Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 Jobber i bolig og en kollega sa til meg her en dag da en bruker ba om havregrynsgrøt til frokost, hvor hun avfeide. Jeg spurte henne på 2 mannshånd senere hvorfor han ikke kunne få det, der hun svarte at det var mye mer sukker i, og mer usundt. Hva er best av 3-4 skiver brød med pålegg, minst 1 av skivene er med brunost. eller 1 posjon havregrynsgrøt med et tynt lag sukker og kanel. Brukeren kan også be om flere enn 3-4 skiver, da vi ikke har lov å nekte han mat. Når vi spiser havregrynsgrøt, så er det den ene posjonen, så er det tomt. Når jeg lager grøt til han pleier jeg også å raspe oppi 1/2 eple, eller knø 1/2 banan i. Må legge til at brukeren bør ikke gå opp i vekt. Anonymkode: 5f135...844
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Begge deler er bra og sunt. Det bør være grovt brød og sunt pålegg. I tillegg bør det være noe frukt til, helst ikke jus. Noen kan føle seg mer mette på havregrøt, så det burde være opp til bruker å velge. En porsjon burde holde til frokost. Anonymkode: 55781...63d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Sikkert på grunn av den norske tradisjonen med den jævla brødskiva som eneste sunt alternativ til alt unntatt middag. Alt annet enn brødskiver med ekstra lett melk eller vann til er usunt og fysj fysj. Det får da være måte på overformynderi overfor brukere - det er ikke et fengsel altså. La brukerne selv bestemme hva de ønsker å spise. Og havregryn er jo billigere i innkjøp enn brød med pålegg. Hun får bytte jobb og bli ernæringsfysiolog eller blogger. Anonymkode: 138b7...c8e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 Havregrøt "inneholder" ikke sukker annet enn det vi drysser på. Så der tar din kollega feil... Det du tilsetter ved servering kan du jo justere. Ha mer kanel på, som også smaker søtt. Brød har allerede sukker i deigen, og med sukkerholdig pålegg er det enda verre. Anonymkode: c86dd...b45
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 Havregrøt er supersunt! Og man trenger ikke sukker på toppen. Lag grøt med slike trendy striper av bær, frukt, frø og nøtter. Litt kanel og evt litt ringlet honning er også en mulighet. Og grøt er minst like "norskt" som brødskiver. Anonymkode: 2df11...278
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Havregrøt "inneholder" ikke sukker annet enn det vi drysser på. Så der tar din kollega feil... Det du tilsetter ved servering kan du jo justere. Ha mer kanel på, som også smaker søtt. Brød har allerede sukker i deigen, og med sukkerholdig pålegg er det enda verre. Anonymkode: c86dd...b45 Enig. Anonymkode: a4bfd...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå