Gå til innhold

Strengere regler til Sverige?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommerferien skal i kjøre fra Oslo til Sverige med ett barn.Er det noe spesielt vi må ha med da? Var det ikke noe om at det skulle bli strengere når en skal til Sverige?

Anonymkode: 30815...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med passene deres!

Skrevet

Hva tenker du at du skulle trenge med av noe spesielt? Det spørs jo hva som er målet for turen. Skal dere overnatte noen plass? Om dere skal bo på hotel, da trenger dere el omtrent ingenting av soveremedier, hytter, så trenger dere jo sengtøy og håndklær.

Og hva er/skulle bli strengere?

Har ikke hørt noe om det.

Anonymkode: 76401...1b7

Skrevet

Jeg tenkte på om vi trengte å ha pass med.Ingen av oss har pass enda.

Anonymkode: 30815...f5d

Skrevet

Pass til voksne, kopi av fødselsattest til barn. Det skal i utgangspunktet holde med førerkort. Det er passfrihet i norden. 

Anonymkode: 4a680...fc3

Skrevet

"I og med at Sverige har økt grensekontrollen, så er pass eneste gyldige legitimasjon,sier operasjonsleder Paul Horne i Øst politidistrikt til NTB"

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du at du skulle trenge med av noe spesielt? Det spørs jo hva som er målet for turen. Skal dere overnatte noen plass? Om dere skal bo på hotel, da trenger dere el omtrent ingenting av soveremedier, hytter, så trenger dere jo sengtøy og håndklær.

Og hva er/skulle bli strengere?

Har ikke hørt noe om det.

Anonymkode: 76401...1b7

Er nok dette hun tenker på: http://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2017/04/Nordmenn-bes-ta-med-pass-paa-tur-til-Sverige

Skrevet

https://www.politi.no/nyhet_16129.xml

Mellom norden trenger du ikke pass om du ikke skal med fly, båt eller tog ellet ikke skal overnatte. Barn trenger ikke noe så lenge de er norsk statsborger.

 

Skrevet

Nye regler fra i dag 1 mai. Jo, du må nå ha med pass også til Sverige. Om de er like strenge med barna hvis foreldrene har med pass vet jeg ikke.

Anonymkode: 1d166...6c7

Skrevet

Vet dere hva som er årsaken til dette? 

Og at vi nordmenn også må ha?

Anonymkode: 09548...5c1

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet dere hva som er årsaken til dette? 

Og at vi nordmenn også må ha?

Anonymkode: 09548...5c1

Skjerpet grensekontroll over alt. Terrorfrykt. For det aller meste ubegrunnet. 

Anonymkode: ea047...8df

Skrevet
10 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

https://www.politi.no/nyhet_16129.xml

Mellom norden trenger du ikke pass om du ikke skal med fly, båt eller tog ellet ikke skal overnatte. Barn trenger ikke noe så lenge de er norsk statsborger.

 

vi skal ha to overnattinger å vi skal kjøre fra oslo til Sverige.

Anonymkode: 30815...f5d

Skrevet

Du blir vel ikke nektet innreise, men om du ikke har pass og blir stoppet kan det hende du blir stående en stund. Da skal de sjekke allverdens, at du virkelig er den du utgir deg for osv 

Anonymkode: 08e4d...a9f

Skrevet

Er bare kjedelig å bruke penger på pass når vi til vanlig kun reiser på ferie i Norge.Itellegg er jeg student og alene med sønnen min så dette er en utgift jeg hadde håpet å slippe.Men da kan jeg hvertfall la vær å kjøpe pass til sønnen min,så blir det hvertfall litt billigere.

Anonymkode: 30815...f5d

Skrevet

Er visst kommet nye regler fra 1,mai å der står det at alle må ha pass til Sverige,å at det er det eneste som er gyldig bevis.Søsteren min mener at det betyr at også sønnen min på 5 år må ha pass.

Anonymkode: 30815...f5d

Skrevet

Trenger ikke pass for å kjøre over grensa. Står ingenting om det på politiets sider, og vi kjørte over senest igår og man blir ikke bedt om pass om man stoppes på tollstasjonen

Anonymkode: 41e18...ad1

Skrevet

Må man ha med fødselsattestene til barna om de har pass?

Anonymkode: 16d3e...0cd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må man ha med fødselsattestene til barna om de har pass?

Anonymkode: 16d3e...0cd

Da står jo all info i passene :) 

Anonymkode: 4a680...fc3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da står jo all info i passene :) 

Anonymkode: 4a680...fc3

Ikke nødvendigvis. Pass er ikke nok om det er ulike etternavn. Mitt barn har mitt etternavn, ikke morens. Min samboer kan da få problemer i passkontroll dersom hun reiser alene med barnet. Det er tross alt ingenting i passene deres som tilsier at dette er mor og barn. På fødselsattesten står det hvem mor og far er. Ulike etternavn er ett av flere tegn på potensiell menneskesmugling eller kidnapping. Det er nok forskjell på å kjøre til Svinesund og en passkontroll i Egypt. Men menneskesmugling og kidnapping er en større forbrytelse enn å kjøpe over kvota på Systembolaget.

Anonymkode: 88e9c...812

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Pass er ikke nok om det er ulike etternavn. Mitt barn har mitt etternavn, ikke morens. Min samboer kan da få problemer i passkontroll dersom hun reiser alene med barnet. Det er tross alt ingenting i passene deres som tilsier at dette er mor og barn. På fødselsattesten står det hvem mor og far er. Ulike etternavn er ett av flere tegn på potensiell menneskesmugling eller kidnapping. Det er nok forskjell på å kjøre til Svinesund og en passkontroll i Egypt. Men menneskesmugling og kidnapping er en større forbrytelse enn å kjøpe over kvota på Systembolaget.

Anonymkode: 88e9c...812

Da lurer jeg litt på hvordan det blir om stefar tar med barnet på sverigetur? Jeg har barn med en annen mann. Biologisk far står oppført på fødselsattesten, vi har nylig endret fra biologisk fars etternavn til mitt mellomnavn som etternavn på barnet. Biologisk far har ikke foreldreansvar og ingen kontakt med barnet. Stefar fungerer som ekte pappa for barnet men står jo ikke oppført i noen papirer og deler ikke samme etternavn

Anonymkode: 16d3e...0cd

Skrevet

De er ikke strenge på det overhode med nordmenn. Vi har hytte i Sverige, og har blitt stivhet en haug med ganger, også etter Stockholm terroren. Norsk bankkort eller førerkort holder lenge. Ungen har de ikke engang vurdert å sjekke.

Anonymkode: 848a5...c53

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De er ikke strenge på det overhode med nordmenn. Vi har hytte i Sverige, og har blitt stivhet en haug med ganger, også etter Stockholm terroren. Norsk bankkort eller førerkort holder lenge. Ungen har de ikke engang vurdert å sjekke.

Anonymkode: 848a5...c53

Men fra 1.mai nå er det jo kommet strengere regler å kontrollene skal økes.Står veldig tydlig der at kun pass er gyldig som bevis.

Anonymkode: 30815...f5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...