Gå til innhold

Ikke meningen å se barna 17 mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått mange oppgaver 16 og 17 mai.

Skal fylle på varer og rydde fra 12 til 15, pluss å stå på en aktivitet tidligere på dagen. Dette i tillegg til å bake en kake og 40 muffins og hente bjerkeris på en gård som leveres kl 08 den 17.

Når får en tid med barna? Jeg er alene.

Anonymkode: c95cd...59d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om dere er to til å arrangere 17. mai mtp oppgavene du har fått. 

Men, tid med ungene har ikke jeg hatt siden eldste begynte på skolen heller. Slik er det bare

Anonymkode: 3fb5d...87b

Skrevet

Du må melde tilbake at dette kan du ikke gjøre. 

Anonymkode: 0d7b9...498

Skrevet

Ungene ser jeg i toget og det er det . Enten har de fartet rundt med korpset eller så har de styra rundt på skolen mens vi voksne har sittet og drukket kaffe 

Anonymkode: 048e7...e30

Skrevet

Hvem er med barna når en må jobbe? Har barn med diagnose så eldste burde ha en med seg innimellom.

Hi

Skrevet

Da må en enten få noen andre til å gjøre dine oppgaver den dagen, eller få foreldre til kamerater ser etter barna. 17.mai går ikke rundt om det ikke hadde vært for dugnadsarbeid, og alle må gjøre en innsats. Noen år er det mer enn andre år, en kan ikke regne med at andre skal gjøre jobben bare fordi de er to foreldre. Jeg har selv måttet få andre til å se etter ungene på 17.mai, og slik er det bare noen ganger.

Anonymkode: 6c2f5...7c4

Skrevet

Jeg får samme problem når sønnen min begynner på skolen til høsten.Han er ikke en gutt som kan gå rundt på skolen mens jeg må være på dugnad å jobbe. Han er umoden å hadde lett bare forlatt skoleområdet for å finne på noe annet. Han finner også ofte på tull som å ødelegge ting osv. Han må følges opp.

Anonymkode: 4bdc4...e98

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må en enten få noen andre til å gjøre dine oppgaver den dagen, eller få foreldre til kamerater ser etter barna. 17.mai går ikke rundt om det ikke hadde vært for dugnadsarbeid, og alle må gjøre en innsats. Noen år er det mer enn andre år, en kan ikke regne med at andre skal gjøre jobben bare fordi de er to foreldre. Jeg har selv måttet få andre til å se etter ungene på 17.mai, og slik er det bare noen ganger.

Det er mange oppgaver som må løses en 17.mai og selv om noen er alene så betyr det ikke at man ikke er for dugnadsarbeid. Det går an å hensynta mtp på oppgaver til de som er alene, spesielt hvis et av barna har litt ekstra behov. Det er ikke bare bare å spørre andre om å se etter unger heller. 

Er alene selv og er med på alt jeg klarer av dugnader, men med relativ liten avlastning er ikke alt like lett å få til. Men det å bake kaker, organsiere osv det gjør jeg gjerne og heldigvis er det foreldre som skjønner dette. 

Anonymkode: 5b823...d37

Skrevet

Her er det sånn at det er et klassetrinn som har ansvaret for 17.mai på skolen så det er bare året du har barn på det klassetrinnet du må jobbe. 

Her er det også sånn at før jul det året får man en mail hvor man kan komme med ønsker eller fortelle om det er spesielle hensyn å ta. 

Når jeg hadde barn på det klassetrinnet i fjor fikk jeg samle premier på forhånd, bake kake og være i ryddekomiteen etter arrangementslutt. Alle tingene kunne barna være med på 

Anonymkode: 61140...e9a

Skrevet

Jeg har ledet komiteen flere ganger, enkelte kommer til meg og forteller om logistikk som ikke går opp. Da settes de opp feks på 16 mai til dekorering og evt til noe som er før eller etter selve feiringen på skolen starter. 

Kommunikasjon :)

Anonymkode: 872bd...f6a

Skrevet

Her høres det ut som om det er et trinn som har ansvaret for alt, så heldige dere et. Da er det unnagjort på en 17.mai-feiring.

Her er det foreldre i 3, 4 og 5 som deler ansvaret. Så vi som har 3 barn med to år mellom har ansvar for div. til 17.mai 7 år på rad. Vi er på vårt 3dje nå. Ifjor gikk jeg glipp av alt, inkludert minste som var rødruss og på krykker med brekt bein, sitt tog. 

Anonymkode: 792a2...cd5

Skrevet

Synes det er trist at dugnad er det eneste som gjelder på 17. mai, ikke familie, samhold og å være med barna sine. Tror nok barna hadde satt mer pris på mindre aktiviteter, ikke lotteri med søppelgevinster a la buffer og nøkkelringer, men tid med foreldrene. Her har jeg satt foten ned og sagt at 17. mai er faktisk tid for familie og samhold, ikke tid til å stå alene i kiosk hele dagen. På vår lille skole arrangerer hele skolen 17. mai for bygda, HVERT år. Jeg nekter å aldri se mine barn på 17. mai. Har en mann som jobber den uka og ingen å spørre om å se etter barna (mannens søsken har egne barn og tilhører andre skoler, sånn at de går med disse barna). Jeg sender ikke toåringen alene med storesøsken i tog og ellers hele dagen mens jeg jobber dugnad for å fore bygda med mat og arrangere lotteri.

Anonymkode: 4ee42...8ea

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er trist at dugnad er det eneste som gjelder på 17. mai, ikke familie, samhold og å være med barna sine. Tror nok barna hadde satt mer pris på mindre aktiviteter, ikke lotteri med søppelgevinster a la buffer og nøkkelringer, men tid med foreldrene. Her har jeg satt foten ned og sagt at 17. mai er faktisk tid for familie og samhold, ikke tid til å stå alene i kiosk hele dagen. På vår lille skole arrangerer hele skolen 17. mai for bygda, HVERT år. Jeg nekter å aldri se mine barn på 17. mai. Har en mann som jobber den uka og ingen å spørre om å se etter barna (mannens søsken har egne barn og tilhører andre skoler, sånn at de går med disse barna). Jeg sender ikke toåringen alene med storesøsken i tog og ellers hele dagen mens jeg jobber dugnad for å fore bygda med mat og arrangere lotteri.

Synes det er ganske sykt at man skal være med på dugnad hvert eneste år så lenge man har barn på barneskolen. Hvem har egentlig bestemt det, og om du tar det opp i FAU er alle enig i at det skal være sånn?

Her har 8.klasse ansvaret, det er veldig greit for da er du innstilt på å jobbe det året du har 8.klassing. Dessuten er barna såpass store da at de tar mye av jobben selv. 8.klassinger kan både stå i kiosken og på stasjonen for å kaste erteposer på blikkbokser. Pengene man får inn denne dagen går til klassekassen og spares til avslutningstur i 10.klasse. Siden man jobber for klassekassen til eget barn er det også greit å gjøre en innsats denne dagen. Pengene sitter løst hos folk og det kommer inn mye, så vi slipper dorullsalg, kakelotteri på utsiden av Rema og andre dølle dugnader for å samle inn penger senere.

På skolen der søsteren min har barn er det 5.klasse som har jobben.

Jeg har aldri, andre steder enn her inne, hørt om skoler hvor alle må være med på dugnaden hvert eneste år. Hvor er det sånn, er det på veldig små skoler ute på bygda hvor det ikke er nok foreldre på hvert klassetrinn? Jeg har ungene på en ganske stor skole, 1.-10.klasse og ca 45-55 elever på hvert trinn. Det er en travel dag det året man arrangerer, men 50 unger pluss 50 foreldre klarer da jobben greit.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er ganske sykt at man skal være med på dugnad hvert eneste år så lenge man har barn på barneskolen. Hvem har egentlig bestemt det, og om du tar det opp i FAU er alle enig i at det skal være sånn?

Her har 8.klasse ansvaret, det er veldig greit for da er du innstilt på å jobbe det året du har 8.klassing. Dessuten er barna såpass store da at de tar mye av jobben selv. 8.klassinger kan både stå i kiosken og på stasjonen for å kaste erteposer på blikkbokser. Pengene man får inn denne dagen går til klassekassen og spares til avslutningstur i 10.klasse. Siden man jobber for klassekassen til eget barn er det også greit å gjøre en innsats denne dagen. Pengene sitter løst hos folk og det kommer inn mye, så vi slipper dorullsalg, kakelotteri på utsiden av Rema og andre dølle dugnader for å samle inn penger senere.

På skolen der søsteren min har barn er det 5.klasse som har jobben.

Jeg har aldri, andre steder enn her inne, hørt om skoler hvor alle må være med på dugnaden hvert eneste år. Hvor er det sånn, er det på veldig små skoler ute på bygda hvor det ikke er nok foreldre på hvert klassetrinn? Jeg har ungene på en ganske stor skole, 1.-10.klasse og ca 45-55 elever på hvert trinn. Det er en travel dag det året man arrangerer, men 50 unger pluss 50 foreldre klarer da jobben greit.

Vi bor i en bygd utenfor byen og her er det en liten skole med ca 40 elever totalt. FAU har bestemt for noen år siden at vi skal arrangere fest for hele bygda, slik at de kan komme og spise, kjøpe seg brus og is, delta på arrangementer (leker osv). Siden vi er så få, så står HELE skolen for arrangementet HVERT år, og det er ganske mye å gjøre. Til og med da jeg hadde nyfødt, slapp jeg ikke unna og måtte stå på kjøkkenet. I år reiser vi bort og går i bytoget sammen med barnehagebarna med påfølgende liten fest etterpå. Jeg er ikke født til å arrangere 17. mai for andre hvert jævla år. Har holdt på med det i 4 år og har et barn til som begynner på skolen til neste år. Dvs at jeg kan risikere å ikke se barna mine på 17. mai på mange mange år. Gidder ikke.

Skrevet

Så sykt mye du har fått! Hvorfor? Høres ikke greit ut? En kake og hente grein er mer enn nok😐 Du ser de nok skal du se 

Anonymkode: 1dcd7...88d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så sykt mye du har fått! Hvorfor? Høres ikke greit ut? En kake og hente grein er mer enn nok😐 Du ser de nok skal du se 

Anonymkode: 1dcd7...88d

Sikkert fordi enkelte i FAU er opptatt av at alt skal være storslått og flott. Too much is never enough liksom... Her er det også store ambisjoner om hva som skal arrangeres, med pomp og prakt.

Skrevet

Her gjør vi begge dugnad fra 07.00 til kl 14.00 hver eneste 17. mai.  

Vi har ikke sett barna i toget på 7 år, men det har de taklet bra. De har andre som kan se på de, og ikke er de så opptatt av å bli sett heller. 

Barna er jo klar over at vi gjør dette for dem, så de skal få holde på med sin aktivitet.  Mulig de får med seg litt samfunnengasjement på kjøpet også.. Det hadde hvertfall ikke vært dumt, for det synes å være dalende for mange. 

Anonymkode: e7d0b...f1d

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i en bygd utenfor byen og her er det en liten skole med ca 40 elever totalt. FAU har bestemt for noen år siden at vi skal arrangere fest for hele bygda, slik at de kan komme og spise, kjøpe seg brus og is, delta på arrangementer (leker osv). Siden vi er så få, så står HELE skolen for arrangementet HVERT år, og det er ganske mye å gjøre. Til og med da jeg hadde nyfødt, slapp jeg ikke unna og måtte stå på kjøkkenet. I år reiser vi bort og går i bytoget sammen med barnehagebarna med påfølgende liten fest etterpå. Jeg er ikke født til å arrangere 17. mai for andre hvert jævla år. Har holdt på med det i 4 år og har et barn til som begynner på skolen til neste år. Dvs at jeg kan risikere å ikke se barna mine på 17. mai på mange mange år. Gidder ikke.

Kjem frå ei tilsvarande bygd, men der er alle bygdefolka med i 17. mai kommiteen på omgang. Trur det er 18 - 70 års aldersgrense, og ca kvart 4. år dei er med.  8. klasse sel is og pølser til inntekt for klassekassa.

Heilt uhørt at småbarnsforeldre skal bruke kvar einaste 17. mai til å jobbe i staden for å vere med ungane.  Her eg bur no er det 4. klasse som er arrangør.  Om ein ikkje har mykje yngre søsken, så går det nok greit, og så veit ein at det er det året der.

-og til HI, eg synes det var svært mange oppgåver til ein person, går det an å gje tilbakemelding på dette?

Endret av soleia
for å svare på hi og
Skrevet

Jeg har meldt meg inn i korps så skal spille "hele dagen", så ser ikke ungene mye. For noen er det en arbeidsdag. MEN... i din situasjon hadde jeg sagt at jeg kan bake kaker og boller dagen før, men ellers så kan jeg ikke bidra PÅ dagen.

Anonymkode: 18e25...b5f

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller komiteen kan senke lista litt for volumet på aktivitetene. 

Anonymkode: 29fcb...00d

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her gjør vi begge dugnad fra 07.00 til kl 14.00 hver eneste 17. mai.  

Vi har ikke sett barna i toget på 7 år, men det har de taklet bra. De har andre som kan se på de, og ikke er de så opptatt av å bli sett heller. 

Barna er jo klar over at vi gjør dette for dem, så de skal få holde på med sin aktivitet.  Mulig de får med seg litt samfunnengasjement på kjøpet også.. Det hadde hvertfall ikke vært dumt, for det synes å være dalende for mange. 

Anonymkode: e7d0b...f1d

Eksakt hva er det du "gjør for dem" ved å ikke være sammen med dem på 17.mai...?

Skrevet

Hi her.

Hos oss er det 2 og 5 trinn som har oppgaver til 17 mai. Har en på 5 trinn og to på 2 trinn.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eksakt hva er det du "gjør for dem" ved å ikke være sammen med dem på 17.mai...?

Skaffer inntekter slik at barna kan få holde på med sin fritidsaktivitet, vel? Det er ganske vanlig at 17. mai arrangeres av en fotballklubb, korps el.l. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Hos oss er det 2 og 5 trinn som har oppgaver til 17 mai. Har en på 5 trinn og to på 2 trinn.

Da har du kanskje fått oppgaver for begge arrangørtrinn uten at de har tenkt over eller tatt hensyn til at det blir dobbelt opp for deg. Ville gitt tilbakemelding om at det blir for mange oppgaver for én person.

Skrevet
42 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Da har du kanskje fått oppgaver for begge arrangørtrinn uten at de har tenkt over eller tatt hensyn til at det blir dobbelt opp for deg. Ville gitt tilbakemelding om at det blir for mange oppgaver for én person.

HI har gjerne fått trippelt arbeid for sikkerhets skyld.

Si fra du, så ordner det seg nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...