Gå til innhold

Blodsukker - noen som er god på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et anfall av lett føling i formiddag. Jeg var sulten da jeg sto opp, men jeg måtte ha i meg noen kopper kaffe før mat. Etter at kaffen hadde virket og jeg hadde vært på do, begynte jeg med litt oppussing. Fremdeles sulte, men litt gira. Jobben jeg skulle gjøre skar seg, og jeg ble stresset og irritert.

Plutselig kjentes det ut som om blodsukkeret falt brutalt, jeg skalv og tenkte kun på mat. Så jeg spiste fort og mye; fire knekkebrød med syltetøy og et glass sjokomelk. 

Dette er ca 7 timer siden, og jeg føler meg enda dårlig. Jeg er sliten, trøtt, slapp, hodepine, stram nakke, suste i hodet, veldig tung kropp. Jeg bare hviler og har sovet en time, måtte gå i senga.

Jeg tenker jeg hadde en lett føling. Er det vanlig å føle seg dårlig lenge etter et anfall med veldig lavt blodsukker?

PS jeg har ingen diagnose innen diabetes-spekteret.

Anonymkode: 7316e...479

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ekstremt mye til å få føling uten å ha tatt medikamenter som senker blodsukkeret (fks insulin). Ta det opp med legen du :)

Anonymkode: 130be...dfa

Skrevet

Åååå, nå,angrer jeg på at jeg skrev føling, da henger folk seg opp i det.

Lavt blodsukker skulle jeg skrevet, lavt blodsukker!

(forresten tror jeg de første symptomene på lavt blodsukker kan kalles lett føling. Alvorlig føling er når man mister bevissthet og trenger hjelp fra andre).

Altså lavt blodsukker 😀 Det er det det handler om 😁

hilsen hi

Skrevet

Altså.. at du får så lavt blodsukker at du blir så dårlig, selv lenge etter du har fått i deg sukker, er lite sannsynlig når du ikke har tatt medikamenter som senker blodsukkeret ditt. tro det eller ei. Evt spør legen din 

Anonymkode: 130be...dfa

Skrevet

Dette har ingenting, nada og niks, med blodsukkeret ditt å gjøre! 

Anonymkode: 1c044...e73

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull og tøys - det kan du faktisk ikke konkludere noe om.

Anonymkode: 64c6f...e9e

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan I alle dager kan du konkludere med det?

Skrevet

Hi, jeg har en tendens til å få lavt blodsukker på morgenen. Jeg har målt under 2 i blodsukker hos lege og følt meg "helt fin", hadde ikke rukket å spise frokost før legetimen, og det var en helsesekretær som målte blodsukker utenom det hun egentlig skulle ta av prøver før jeg skulle inn til legen.

Jeg har helt normalt langtidsblodsukker, men kan altså få veldig lavt blodsukker på morgenen. Så jo, symptomene dine kan komme av det. Tidligere reagerte jeg ikke så mye på det, bare jeg fikk i meg mat så gikk symptomene over. Men de siste årene så kan jeg oppleve det du har opplevd i dag, at symptomene kan sitte i hele dagen, og om jeg er veldig sliten så kan det sitte i et par dager om jeg har gått veldig lavt, selv om jeg da spiser normalt igjen. Siste par årene så har jeg parallelt med dette også opplevd å få lavt blodtrykk hvis dette skjer. Og kaffe gjør forresten også blodsukkeret mitt enda mer svingete. Kaffe på tom mage hadde gjort at jeg hadde "krepert".

Jeg sier ikke at det er dette du opplever, men jeg vet at jeg opplever dette, og jeg har også målt blodsukker selv, så vet at jeg får stabilisert blodsukkeret etter slike episoder med lavt blodsukker, selv om formen har hengt igjen. Men du sier at du er stresset, kanskje sliten også... kanskje brygger du på noe, eller det er noe annet som gjør at formen din hangler (gravid uten at du vet det? ;) ).

Løsningen for meg er egentlig enkel, jeg må spise riktig/sent nok på kvelden til å holde blodsukkeret mitt noenlunde stabilt gjennom natten, og så må jeg spise innen maks en halvtime etter jeg har stått opp. Noen ganger må jeg bare spise litt før jeg hopper i dusjen også, hvis jeg kjenner at jeg er lav. Jeg har heller ikke diabetes, og har som sagt ellers normalt blodsukker. Har snakket med en indremedisiner jeg kjenner som jobber mye med folk med diabetes og insulinintoleranse opp mot kost og ernæring, og han tipset meg om det å spise maks en halvtime etter jeg står opp, og helst aldri spise senere enn kl. 9 på morgenen uansett (jeg fjusker litt på den siste på helg, men forsøker å holde meg innenfor den halvtimen etter jeg har stått opp).

Prøv å spise med det samme du står opp uansett, ikke kast i deg kaffe på tom mage. Om dette likevel gjentar seg - oppsøk lege!

Anonymkode: 64c6f...e9e

Skrevet

Normale friske folk får ikke lavt blodsukker, må være noe annet. 

Anonymkode: 00180...11a

Skrevet

Dersom du ikke har diabetes vil du aldri få føling heller, selv ikke lett føling. Man kan få lavt blodsukker som ikke-diabetiker, men kroppen vil regulere dette selv. Som diabetiker vil man heller ikke få føling uten tilførsel av insulin på ett eller annet tidspunkt, selvom det er kvelden i forveien. Iom at du ikke er diabetiker, og heller ikke har brukt andre mediakamenter som senker blodsukkeret har du ikke hatt lett føling. 

Antagelig var du sulten, og det kan resultere i slapphet, irritasjon, energiløshet osv. Du har nok ikke hatt spesielt lavt blodsukker heller. Dersom du likevel opplever dette ofte ville jeg forklart symptomene til legen.

Anonymkode: 0864e...515

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du ikke har diabetes vil du aldri få føling heller, selv ikke lett føling. Man kan få lavt blodsukker som ikke-diabetiker, men kroppen vil regulere dette selv. Som diabetiker vil man heller ikke få føling uten tilførsel av insulin på ett eller annet tidspunkt, selvom det er kvelden 

Antagelig var du sulten, og det kan resultere i slapphet, irritasjon, energiløshet osv. Du har nok ikke hatt spesielt lavt blodsukker heller. Dersom du likevel opplever dette ofte ville jeg forklart symptomene til legen.

Anonymkode: 0864e...515

.

Endret av Søte Satan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...