangel kan gi ryggmargsbrokk. Lamictal gir folatmangel pga at det blokkerer opptaket. Lamictal gir ikke noen vesentlig økt risiko dersom du tar tilstrekkelig folat før og under graviditet fikk jeg beskjed om. Jeg sluttet på lamictal i første svangerskap (2008) men tok det i andre (2015). Legen sa i siste at de ikke lenger anbefalte å slutte, da de nå etterhvert har godt grunnlag for å si at det ikke gir noen vesentlig risiko (forutsatt at man tar nok folat). Da jeg var gravid med første var lamictal fortsatt såpass nytt at de var mer restriktive. Men, man må gjerne øke dosen ganske mye pga økt blodvolum og endret nedbryting (jeg gikk fra 200mg til 500mg) - så du må ta jevnlig blodprøver for å sjekke konsentrasjonen. Og du må ta mye folat, og helst i minst 6 mnd før du blir gravid. Så uansett slik eller sånn MÅ du følges tett opp av lege. Å fortsette på lamictal i samme dose vil sannsynligvis være bortkasta, da konsentrasjonen i blodet vil gå såpass ned at den slutter å virke.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 7 minutter siden, Roheryn skrev: Nja, folatmangel kan gi ryggmargsbrokk. Lamictal gir folatmangel pga at det blokkerer opptaket. Lamictal gir ikke noen vesentlig økt risiko dersom du tar tilstrekkelig folat før og under graviditet fikk jeg beskjed om. Jeg sluttet på lamictal i første svangerskap (2008) men tok det i andre (2015). Legen sa i siste at de ikke lenger anbefalte å slutte, da de nå etterhvert har godt grunnlag for å si at det ikke gir noen vesentlig risiko (forutsatt at man tar nok folat). Da jeg var gravid med første var lamictal fortsatt såpass nytt at de var mer restriktive. Men, man må gjerne øke dosen ganske mye pga økt blodvolum og endret nedbryting (jeg gikk fra 200mg til 500mg) - så du må ta jevnlig blodprøver for å sjekke konsentrasjonen. Og du må ta mye folat, og helst i minst 6 mnd før du blir gravid. Så uansett slik eller sånn MÅ du følges tett opp av lege. Å fortsette på lamictal i samme dose vil sannsynligvis være bortkasta, da konsentrasjonen i blodet vil gå såpass ned at den slutter å virke. Det stemmer og er det jeg mener. Derfor bør man snakke med lege i god tid før et svangerskap, for dersom man ikke justerer inntak av folat vil lamictal kunne føre til misdannelser. Jeg fikk i 2015 beskjed om at jeg kunne fortsette på det, men det ønsket jeg ikke siden jeg vet det er en risiko. Dersom man må er det jo mye man kan gjøre, men alt krever nøye oppfølging. Så jeg håper HI planlegger dette godt i samråd med helsepersonell. Anonymkode: ced9a...7c2
Roheryn Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det stemmer og er det jeg mener. Derfor bør man snakke med lege i god tid før et svangerskap, for dersom man ikke justerer inntak av folat vil lamictal kunne føre til misdannelser. Jeg fikk i 2015 beskjed om at jeg kunne fortsette på det, men det ønsket jeg ikke siden jeg vet det er en risiko. Dersom man må er det jo mye man kan gjøre, men alt krever nøye oppfølging. Så jeg håper HI planlegger dette godt i samråd med helsepersonell. Anonymkode: ced9a...7c2 Da er vi enige 👍 Medisin i svangerskap skal ALLTID følges opp! Og ta kontakt på planleggingsstadiet, for å få lagt en god plan (og for å få nok folat) 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå