Gå til innhold

Trekk i lønn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt gjeldsproblem i mange år. Driver å ordner opp, føler jeg har kontroll. Det første jeg gjorde var å kvitte meg med ham som ødela alt for meg... 

I dag kom brev fra namsmannen. Fått et lønnstrekk som gjør at jeg ikke har råd til husleie. Ringte med en gang, men telefonen var stengt. Prøver igjen i morgen.. 

De har gått ut fra at husleia er på 5000 men jeg betaler 11000 i husleie. Har også 4 forskjellige avtaler med kreditorer på til sammen 4000kr. Jeg kommer til å gå i minus! Lønna kommer neste uke, og de trekker da.

Vet dere om de rekker å endre dette Før lønna kommer? Er så bekymra...😟 Kommer ikke til å få sove i natt...

Anonymkode: 6ca44...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja de kan endre det, men gjør klar alt av dokumentasjon. Kopier av avtalene med kreditorene, kopi av husleiekontrakt , og evn utskrift/dokumentasjon på øvrige utgifter. Og vær forberedt på at du kanskje bør møte hos namsmannen i morgen for å få gjort noe med dette. De kan behandle det som hastesak. Vær også forberedt på at de kommer til å trekke så mye de kan, du vil få statens satser til livsopphold og namsmannen vil nok råde deg til å finne et billigere bo alternativ. Er det en av de kreditorene du allerede hadde en nedbetalingsplan med som har sendt saken til namsmannen eller er det enda en kreditor ? Hvis det er sistnevnte tror jeg du bør gå igjennom alt du har på deg så du har oversikt over at det ikke plutselig dukker opp flere! Lykke til 😊

Anonymkode: 0bca9...e9c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja de kan endre det, men gjør klar alt av dokumentasjon. Kopier av avtalene med kreditorene, kopi av husleiekontrakt , og evn utskrift/dokumentasjon på øvrige utgifter. Og vær forberedt på at du kanskje bør møte hos namsmannen i morgen for å få gjort noe med dette. De kan behandle det som hastesak. Vær også forberedt på at de kommer til å trekke så mye de kan, du vil få statens satser til livsopphold og namsmannen vil nok råde deg til å finne et billigere bo alternativ. Er det en av de kreditorene du allerede hadde en nedbetalingsplan med som har sendt saken til namsmannen eller er det enda en kreditor ? Hvis det er sistnevnte tror jeg du bør gå igjennom alt du har på deg så du har oversikt over at det ikke plutselig dukker opp flere! Lykke til 😊

Jeg har prøvd å finne billigere bolig, men det er ingen. Bor på bygda, alternativet er å ta unger ut av skolen og bytte jobb og flytte, men tror ikke det er så mye annet billig.

Det skulle bare være et engangstrekk, jeg er mer enn villig til å betale, men jeg må jo ha til mat og andre regninger.. Dette kunne ha kommet i juni, da kan jeg betale alt, men ikke nå. :(

Å møte hos namsmann er umulig for meg, det er en time med bil og jeg jobber i åpningstida deres:/ 

Takk for svar! 

Skrevet

Dette kan du ordne opp i. Send en klage til namsmannen hvor du henviser til livsoppholdssatser for deg og din husstand. Legg ved dokumentasjon på husleie og andre faste utgifter (barnepass, strøm, etc). Sett opp regnestykket for dem. Du skal ha nok til dine utgifter. Forresten kan du foreslå en avbetalingsavtale med dem med en sum som passer deg bedre. 

Men skal de trekke fra neste lønn? Kan det stemme? Da har du fått alt for kort varsel. 

Til neste gang: Ta kontakt med namsmannen FØR de har utleggsforretning. Da får de all dokumentasjon før de bestemmer noe trekk. 

Anonymkode: 57e20...d33

Skrevet

Er det noen som vet om det er noen regler for hvem som har lov til å trekke direkte fra lønn? Er det bare "statlige organer" (som innkrevingssentralen, lånekassa, skatteetaten osv) eller kan private aktører som Bank Norwegian, Lindorf osv også Det?

Anonymkode: 01352...bb3

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som vet om det er noen regler for hvem som har lov til å trekke direkte fra lønn? Er det bare "statlige organer" (som innkrevingssentralen, lånekassa, skatteetaten osv) eller kan private aktører som Bank Norwegian, Lindorf osv også Det?

Alle kan trekke så lenge de går til namsmannen. 

Anonymkode: 57e20...d33

Skrevet

Så namsmannen er liksom siste instans? Ender all gjeld opp der tilslutt? (Altså om man ikke betaler)

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så namsmannen er liksom siste instans? Ender all gjeld opp der tilslutt? (Altså om man ikke betaler)

Ja 

Skrevet

Det eneste som skiller type krav er hvilken prioritet de forskjellige har. All gjeld til det offentlige har øverste prioritet. Annen gjeld kommer deretter. 

Anonymkode: 3f9eb...865

Skrevet

Kan namsmann kreve utlegg i registrert samboers eiendeler?

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. 

Anonymkode: 3f9eb...865

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være kjip nå, men du kupper på en måte tråden min. 😳

Takk for svar dere andre, jeg ringer de i morgen. 

Ja, fikk brev i dag om at de trekker 12.5. Syns også det har kort varsel. 

Skrevet

Men det brevet, var det brev om avholdt utleggsforretning det da? For da har du jo mottatt et varsel om det først , med dato for den og mulighet til å uttale deg. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det brevet, var det brev om avholdt utleggsforretning det da? For da har du jo mottatt et varsel om det først , med dato for den og mulighet til å uttale deg. 

Nå har jeg snakket med en utrolig hjelpsom dame som hadde stor forståelse hvordan det er å få et sånt brev. Man graver seg litt ned på en måte. Er ikke noe kjekt.. Slet litt med å forholde meg til det og tenkte at jeg uansett ville betale for meg, men trodde ikke det kom til å bli så mye på en mnd.

Beløpet ble iallfall halvert, det hjelper litt. 

Og til alle som sliter med det samme, det er ikke så skummelt å ringe som man tror. Alle jeg har snakket med for å lage avtaler har vært utrolig hjelpsomme og imøtekommende. Så lenge man viser vilje til å betale for seg går det som oftest bra. :)

Skrevet

Da har du lært å aldri overse brev fra namsmann og kreditorer igjen 😊 Høres ut som du er på god vei til å kunne bli gjeldfri. Bare husk det jeg sa om å ha oversikt, så slipper du å få døra i fjeset igjen. Godt jobbet i dag, lykke til videre ❤️

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du lært å aldri overse brev fra namsmann og kreditorer igjen 😊 Høres ut som du er på god vei til å kunne bli gjeldfri. Bare husk det jeg sa om å ha oversikt, så slipper du å få døra i fjeset igjen. Godt jobbet i dag, lykke til videre ❤️

Det har jeg lært nå ja:) 

Føler jeg begynner å ha oversikt nå. Noen ganger kommer det noe, sånn som nå, som setter meg litt ut, men jeg har jobbet hardt de siste årene og vil ikke la alt det arbeidet gå i vasken ved å prøve å overse det sånn som før.

Det er så vanskelig situasjon å være i, man kvir seg for å hente posten og for å ta telefoner med ukjente nummer. Nå de siste månedene har jeg følt på det å kunne ta telefonen og har gledet meg til å hente posten fordi jeg vet det ikke kommer ti brev daglig om nye krav. Ja.. Så ille har det vært.  Skal aldri det igjen!

Tusen takk❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...