Gå til innhold

Hvordan styrke selvfølelsen til et "rampete" barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som mangler litt impulskontroll, og gjør ymse som ikke er lov eller greit, feks slår lillebror. De er 4 og 2. Det blir så mye nei og nei, og etterhvert kjefting på eldste og etterhvert må han vel føle han ikke er like mye verdt siden han alltid er den som forårsaker noe tull. Men hva gjør vi og hva sier vi? Vi kan jo ikke la han gjøre alt han vil heller?

Anonymkode: 53144...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les "de utrolige årene" 😊 

Anonymkode: 184d4...c26

Skrevet

Velg dine kamper hvor du må styre han. Det vil si, ta han kun på det som er nødvendig. Så blir det ikke hele tiden. Slåing må selvfølgelig styres, men om han klatrer på hyllene, sofaen, eller griser med maten, la det være. I tillegg ha minst ti minutter hver dag hvor dere to leker sammen og han får lov å styre leken, og du er positivt tilstede. 

(Så slipper du å lese hele boken...:)

Anonymkode: ead44...670

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Velg dine kamper hvor du må styre han. Det vil si, ta han kun på det som er nødvendig. Så blir det ikke hele tiden. Slåing må selvfølgelig styres, men om han klatrer på hyllene, sofaen, eller griser med maten, la det være. I tillegg ha minst ti minutter hver dag hvor dere to leker sammen og han får lov å styre leken, og du er positivt tilstede. 

(Så slipper du å lese hele boken...:)

Og i tillegg: prøv å gi han alternative handlinger. Ikke bare si at dette ikke er lov, vis han hva som er lov. 

"Ikke slå noen når du er sint, tramp i gulvet i stedet. Da får ingen vondt"

fjern alle pyntegjenstander for en stund så du slipper å si  nei til plukking 

Skrevet

Enig med de over. Si bare nei til de aller nødvendigste tingene, du må se gjennom fingrene med mye. Gi mye ros og positiv oppmerksomhet der det går, slik at han får mer oppmerksomhet for positive ting han gjør enn negative. OG les De utrolige årene, skulle ønske jeg hadde lest den da mine var små og ikke etterpå...

Hadde en "ramp" selv, og det blir folk av dem til slutt også, tar bare litt lengre tid. Min "ramp" er nå en helt super og ganske så veloppdragen ungdom. :-)

Anonymkode: 79be7...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...