Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Minstegutten har akkurat fyllt 2 år, og er en skikkelig håndfull. Jeg trenger sårt tips og råd til hvordan håndtere han. Her er noen eksempler: Han kaster stein. Han elsker å kaste stein. Spesielt kult er det å kaste på de mindre barna i barnehagen, eller barna her hjemme i gata. Det er farlig, og jeg stopper han hver gang og sier nei. Jeg tar steinene fra han, og sier at det er ikke lov. Slipper han, og han gjør det igjen. Og igjen. Jeg tar han vekk fra situasjon, og det fungerer litt. Helt til han finner ut at han skal kaste stein igjen. Han ødelegger ting. Kaster dem. Brekker dem. Slår dem mot andre gjenstander. Jeg stopper han, sier nei, slipper han, og han gjentar. Omtrent som steinene. Han slår med pinner. Jeg fjerner pinnene, men han finner alltids noe han kan slå med likevel. Han river ned og kliner rundt med maten jeg setter på bordet. Ved frokost, ved lunsj og ved middag. Han spytter ut, kliner med smøret, og tyter majones utover. Ikke ett sekund kan jeg snu meg rundt. Jeg må feste han til stolen med selene, men han hopper likevel bare ned og drar stolen etter seg. Generelt sett hører han ikke på meg. Han løper avgårde, lukker ørene og hører ikke etter. Han tråkker i stykker blomster (stakkars naboen min), og gjør akkurat som han vil. Hvorfor hører han ikke etter? Hvorfor skjønner han ikke nei? Hva er det jeg gjør galt? Til info har han to eldre søsken, og de oppfører seg ikke sånn. Anonymkode: 309be...fe0
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Ingen som kjenner seg igjen? HI Anonymkode: 309be...fe0
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen som kjenner seg igjen? HI Anonymkode: 309be...fe0 ADHD, tenker jeg... Anonymkode: 090b9...f8c
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 Er det bare at han ikke hører når du sier nei? Hvordan er språket ellers? Hadde tatt en tur på helsestasjonen, eller spurt om en samtale med pedleder på avd hans i bhg, det er lov å snakke med de også, der er det ofte gode råd å hente Anonymkode: f5d3b...c29
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det bare at han ikke hører når du sier nei? Hvordan er språket ellers? Hadde tatt en tur på helsestasjonen, eller spurt om en samtale med pedleder på avd hans i bhg, det er lov å snakke med de også, der er det ofte gode råd å hente Anonymkode: f5d3b...c29 Han hører godt. Ingenting i veien med hørselen. Det er bare at han ikke hører etter. Han respekterer meg rett og slett ikke. Han ignorerer, og fortsetter med det han gjør. Jeg må fysisk ta tak i han og snakke rett i ansiktet for at han skal vise noen form for respons, og da kan han finne på å slå, sparke eller nikke til meg. Å ta han vekk fra situasjonen, time out eller lignende, skjønner han ikke, noe som resulterer i sinneanfall og blackout. Språket hans er virkelig i utvikling om dagen, så han gjør seg godt forstått. Ja, kanskje jeg får snakke litt med barnehagen. Det er bare det at det virker som om han oppfører seg bedre der. Det er i allefall ingen som sier noe til meg når jeg henter. Han har alltid oppført seg fint, og de forteller heller om hva han har gjort i løpet av dagen - bakt rundstykker, vasket skapene etc. Men jeg kan jo høre med dem... HI Anonymkode: 309be...fe0
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 Du får nesten fotfølge han siden han ikke kan være 2 meter borte fra deg uten å gjøre noe destruktivt. Hadde blitt fly forbanna om mine unger fikk kastet sten på seg og blomstene mine tråkket på Anonymkode: 27668...e38
MerraSomGår Skrevet 3. mai 2017 #7 Skrevet 3. mai 2017 Første og fremst er det viktig at du tenker at det ikke er noe galt med gutten din. Alle barn er forskjellig og noen krever mye mer enn andre. 2 årsalderen er virkelig den mest krevende alderen og mange krever fotfølging denne tiden. Gutten din virker som om han trenger sterk og klok ledelse fra deg. Vær veldig trygg og sterk som leder og la han aldri få tvinne deg. Når du har gitt en beskjed, følg den helt opp. Du gjør helt riktig nå, men du må bare holde ut. Noen tar toårsutforskningen til et helt nytt nivå. Så kan du la han få utløp for villskapen sin i egnede omgivelser, for eks ta han alene med deg til en skog og la han løpe og slå og sparke rundt seg.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får nesten fotfølge han siden han ikke kan være 2 meter borte fra deg uten å gjøre noe destruktivt. Hadde blitt fly forbanna om mine unger fikk kastet sten på seg og blomstene mine tråkket på Anonymkode: 27668...e38 Klart det, og det har du din fulle rett til. Jeg er veldig klar over det. Men det tynger meg noe enormt å ha en sånn unge selv, og det er derfor jeg ber om råd. HI Anonymkode: 309be...fe0
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 19 minutter siden, mirakela skrev: Første og fremst er det viktig at du tenker at det ikke er noe galt med gutten din. Alle barn er forskjellig og noen krever mye mer enn andre. 2 årsalderen er virkelig den mest krevende alderen og mange krever fotfølging denne tiden. Gutten din virker som om han trenger sterk og klok ledelse fra deg. Vær veldig trygg og sterk som leder og la han aldri få tvinne deg. Når du har gitt en beskjed, følg den helt opp. Du gjør helt riktig nå, men du må bare holde ut. Noen tar toårsutforskningen til et helt nytt nivå. Så kan du la han få utløp for villskapen sin i egnede omgivelser, for eks ta han alene med deg til en skog og la han løpe og slå og sparke rundt seg. Takk. 🙏🏻 HI Anonymkode: 309be...fe0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå