Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Vi er så heldige å ha en 5 åring (snart 6 år) som er aktiv, nysgjerrig, spørrende og reflektert! Han er også veldig sta, egenrådig og bestemt. De siste månedene føles det som ting har eskalert og han hører ofte ikke etter, gjør ikke som han får beskjed om å har til tider en tendens til å være både frekk og rappkjefta spesielt mot oss foreldre men også besteforeldre f.eks. Eksempler på dette er alt fra å ikke ville pusse tenner, drøyer tiden veeeldig, ikke kler på seg og har tusen unnskyldninger for alt. Han får f.eks beskjed om at om nettbrettet ikke ryddes nå blir det ryddet bort til i morgen, alikevel drøyes tiden, unnskyldninger kommer og nettbrettet ryddes bort - dette møtes selvfølgelig med sinne og frustrasjon selv om han godt vet hva som skjer om han ikke hører alikevel gjentas det dag etter dag.. Om dagen merker vi at vi møter dette feil, bare litt vanskelig å snu. Så mye kjefting, frustrasjon og masing hjemme hos oss om dagen.. Har tenkt at dette må snus, må bare lufte det litt her før jeg snakker med mannen som nok er den som er mest frustrert og lei og dermed kjefter, kommer med unødvendige trusler og til tider trasser tilbake. Tenker derfor : Overse negativ oppførsel og ikke kommentere eller gi oppmerksomhet Rose alt positivt Rydde bort nettbrett helt en periode ( denne skaper mangle krangler og diskusjoner) Minst 10 min hver med lek /aktivitet alene med han Noen tips eller kommentarer? Alt tas imot med takk! Anonymkode: c41ad...454
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Dette høres HELT identisk ut med sånn vi har det. Både sønnen og mannen egentlig - kanskje det kan være en sammenheng der når det gjelder noe av det? Uansett litt godt å høre at andre sliter med det samme. Håper noen andre har tips, for jeg føler jeg har prøvd alt. Anonymkode: c9399...c84
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Å overse negativ oppførsel er forresten litt vanskelig når alt skal ta så lang tid. Uansett hvor god tid vi har i utgangspunktet så ender det med at jeg må mase og be ham skynde seg. Og det er enten vi skal til barnehagen eller på tivoli. Anonymkode: c9399...c84
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Jeg råder deg til å lese De utrolige årene. Ikke bruk ordet kan når det er noe du forventer han skal gjøre. Vær tydelig når du gir en beskjed, og kanskje prøv å få frem budskapet ved å si det på en annen måte. Istedenfor å si så fin tegning, kan du si så fine farger du har brukt. Når du synes at han har vært flink, fortell han hva han var flink til. Igjen, jeg anbefaler De utrolige årene 🙂 Anonymkode: 85a32...6f7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Takk! Godt å høre at det er fler 😂 tror nok definitivt at måten det møtes på har noe å si, merker vel egentlig jo mer vi krangler å og diskuterer tilbake jo mer krangler og diskuterer han.. Så det er vel egentlig det jeg ønsker tips om, hvordan møte dette på en annen måte 🙄😬 Anonymkode: c41ad...454
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Nettbrett kan du jo ha som belønning for å ha gjort noe bra. Men ikke forvente at alt blir snudd med èn gang. Det tar tid, men lager du en positiv atmosfære, blir du ikke sliten av det. Det er dere som voksne som har ansvaret for at det skjer. Og så er det viktig at dere begynner med èn ting som skal endres. To ting er for mye å gape over for en liten kropp. Anonymkode: 85a32...6f7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 I begynnelsen så trodde jeg nesten innlegget var skrevet av barnefaren for det stemte helt på vår 5 åring også. Sier han stygge til besteforeldrene så tar jeg han med ut på gangen å lar han få være der litt. Da har han vært rasende fordi jeg har tatt han ut! Men når han har kommet igjen så har han oppført seg fint. Å om han har begynt å tulle seg igjen så har jeg sagt at jeg tar han med ut på gangen igjen,å da har han sluttet den oppførselen. Anonymkode: 73e67...51f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 Gi korte og tydelige beskjeder, ikke flere oppgaver i samme beskjed. Gå nær og legg hånden din lett på barnets skulder samtidig som du gir beskjeden, F eks Ole, nå må du legge fra deg nettbrettet. Stå på samme sted, vent 10 sekunder før du gjentar beskjeden på akkurat samme måte, vent så 10 sekunder til før du gjentar(om han ikke har gjort som du sier.) som oftest vil de da gjøre som de får beskjed om. Vær tålmodig og hold ut å gjenta beskjeden. Husk å gi ros når han gjør som han skal. En annen ting som er viktig når de ikke liker å følge beskjeder er å forberede på hva som skal skje. F eks 10 min før, gi beskjed om at nå må du snart avslutte, gjenta etter 5 min. Og så gi beskjed som skrevet over når aktiviteten skal avsluttes. Anonymkode: 9ae6a...df2
Mostly Harmless Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 Vi har noen triks i ermet for somleatferd, Varierer hva som funker, men verdt et forsøk. - Hvis du forter deg å [... f.eks. stelle deg], så rekker du/vi å [... f.eks. lese på senga]. - Førstemann! - Jeg tror ikke du klarer å [... f.eks ta på buksa], du er nok for liten! (Smil, smil, blunk, blunk!) Så må vi lukke øynene og bli "overrasket" når han får det til... Han vet at vi vet at han kan, men synes likevel det er moro at vi later som. - Vi har ikke nettbrett. Tror det hadde torpedert mye hjemme hos oss, for gutten her klarer knapt å spise hvis han er midt i et legoprosjekt. Tør ikke tenke på hvor vanskelig det hadde vært for ham å avslutte hvis han var midt i et dataspill. Eventuelt må det beregnes ekstra tid til alt som somles med. Hvis han bruker lang tid på badet om kvelden, må han gå tidligere på badet neste dag. Dette blir han selvsagt informert om på forhånd, og det er ikke en straff, men en følge av at han trenger så og så lang tid på å stelle seg for kvelden.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk! Godt å høre at det er fler 😂 tror nok definitivt at måten det møtes på har noe å si, merker vel egentlig jo mer vi krangler å og diskuterer tilbake jo mer krangler og diskuterer han.. Så det er vel egentlig det jeg ønsker tips om, hvordan møte dette på en annen måte 🙄😬 Anonymkode: c41ad...454 Bruk mindre prating. Si f eks: "nå er det straks tid for kveldsstellet, så om 10 minutter må du på badet." Gi ham de minuttene du har lovet, si deretter "nå er tida der, og du må på badet." Begynner han å hale det ut eller skape debatt: REIS DEG OPP, gå dit han er, ta ham vennlig i hånda og lei ham inn på badet. Ikke hør på diskusjoner, forklaringer og utflukter. Gnager han på noe og maser om svar, så si at det tar vi i morgen, for nå er det kveldsstell. Les bok eller syng sang på senga, ha kosestund, men bruk den tida du har planlagt. Ikke la han hale det ut. Anonymkode: 801bf...3eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå