Gå til innhold

Hjelp mot kviser hos 14-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har i et års tid hatt litt kviser. Hun hater dem, noe som er helt naturlig. Den siste tiden har hun fått mer og mer, hele pannen er full. Hun er flink til å rense huden daglig. Har vært på apotek og fått hjelp til å finne ut hva hun bør bruke. Ingenting hjelper.

Nå begynner hun å bli passe desperat. Det er i hovedsak i pannen de er. Litt på nese og rundt munnen også. 

Vil det være et poeng å ta henne med til fastlege? Noen med gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, rådet fra hudleger er å gå til lege, det finnes hjelp å få.

Har selv en sønn på 15, han har ikke mer enn at det er helt til å leve med (noe kviser må man jo regne med å ha i puberteten), men ene kameraten hans fikk veldig veldig mye. Han fikk hjelp hos lege og har blitt utrolig mye bedre.

Anonymkode: 67aa3...c40

Skrevet

Hadde tatt henne med til hudlege. Gode tips er å rense huden, ikke plukke på huden (vaske hendene først i så fall). Nevøen min har fått veldig god hjelp med denne såpen, han hadde urenheter på skuldrene i tillegg og ville ikke dusje etter gym ol. Nå er han nesten helt kvitt det.

https://www.coverbrands.no/merker/klairs/manuka-honey-choco-body-soap-120g

Anonymkode: 59c05...52d

Skrevet

Siden det er så mye i panna lirer jeg på om hun bruker mye hår produkter, at det rett og slett er skitt? 

Anonymkode: 8b9f4...c3e

Skrevet

Takk for tips! Nå gikk jeg inn og bestilte den såpa du anbefalte, ano 52d.

Så vil jeg bestille time hos fastlege etterhvert. Hun vil i utgangspunktet ikke gå til lege, men kanskje vi kan få overbevist henne om at leger faktisk er der for å hjelpe😉?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden det er så mye i panna lirer jeg på om hun bruker mye hår produkter, at det rett og slett er skitt? 

Anonymkode: 8b9f4...c3e

Nei, hun bruker ingenting i håret. Har langt hår, uten lugg, så da skulle det vel uansett ikke ha slått ut der?

Gjest thricane
Skrevet (endret)

Jeg har hatt store problemer med akne hele livet og går nå på p piller for å holde det i sjakk. Det er ikke å anbefale for en 14 åring altså, men jeg har testet meg frem til hvilke produkter som funker og ikke funker. Dra til legen og få resept på epiduo, differin eller airol. Sistnevnte har begge stoffer fra de to første, denne er mest effektiv, men også siste du bør prøve. Differin er mer anbefalt å bruke som en kur om vinteren. Nå er det snart sol og sommer, derfor må du i tillegg investere i en god solkrem med høy faktor, minst 30, helst 50 når du bruker f eks airol. Hudkrem og solkrem bør du kjøpe fra la Roche-posay, det er viktig produktene ikke irriterer huden, disse er veldig bra og du får de på apoteket. Huden vil bli tørr når du bruker epiduo, airol eller differin. Dessuten er solkremen spesielt for de med kviseproblemer. Bruk gjerne ID mineral til  å dekke over kvisene, dette er et produkt som ikke forverrer kvisene slik som mange andre gjør, dior f eks gjorde huden min helt forferderlig. De kan tette porene og gjøre det mye verre. 

Så lenge kvisene er på overflaten og mest i panne og nese, vil overflatebehandling være effektivt. Er det dype og underjordiske i kinnene og på haken er det dessverre mer hormonelt og min erfaring er at en krem ikke er nok. Da bør hun vurdere antibiotika. Min erfaring er at fastleger ikke er spesielt gode på dette, jeg dro til privat klinikk og fikk god veiledning hos en hudlege. Ikke dra til div hudpleieklinikker, produktene er dyre og ikke i nærheten av samme effekt som de du får på resept. 

Endret av thricane
Skrevet

Kom dere til legen og få resept på en krem som heter Zalna. Funker kjempebra! Sønnen min hadde prøvd alt, også av reseptbelagte midler. Han fikk resept på Zalna når den kom på markedet, og er helt kvisefri! Min datter bruker den også nå. Anbefaler den til alle! 

Anonymkode: 552e9...8e0

Skrevet

Eneste som virkelig tar knekken på acne er pillekuren Isotretinoin. Fåes på resept hos legen, hvis han/hun mener hun er såpass rammet at hun har behov for kuren. 

Jeg har hatt grusom hud i alle år, nå har jeg brukt dette i 3 mnd og ALT er borte og huden er kjempeflott. Skal bruke den i 6 mnd. 

Anonymkode: 7ec3a...c6a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eneste som virkelig tar knekken på acne er pillekuren Isotretinoin. Fåes på resept hos legen, hvis han/hun mener hun er såpass rammet at hun har behov for kuren. 

Jeg har hatt grusom hud i alle år, nå har jeg brukt dette i 3 mnd og ALT er borte og huden er kjempeflott. Skal bruke den i 6 mnd. 

Anonymkode: 7ec3a...c6a

Isotretinoin ødela huden min fullstendig. Kvisene forrsvant ja, sammen med alt av talgproduksjon. Nå har jeg tørr, stram og skjør hud, får eksem både her og der. Hadde aldri noe snev av eksem en gang før denne kuren.

Anonymkode: 7a41f...284

Skrevet

Disse harde kurene som noen nevner her blir ikke gitt til en tenåring sånn helt uten videre altså, flere av dem kan ha tøffe bivirkninger... En 14-åring har kviser pga puberteten og hormonendringene i kroppen og blir ikke satt på samme kur som voksne som sliter med alvorlig acne.

Men det finnes hjelp likevel, så det er verdt det med en tur til legen. 

Anonymkode: 67aa3...c40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...