Gå til innhold

Fosterdatter som har litt baggasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fosterdatter tisser på seg hver dag. Hun er 12 år. Noen med erfaring?

Anonymkode: 92a2d...ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde kontakte barneverntjenesten å spørre hvordan du skal håndtere det..

Anonymkode: 2cbf5...1e0

Skrevet

På dagen eller på natta?

Jeg for min del tenker lege er det beste stedet å starte. Vi jar to sengevætere - de er riktignok yngre, og det går i perioder greit, andre perioder ikke.  Vi har brukt/bruker minirin og natt truser (dry nites). 

Hvis det hun skvetter på dagen så ville jeg definitivt også sjekket hos legen. Kjenner hun ikke at hun må tisse, klarer hun ikke knipe riktig etc 😊

Skrevet

Jeg regner med du har utelukket uvi eller fysiske skader?

Da ville mitt neste trekk være do-trening. Hvor hyppig kommer vannlatingen? Sett på timer og få henne på do annenhver time. Pass på at hun faktisk går på do, og tar seg tid til å tisse der. I en slik periode er det ikke rom for at det ikke passer å gå på do, hun må gå når timeren ringer. Når gode do-rutiner er etablert kan reglene bli mindre rigide.

Om hun tisser oftere på seg enn annenhver time må du øke frekvensen på dobesøkene selvsagt, men jeg ville ikke ha satt de sjeldnere i starten. Om hun ikke er tørr på natten bør hun bruke bleie inntil videre, hun må trene på dagen, hvor hun er våken og bevisst, før hun kan fokusere på natten.

Skrevet

Ta en tlf til fastlege og spør. Vis at du tar grep, og ikke ring bv først, hva skal de gjøre? De vil tro du er evneveik og så gjøre som oss her, be deg ta kontakt med lege. Utelukk noe medisinsk først, er det adferd kan du ta kontakt med helsesøster, eller psykisk helsetjeneste(det skal være en kontakt via skolen).

Anonymkode: b7351...0d3

Skrevet

Det gjorde datteren til en venninne også, samme alder. 

Flere runder hos lege, de fant ikke noe galt. Jenta sa selv at hun ikke kjente hun måtte tisse, plutselig kom det bare liksom 

Så fikk hun etter eget ønske slutte å dra på samvær til sin far og vips var problemet løst, har ikke risset på seg en eneste gang siden. Det psykiske har nok en veldig viktig rolle i dette fysiske tilstander et utelukket 

Da kan du ikke annet enn å jobbe med trygghet, hun må føle seg trygg, vite at du er der, hun må stole på deg og ha en stabil hverdag 

Anonymkode: 3abd0...981

Skrevet

Dette burde du ta opp med veileder fra barneverntjenesten. Hvis du ikke har, burde du be om det. Du sier hun har baggasje, og handler dette om traumer/utrygg tilknytning osv er det viktig at jenta får riktig hjelp. Det er også viktig for jentas sak at de får vite om slike ting og at ikke du "ordner opp" på egenhånd med råd fra dinbaby. 

Anonymkode: e146c...118

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette burde du ta opp med veileder fra barneverntjenesten. Hvis du ikke har, burde du be om det. Du sier hun har baggasje, og handler dette om traumer/utrygg tilknytning osv er det viktig at jenta får riktig hjelp. Det er også viktig for jentas sak at de får vite om slike ting og at ikke du "ordner opp" på egenhånd med råd fra dinbaby. 

Dette ⬆️

Anonymkode: f4d60...cc1

Skrevet

Jeg har ei datter på 12 år som er sengevæter, men i deres tilfelle tror jeg det er mer som ligger bak. Gjør som du får råd hos over her, snakk med din kontaktperson/veileder, og om du ikke har det, så kontakter du barnevernet og ber om råd der.

Tror uansett trygghet er et nøkkelord.

Anonymkode: e6a50...332

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i denne.

HI, du har skrevet kontrakt med Bufetat om å gjøre en jobb. Vis deg som profesjonell i den. 

Anonymkode: ba580...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...