Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Du skriver om hvorfor de vil barna deres så vondt og gir dem disse navna osv. Jeg er dagsventende med mitt 3.barn og vi har ikke kommet på navn. Har så vidt diskutert det til og med. Eneste jeg vet er at jeg ikke skal følge "trenden" om å finne på et navn som er så spesielt at barnet ikke klarer å stave/uttale det før det er konfirmant :-) Jeg personlig forstår ikke hvordan noen feks kan kalle barnet sitt for Neo Lexander eller Emrik Elander, Mia Sol osv...i mine øyne er det "like ille" som de navna du sier de svarte døper sine barn. Meeeeeen, jeg er veldig glad for at vi er forskjellige på dette. At vi ikke har 10 Sara i en klasse å 5 Kristoffer :-) variasjon er bra, ville bare ikke gått for super spesielle navn selv. Man har liksom navnet sitt hele livet. Så det jeg egentlig lurer på er. Hva legger dere vekt på når dere velger/valgte navn? Oppkalling, poppis, noe ingen har hørt før, kort, langt ja lista er lang? Anonymkode: f55d6...70d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du skriver om hvorfor de vil barna deres så vondt og gir dem disse navna osv. Jeg er dagsventende med mitt 3.barn og vi har ikke kommet på navn. Har så vidt diskutert det til og med. Eneste jeg vet er at jeg ikke skal følge "trenden" om å finne på et navn som er så spesielt at barnet ikke klarer å stave/uttale det før det er konfirmant :-) Jeg personlig forstår ikke hvordan noen feks kan kalle barnet sitt for Neo Lexander eller Emrik Elander, Mia Sol osv...i mine øyne er det "like ille" som de navna du sier de svarte døper sine barn. Meeeeeen, jeg er veldig glad for at vi er forskjellige på dette. At vi ikke har 10 Sara i en klasse å 5 Kristoffer :-) variasjon er bra, ville bare ikke gått for super spesielle navn selv. Man har liksom navnet sitt hele livet. Så det jeg egentlig lurer på er. Hva legger dere vekt på når dere velger/valgte navn? Oppkalling, poppis, noe ingen har hørt før, kort, langt ja lista er lang? Anonymkode: f55d6...70d Hi fra den andre tråden. Det som er viktig for meg er at det skal være lett å uttale både på norsk og engelsk. Det skal være et navn de fleste har hørt før, men ikke topp 10- listen. Og absolutt ikke et superspesialt navn nei. Anonymkode: 76c57...521
sug lut Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Tradisjonsrikt, oppkalt og internasjonalt brukbart. Det siste hadde imidlertid ikke stoppet meg om jeg hadde villet bruke navn med ÆØÅ.
Nyttårs barn Skrevet 4. mai 2017 #5 Skrevet 4. mai 2017 Begge mine er oppkalt etter besteforeldre. Blir veldig glad når jeg hører vanlige upretensiøse navn som Karsten, Lars, Stine, Margrethe osv
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #6 Skrevet 4. mai 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og enkel skrivemåte Anonymkode: 76c57...521 Ja, det trur jeg du trenger. Anonymkode: 6cfd4...b5e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det trur jeg du trenger. Anonymkode: 6cfd4...b5e Du trur det ja... Anonymkode: 76c57...521
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 Mine barn har helt spesielle navn, noen av dem navn som ingen andre har i hele Norge. De to mest spesielle: ene er oppkalling -oldeforeldre, og andre har jeg laga selv. Folk som synes andre er jålete for å ha unike navn -ikke bry dere. De fleste uvanlige navn er ikke mer vanskelig å si for barna. De er bare uvanlige for de voksne. Når det skal sies så er det mange navn som var vanlige da jeg vokste opp som mine barn aldri har hørt så de stusser like mye på Leif, Wenche, Karstein, som Leander, Emrik. Folk som har problemer med andre folks navn bør finne en ny hobby Anonymkode: 60289...2e6
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #9 Skrevet 5. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du trur det ja... Anonymkode: 76c57...521 Jeg, derimot, er bombesikker. Anonymkode: 04a96...fae
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #10 Skrevet 5. mai 2017 Er det noe å mene noe om da . Jeg dømmer ingen navn selv om det ikke er min smak, være seg trauste norske eller nymotens. Mitt ene barn har et navn ingen andre i Norge har( eller ivertfall mindre enn 2 andre for får opp 3-2-1 eller ingen på statistikk) men det fant jeg ikke ut før etterpå og spiller ingen rolle. Er ikke et prangende navn selv om det er sjelden, men ingen av navnene stammer fra Norge og det er vel derfor det er sjeldent. Av alle ting å bry seg om. Og ... i Usa er det veeeeeldig mange mørkhudede som har slike liksom "rare" navn. Det er jo normalen for dem. Anonymkode: d98c7...9e4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #11 Skrevet 5. mai 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det trur jeg du trenger. Anonymkode: 6cfd4...b5e Hva er dette for oppgulp? Føler du deg som et bedre menneske når du kan trakke på andre? Anonymkode: 4351d...b44
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #12 Skrevet 5. mai 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg, derimot, er bombesikker. Anonymkode: 04a96...fae I mine øyner fremstår man som mindre intelligent når man har behov for å tråkke på andre. Anonymkode: 4351d...b44
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #13 Skrevet 5. mai 2017 Jeg vil ikke ha navn fra topp ti lista. Navnet trenger ikke nødvendigvis være skjeldent, men kan være det. Det skal ha en klang som jeg liker. Det skal ikke høres nylaget ut, det skal høres ut som et navn. Navnet skal kunne fungere både på norsk og engelsk, da tenker jeg både på at det skal være mulig å uttale, og at det ikke skal få noen uheldig betydning, på engelsk (Det finnes f.eks. et norsk navn som på engelsk får betydningen "merkelig"). Jeg vil ikke ha et kjønnsnøytralt navn. Jeg sjekker hva navnet betyr. Selv om jeg liker navnet som navn, er det ikke alle nvnebetydninger jeg er komfortabel med å gi barna mine.(Det finnes f.eks. et norskt jentenavn som betyr "mandig". Navnet i seg selv er etter min smak helt nydelig, men jeg kan da ikke kalle jenta mi mandig likevel...) Navnet skal ikke ha en religiøs betydning. Det kan være et navn som finnes i religiøse skrifter, men det skal ikke være et navn som faktisk sier noe om religion. Dermed utgår alle navn som betyr "kristen", "Guds sønn" og lignende. Dette både fordi jeg ikke selv er religiøs, og fordi jeg ikke synes noe om å gi et barn et navn som er så nært knyttet opp mot en religion som det slett ikke er sikkert at barnet vil identifisere seg med. Anonymkode: f3d3d...6c1
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #14 Skrevet 5. mai 2017 Vi bor i USA og har valgt klassiske norske navn som også fungerer her, navn som "Ingrid, Sigrid, Lars, Olav, etc." Men vi måtte tenke oss om. "Simen, Aslak, "m.fl. kan fort bli feil I et engelskspråklig land. Anonymkode: a5c6f...a3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå