Gå til innhold

Skatt og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet
La oss si at jeg setter ned skatteprosenten min til 10 prosent, dette er

Mange mange prosent under min egentlige skatt. Da får jeg restskatt og dette er jeg

Klar over.

Hvordan vil arbeidsgiver reagere på dette?

Anonymkode: c171c...6c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får man gjort det? Arbeidsgiver vil nok ikke bry seg.. 

Anonymkode: 84adb...fa1

Skrevet

Hva mener du med å sette ned skattetrekket ditt? Tvilsomt om skattekontoret vil gå med på å gi deg et skattekort som gjør at de vet at du får restskatt.

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke trekke mindre enn det som står på skattekortet 

Skrevet

Arbeidsgiver eller lønnskontoret kan ikke trekke mindre enn det skatteetaten har skrevet på skattetrekket ditt, bare mer.

Da må du be skattekontoret om nytt skattetrekk, men det er heller tvilsomt at du vil få trekke mye mindre enn det du skal.

Anonymkode: a5d85...600

Skrevet
5 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Hva mener du med å sette ned skattetrekket ditt? Tvilsomt om skattekontoret vil gå med på å gi deg et skattekort som gjør at de vet at du får restskatt.

Trådstarter her: At trekkprosenten blir lavere, altså man gir beskjed til skattekontoret om at 

det månedlige skattetrekket går fra xx prosent til xx prosent. Dermed betaler man mindre skatt i år, men 

får mer restskatt til neste år. 

Jobber forresten med økonomi selv. 

Skrevet (endret)

Gå inn på altinn.no Der endrer du forventet inntekt til noe helt minimalt. Når det står 10% skatt så lagrer du. Etter noen dager får du nytt skattekort på altinn. Dette sjekkes av arbeidsgiver selv, så du trenger ikke å gjøre noe. 

Jeg har skrevet veldig høy inntekt, skatter derfor 47%, og får bra med skattepenger igjen hvert år 

Endret av Evablaum
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trådstarter her: At trekkprosenten blir lavere, altså man gir beskjed til skattekontoret om at 

det månedlige skattetrekket går fra xx prosent til xx prosent. Dermed betaler man mindre skatt i år, men 

får mer restskatt til neste år. 

Jobber forresten med økonomi selv. 

Ja, så lenge skattekontoret går med på å gi deg et skattekort som gir altfor lite skatt så er det bare å gjøre det da. Det er jo en sak mellom deg og skattekontoret, hvordan mener du at arbeidsgiver skal blande seg inn her? Mulig han vil kommentere at han synes at trekket er lite, men om du bekrefter at det stemmer, så har han ikke noe mer med det å gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor arbeidsgiver blir blandet inn her.

Skrevet
Akkurat nå, Evablaum skrev:

Gå inn på altinn.no Der endrer du forventet inntekt til noe helt minimalt. Når det står 10% skatt så lagrer du. Etter noen dager får du nytt skattekort på altinn. Dette sjekkes av arbeidsgiver selv, så du trenger ikke å gjøre noe. 

Jeg har skrevet veldig høy inntekt, skatter derfor 47%, og får bra med skattepenger igjen hvert år 

Ja, jet vet hvordan man endrer det, men spørsmålet er hvordan arbeidsgiver reagerer. 

Altså hva slags bilde får de av en person som setter et mye lavere skattetrekk. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jet vet hvordan man endrer det, men spørsmålet er hvordan arbeidsgiver reagerer. 

Hva ville du tenkt om andre gjorde det du ønsker å gjøre? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Økonomisk rot og påbegynnende gjeldsoffer. 

Anonymkode: 2258f...7b9

Skrevet

For arbeidsgiver er det kanskje merkelig, men det spiller da ingen rolle? Pengene skal da enten utbetales til deg eller kemnerkontoret så utgjør jo ingen forskjell på likviditeten heller. Hvorfor bryr du deg om det? Mye bedre løsning om du sliter med egen likviditet enn forbrukslån.

Anonymkode: 87e0b...0e8

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

For arbeidsgiver er det kanskje merkelig, men det spiller da ingen rolle? Pengene skal da enten utbetales til deg eller kemnerkontoret så utgjør jo ingen forskjell på likviditeten heller. Hvorfor bryr du deg om det? Mye bedre løsning om du sliter med egen likviditet enn forbrukslån.

Anonymkode: 87e0b...0e8

Jeg sliter ikke med egen likviditet, har flere titusen kroner i egenkapital. 

Skrevet

Som arbeidsgiver så hadde jeg ikke tenkt over det. Alt går jo elektronisk, så jeg ser jo ikke spesifikt på skattetrekket til hver enkelt. 

Anonymkode: 65436...6c9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter ikke med egen likviditet, har flere titusen kroner i egenkapital. 

Hvorfor skal du da sørge for baksmell? 

Anonymkode: 2258f...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...