Gå til innhold

Hva gjør jeg med 5 åringen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 5 åring som starter på skolen til høsten og allerede ligger han foran andre 5 åringer.

Han har helt på egenhånd lært seg å lese, snakke engelsk, lese høye tall , pluss, minus og prosent.

Han har et stort ordforråd og lærer utrolig fort.Han er utrolig nysgjerrig og skravla går i ett!

Han er veldig godt likt blant andre barn og voksene og vi får mye skryt av han i bhg. De syns han er utrolig reflektert, omsorgsfull og høffelig. 

Nå høres dette ut som et skryteinnlegg, men jeg er utrolig bekymret for skolestart. Jeg er redd for at han ikke skal få utfordringer nok og kjede seg på skolen. 

I tillegg syns jeg det er "ekkelt" å skryte av eget barn. Alle syns jo barna sine er smarte og flinke! 

Noen som har vært igjenom det samme ? Hva gjorde dere?

Anonymkode: 45f93...1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire barn, to av dem veldig skoleflinke og slik som sønnen din. Det går veldig fint.

Yngste går nå i 2.klasse. Hun lærte hele alfabetet mens hun enda gikk på småbarnsavdelingen, kunne lese som 4-åring osv. Da hun begynte på skolen synes jeg egentlig læringskurven flatet litt ut, hun hadde det fantastisk gøy med det sosiale, alle de nye menneskene, nye fag osv, hun digger skolen. Men hun ligger jo fremdeles et hestehode foran de andre og det er bare positivt. Da de andre lærte bokstavene lærte hun forskjellen på vokaler og konsonanter. Akkurat nå driver de med pluss og minus med tall opp til 100, noe hun jo kunne allerede så det går lett, men samtidig pugger hun gangetabellen. Lesing har de nivåer på, så hun får leselekser etter nivået sitt.

Hun har aldri kjedet seg på skolen, der elsker hun å være. Lekser synes hun er kjedelig, for det er så lett, men det er det jo lett å gjøre noe med. Ikke noe problem å utfordre henne litt der.

Anonymkode: def0a...fc0

Skrevet

Jeg har en 1.klassing som er som din. Vi hatt vært veldig heldig med læreren og han hatt fått hjelp til å få nok utfordring. Han har fått bøker på sitt nivå mens de andre har lært bokstavene. I matte hatt han fulgt den vanlige undervisningen, men han har fått gjort stykkene vanskeligere enn de andre (dvs mens de andre har regnet med tall opp til 10,har han regnet med tall opp til 100). Fra høsten av, skal han få følge en klasse to trinn opp i mattetimene. Alt dette har blitt ordnet uten at vi har måttet mase, så vi har nok vært heldige med lærerene. 

Han er også veldig sosial og klarer seg godt i friminutter også. 

Vet en på et annet trinn hoppet over et trinn, det fungerer bra faglig (sånn jeg har hørt det), men han fungerer ikke like godt sosialt. Verken på det gamle eller det nye trinnet. 

Anonymkode: 43957...5f6

Skrevet

Tro det eller ei, men det er relativt vanlig at en klasse på 20-30 elever ikke er helt like. Noen er flinkere enn snittet, andre dårligere enn snittet og det er en del av en lærers jobb og finne nivået deres og tilpasse undervisning/oppgaver etc for alle. Gi skolen en sjans først du! 

Anonymkode: 831a7...bcf

Skrevet

Sånn er det her også, men valgte å ikke pushe skolen på å gi eksra utfordringer. Hun lærte å lese, skrive, regne og alt det der da hun var 4, men det grunnleggende, som å bygge opp en bokstav og skrive den riktig er jo ikke terpet på her hjemme. Sett at hun jobber med sine mer utfordrende ting og hopper over det grunnleggende så er det mye som kommer til å mangle.

Anonymkode: e5f4d...93b

Skrevet

Dere som har skoleflinke barn og synes de blir godt ivaretatt, går barna på en god skole? Jeg mener, er skolen deres en som har godt rykte?

Vi har jo gjerne litt forskjeller på skolene i en kommune, noen er bedre enn andre, og jeg tror kanskje de gode skolene er flinkere til å ivareta de "flinkeste" også.

Anonymkode: a590c...6e2

Skrevet

Det har blitt mer oppmerksomhet på at også de flinkeste skal få tilpasset læring, men mitt inntrykk er at det er veldig variabelt fra skole til skole og fra lærer til lærer. Vet om noen som har vært veldig heldige, men også de som har hatt lærere som har nektet å tilpasse opplæringen for så å senere klage på at eleven er urolig (når denne ikke får noen oppgaver som er utfordrende og dermed kjeder seg ihjel).

Jeg ville skrevet en liten oppsummering til den kommende læreren med hva gutten kan, da kan også læreren forberede seg på at det i hvert fall blir én elev i klassen som trenger slik tilpasset læring.

Jeg gikk gjennom 9 år med grunnskole og holdt på å kjede meg ihjel, det holdt på å knekke alt som var av lærelyst. Så mitt råd er å skrive en liten beskjed til læreren, og så at du også følger opp selv, gir oppgaver som er utfordrende, passer på at barnet ditt alltid har bøker tilgjengelig hjemme med interessante temaer barnet interesserer seg for osv.

Anonymkode: 8144f...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...