Gå til innhold

Halvfabrikata til 9 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags mat gir dere til deres 8-10 mnd gamle baby?

jeg skriver halvfabrikata i overskriften men mener type fiskekaker, innholdet i panert fisk, kjøttpudding etc?

datteren min liker ikke middagsglass, og vil helst spise mat i biter selv. Jeg sliter litt med hva jeg kan gi henne, mye av maten vår inneholder jo salt. 

Har feks laget egne kjøttkaker uten salt og kokt potet, stekt kylling i olje og kokt pasta etc men det blir litt ensidig og tørt synes jeg?

Anonymkode: c85d6...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag sauser fra bunn og ta ute litt til henne før du salter.

Anonymkode: 6a23a...a29

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lag sauser fra bunn og ta ute litt til henne før du salter.

Anonymkode: 6a23a...a29

De fleste sauser jeg lager er enten fløte eller  kraftbasert, de skal vel ikke ha melk og kraften er det salt i...

Men tenkte nå mest på kjøttprodukter/fiskeprodukter

Anonymkode: c85d6...c69

Skrevet

Fiskefilet av torsk funker bra her..

Anonymkode: f2aad...16e

Skrevet

Fiskepudding og den fisken som er inni panert fisk kan du godt gi.

Anonymkode: ec7c2...03d

Skrevet

Det er ikke farlig med litt salt. Du kan godt gi ferdige fiskekaker eller fiskepudding. Barnet får vel brød og pålegg? Er jo salt i det også. 

Skrevet

Melk i saus kan du også gi fra 9 mnd. De skal ikke ha mye melk for det fortrenger jern fra andre matvarer, men litt melk i saus og liknende har ingenting og si. Ved ni mnd har mine barm spist stort sett det samme som resten av familien. 

Skrevet

Vi brukte mye tomatbasert mat på den tiden :P fikk bedre til smaken med tomat, løk etc... Men ellers så brukte vi f.eks LITT fiskepudding, kjøttkaker etc, og ellers myye grønnsaker..  Leste på pakkene, og valgte f.eks fiskepudding ufra mest mengde med fisk og minst mulig salt.. Brukte mye løk og ikkeminst: urter!, for å smakssette sauser ogsånn, og det fungerte veldig bra. Endte opp med å lage endel "babymiddager" til hele familien. Jeg som til vanlig bruker aaaltfor mye salt, hadde veldig godt av å oppdage hvor mye GOD og smakfull mat det finnes uten å hive oppi salt, buljong etc... :) hadde oppi mye mer av urter etc enn babyoppskriftene tilsa da :P og har en liten på 16mnder som syns chili con carne er kjempegodt...gutten liker visst sterke smaker.. ;) Kjøpte innimellom middagsglass for å variere middagene til mini mer, de gangene jeg ikke fikk til å lage noen "vri" som gav god mat uten mye salt eller andre ting han ikke skulle ha så mye av (var greit med feks litt fløte/melkeprodukter i saus/gryter, men forskjell på dèt og ren fløtesaus), slik at han måtte spise noe annet enn oss.. 

Anonymkode: 1946f...b3e

Skrevet

Han her elsker fiskegrateng blandet med potet, gulrot og smør. 

Anonymkode: 881f5...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...