Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forebygger dere det? 

Har legen noe resept på medisin som hjelper mot plantene? 

Jeg kan seriøst ikke gå ut i solen før det eksploderer på armene og brystkassa mi. 

Og det klør, herreguuuud så det klør 😩 

Har prøvd med salve jeg hadde i skapet som heter brudeline (?) den hjalp ikke særlig. 

Håper noen har tips 😐

Anonymkode: 8d0c0...ae3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det samme, har veldig sensitiv hud og må i tillegg være forsiktig med hvilke solkremer jeg bruker.

Jeg må gradvis eksponeres for sol, eksamen kommer uansett, men jeg bruker reseptfri hydrokortison den første uka morgen og kveld (etter anbefaling fra lege). 

Når eksamen kommer bruker jeg lidocain på det (flaske på apoteket til 99kr, står sammen med pyrisept), det lindrer kløen veldig.

Soleksemen kommer jeg ikke unna, men ved gradvis eksponering og de tipsene over er det bare den første uka ca jeg sliter med det :)

Betakaroten skal visst hjelpe, men jeg ble orange inne i hendene av det, så orka ikke :P

Anonymkode: 64333...0ec

Skrevet

Jeg bruker Zyrtec. 

Anonymkode: 502a0...51c

Skrevet

Jeg må i alle fall være veldig nøye med hvilken solkrem jeg bruker. Den eneste som funker for meg er Sun Sensitivity 50 fra Eucerin, får soleksem om jeg bruker noe annet.

Anonymkode: 14092...b84

Skrevet

Solkrem uten parfyme her (for sensitiv hud), og HØY faktor. :) 

Beste proaktive tiltak her er høy faktor (minimum 25), og å smøre ofte, før soleksemet kommer. På den måten har jeg klart å gå en hel sommer uten problemer. Men med en gang jeg slurver, og eksemet kommer, da blir jeg slitende med det ut sesongen.

Skrevet

Tusen takk for tips 😀 Da får jeg løpe på apoteket i dag, solkrem med solfaktor 50 skal kjøpes inn 🌸 Får håpe det er ett håp for meg og 😅 

Anonymkode: 8d0c0...ae3

Skrevet

Ta lysbehandling i februar-mars. Ikke solarium. Dette er som et stående solarium hvor du får en type stråler som hjelper. Jeg vokste av meg eksemen så jeg fortsatte ikke. Jeg er 40. Det er snakk om 15 sekunder første gang, øker hver gang. Tror det er strålene som man får eksem av, ikke blir brun av, men starter bare med små "doser" og man bygger opp toleranse før sommeren. Husker ikke om jeg måtte ha henvisning eller ikke. Fikk det på Majorstua. Tror dette er verdt å sjekke opp for din del. Jeg var plaget i maaange år. Dro jeg til Thailand i februar så lignet resultatet mest på byllepest på armer, ører og bryst. Google lysbehandling soleksem.

Anonymkode: 74ba4...993

Skrevet

Solfaktor 50!! Klør ikke så mye enda så jeg gir litt blanke, men sitter med ryggen til sola frem til det roer seg siden jeg kun får det på brystet.

Skrevet

Jeg var veldig plaget med soleksem på beina for noen år siden. Fikk tips om å ta betakaroten(ikke bestill no billigskvip på nett, forhør deg på apotek/helsekost du stoler på), og det hjalp meg. Tok det forebyggende fra våren av etter det og ikke hatt det siden.

Anonymkode: 2c30c...5dd

Skrevet

Jeg sliter også med soleksem. De over nevner at du må være nøye med bruken av solkrem og en uten parfyme. Det jeg har funnet ut er jeg må være nøye med alle produkter jeg bruker. Ikke bruk noen produkter som innholder parfyme heller ikke bruk tøy som er vasket med parfymert skyllemiddel eller vaskepulver. Må ikke ha parfyme på kroppen i det heletatt i sommermånedene. Bruk betakaroten og start med det allerede nå, jeg pleier alltid begynne med det i mars. Så ha en litt sterk solfaktor og husk ingen parfyme. 

Anonymkode: 9d3f7...4c3

Skrevet

Usikker på rådet om zyrtec. En del medisiner kan gi hudreaksjoner hvis medisinene tas samtidig med soling. Dette gjelder først og fremst visse allergimedisiner. Zyrtec er en allergimedisin. Sjekk med legen din. 

Betakaroten forandrer fargen på pigmentet i huden fra innsiden. Jeg vet ikke hvordan dette skal øke toleransen for UVB-stråler. Det forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 74ba4...993

Skrevet

Solkrem, eneste som fungerer!

Og du mente kanskje bruledin 🙈😉

Anonymkode: e7272...2e5

Skrevet

Brulidine - heter den visst 😜😉

Anonymkode: e7272...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...