Gå til innhold

Familiebilder - diskusjon med mannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På slektsgården til mannen har de en vegg med familiebilder. Type oppstilt hos fotograf med mor, far og barna.

Litt stivt og høytidelig slik det var på den tiden. Det er flere generasjoner, fra tippoldeforeldre til min manns foreldre. 

Svigerfar ønsker at vi også få opp et bilde av vår familie der - og det er flott. 

Men mannen mener vi skal gå til fotograf og ha bildene i samme (oppstilte) stil som de andre som henger der. Jeg mener at vi gjerne kan bruke en fotograf, men heller ha et familiebilde ute i naturen som er mye mer naturlig for oss. Oppe på en fjelltopp eller bare ute i hagen for den del.  Verden er annerledes nå enn for 40+ år siden, og jeg mener dette også bør gjenspeiles i bildene for å vise hvilken tid de er tatt i.  

Hva hadde dere gjort her?

Det er ingen stor diskusjon altså, og vi kan godt gjøre begge deler det er ikke det :-) 

Anonymkode: 1ff58...bc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt ett i samme stil som resten til familieveggen, og kanskje tatt ett i ledigere stil til egen bruk.

Anonymkode: a4b0b...48b

Skrevet

Her hadde jeg latt mannen bestemme siden det er hans families hus det skal henge i og som hun over heller tatt ett annet bilde til oss.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde tatt ett i samme stil som resten til familieveggen, og kanskje tatt ett i ledigere stil til egen bruk.

Enig i dette

Anonymkode: d6580...634

Skrevet

Det er mannen sin tradisjon så han hadde fått bestemme. 

Anonymkode: 5ec4b...58e

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Hvis bildet skal opp på veggen til svigers og de ønsker et bilde som står i stil med resten av bildene så hadde jeg selvfølgelig gitt dem det. 

Skrevet

Enig med de andre. Mannen sin familie så han får bestemme. 

Skrevet

Klarer ikke la vær å kommentere på dette. Klart du skal ta bilde etter din manns families ønske. 

Oppstilte bilder hvor man har på finstasen er jo de beste. Og mye kulere enn de fæle ledige bildene hvor alle har på seg liksom "tidløs" dongeri og hvit t-skjorte. Så utrolig stygt. Nei, takke meg til. 

Skrevet

Dette får svigerfar og mannen bestemme. 

Anonymkode: 7794a...999

Skrevet
1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Hvis bildet skal opp på veggen til svigers og de ønsker et bilde som står i stil med resten av bildene så hadde jeg selvfølgelig gitt dem det. 

Det skal ikke opp på svigers sin vegg, men på et felles familiested foreldre og barna eier og bruker sammen på fritiden. 

Skrevet

Ser ikke problemet. Er det slik at dere kun får ta ETT bilde?

Anonymkode: 9a986...bef

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal ikke opp på svigers sin vegg, men på et felles familiested foreldre og barna eier og bruker sammen på fritiden. 

Ja. Som tilhører mannen din sin side. Jeg forsto det.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser ikke problemet. Er det slik at dere kun får ta ETT bilde?

Anonymkode: 9a986...bef

Det er altså ikke et problem. Bare en meningsutveksling hvor han vil ha oppstilt bilde i gammeldags stil, mens jeg mener at det er bedre med et mer moderne bilde som viser hvem vi er som familie. Ikke bare mørkkledde, alvorlige ansikter på et oppstilt bilde slik det var vanlig før. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er altså ikke et problem. Bare en meningsutveksling hvor han vil ha oppstilt bilde i gammeldags stil, mens jeg mener at det er bedre med et mer moderne bilde som viser hvem vi er som familie. Ikke bare mørkkledde, alvorlige ansikter på et oppstilt bilde slik det var vanlig før. 

Nekter fotografen dere å smile? Jøss. Rare greier. 

Eller er det bare du som er problemfokusert i stedet for løsningsorientert?

Anonymkode: 5ec4b...58e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du ønsker er at dere skiller dere ut på veggen, det er en selvopptatt holdning. 

Av og til er det greit å vise tilhørighet, og det gjør man best ved å følge stilen på bildeveggen.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du ønsker er at dere skiller dere ut på veggen, det er en selvopptatt holdning. 

Av og til er det greit å vise tilhørighet, og det gjør man best ved å følge stilen på bildeveggen.

Jeg tar poenget - og det er helt ok å høre at dere er uenige med meg. 

Å skille oss ut synes jeg kanskje er naturlig siden de forrige bildene ble tatt da mannen var 5 år. Nå er han 47, så det er jo noen år siden. Hans besteforeldre har ikke fotografbilde, men et vanlig fargebilde tatt med vanlig kamera. 

Oldeforeldrene hans poserer for fotografen med fele og bunad - kanskje vi skulle prøve det :-)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å skille oss ut synes jeg kanskje er naturlig siden de forrige bildene ble tatt da mannen var 5 år. Nå er han 47, så det er jo noen år siden. Hans besteforeldre har ikke fotografbilde, men et vanlig fargebilde tatt med vanlig kamera. 

Oldeforeldrene hans poserer for fotografen med fele og bunad - kanskje vi skulle prøve det :-)

Den siste kommentaren... Så utrolig dust. 

Skrevet

Dere følger selvfølgelig den røde tråden i bildeserien. Men det trenger ikke bli kjedelig og trist fordet.

Dere viser tiden dere lever i nå ved å kle dere slik som er vanlig for dere når dere pynter dere litt. Dere har hårfrisyrer som representerer nåtiden og dere. Og dere smiler slik som er naturlig for dere og livet deres. Omdeforeldrene deres haddr med fele som rekvisitt, dere kan fint ta med en tursekk, blomster eller la ungene ha et hoppetau i hånda.

Er fult mulig å vise tiden vi er i og personligheten deres i et vanlig fotostudio også. Med litt oppfinnsomhet finner dere en løsning som ikke bryter tradisjonen, men som er typisk for dere.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det hadde vært kult jeg, ta familiebilde i 17.mai stasen og vis fremtidens generasjoner hvordan dere fremdeles bruker tradisjonsplaggene i 2017. Farge på bakgrunn, hårfrisyrer o.l vil likevel vise tiden dere lever i

Anonymkode: 1f9c4...b8f

Skrevet

Du er sånn bare må krangle litt og vise at du får viljen din 😊? Tipper svigerfamilien er ganske lei. 

Anonymkode: 721ee...3f9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er sånn bare må krangle litt og vise at du får viljen din 😊? Tipper svigerfamilien er ganske lei. 

Anonymkode: 721ee...3f9

Jøje meg så mye som går an å få ut av dette. Nei, jeg pleier ikke å krangle og kreve å få viljen min i ett og alt. Dette er heller ikke noen krangel, som jeg skrev i hovedinnlegget. Bare en meningsutveksling. 

Som når han ønsker blå gardiner og jeg hvite. For eksempel. Høyst udramatisk. 

Skrevet

Som regel når man bestiller familiefotografering. Er det lagt opp til et antrekkskift. Så ta stive bilder til vegen og så hvis dere vil ha bilder selv hjemme ta noen gøyale til dere.

Hvordan gjør du det i bryllup kommer du i fjellklær fordi det er mer deg eller tilpasser du antrekket etter kleskoden? 

Anonymkode: 4dcad...291

Skrevet

Ta flere forskjellige når dere først er hos fotografen da vel, så git dere et av de vanlige oppstilte til svigers, det gjorde vi. Tok bilder av jentene alene og oss sammen som familie, noen bilder med jentene i kjoler og noen i dongeri og converse sko, noen pent oppstilt og noen hvor de tullet.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Det er tullete å bryte tradisjoner bare for å være spesiell.

Anonymkode: 769c2...d8d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøje meg så mye som går an å få ut av dette. Nei, jeg pleier ikke å krangle og kreve å få viljen min i ett og alt. Dette er heller ikke noen krangel, som jeg skrev i hovedinnlegget. Bare en meningsutveksling. 

Som når han ønsker blå gardiner og jeg hvite. For eksempel. Høyst udramatisk. 

Hvis man stikker lilletåen ut på forumet må man regne med at haiene glefser i seg hele beinet, Hi ;)

Jeg er litt delt i hva jeg mener om dette, og har måttet tenke meg om mens jeg har lest tråden. Umiddelbart tenkte jeg at jeg har mer sans for ditt valg. Men, så er det det med at dette er en tradisjon i din manns familie, og da er det kanskje viktigst at man følger hans families tradisjoner. Men... så skrev du at bildene fra tidligere generasjoner er ganske så forskjellige... og da åpner jo det opp for at også dere ev. kan ha en egen variant igjen.

Vet du, jeg tror jeg hadde føyd mannen i dette i utgangspunktet, få tatt bilder hos fotograf. Det å ta bilder hos fotograf trenger ikke bli kjedelig, det kommer helt an på hvordan dere gjør det, og ikke minst hva dere er ute etter. Det viktigste er kanskje å finne riktig fotograf. Der kan du kanskje være litt frempå - finner du riktig fotograf kan du også presentere ditt ønske for denne og så be om forslag til hvordan dere ev. kan finne en kombinasjon av ditt og mannens ønsker for bildene? Mange fotografer er jo glade i litt utfordringer. Kanskje du kan ta bilder av de andre familiebildene slik at fotografen kan få se disse også. Og kanskje fotografen til og med kan gjøre begge deler - både mer tradisjonelle studiobilder og bilder tatt i naturen (kommer an på hvor mye dere vil legge i det, men ikke sikkert det blir så dyrt å gjøre begge deler, avhengig av avstander og tid osv.).

Jeg ville undersøkt med fotograf, lagt frem "problemstillingen" og så bedt om forslag fra denne, si gjerne at tradisjonen gjerne må trumfe deg, men at du gjerne tar imot kreative løsninger for dere. Tror det kan føre til at dere får bilder dere begge vil være veldig fornøyd med :)

Anonymkode: 84f03...08b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...