Anonym bruker Skrevet 29. april 2017 #1 Skrevet 29. april 2017 Har en jente på¨snart 3 som hater kjøtt. Begynte med litt fast føde til henne da hun var 4 mnd. Da blandet jeg kokt potet og gulrot med litt plantesmør, dette likte hun greit. Da hun var noen mnd eldre blandet jeg kjøtt oppi samme blandingen - dette gyste hun av og nektet å spise. Siden har det fortsatt på samme måte. Hun nekter å spise kjøtt. Hun er igrunnen veldig småspist og selv om vi forsøker etter beste evne er det lite hun vil spise. Hun spiser ris, grønnsaker og knekkebrød. Jeg får også i henne smoothies med mye frukt blandet med ferskpresset eplesaft og yoghurt. Får av og til i henne laks. Jeg har hørt med både helsestasjonen og legen om hva jeg bør gi henne av vitaminer, uten at de har kommet med et godt svar. Jeg vet veldig lite om hva vegetarianere gjør for å unngå mangelsykdommer. Jeg har lest at det er mange som er motstandere av å la barn leve på en slik måte fordi det kan være skadelig. Så nå håper jeg det finnes noen flinke vegetarianere her inne som kan hjelpe meg litt. Er det andre vitaminer enn tran og multivitaminer jeg bør få i henne. Noen grønnsaker som er bedre enn andre? Hun elsker brokkoli så det er jeg glad for. Anonymkode: f081c...19b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2017 #2 Skrevet 29. april 2017 Jeg er vegetarianer, og tar D-vitamin og B12, dette er det vanlig at vegetarianere mangler. Det du må tenke litt på, er om barnet får i seg nok protein. Har du prøvd med linser eller bønner? Spiser ikke barnet fisk heller? Gulost inneholder og mye protein. Ellers spiser jeg mye grøt, havregrøt, hirsegrøt og maisgrøt. Så spiser jeg variert av grønnsaker. Anonymkode: e546e...676
Anonym bruker Skrevet 29. april 2017 #3 Skrevet 29. april 2017 Tusen takk snille du. Da skal jeg skaffe d-vitamin og b12. Hun spiser av og til gulost. Hun liker ikke smør så jeg forsøker knekkebrød med litt philadelfia-ost + hvitost. Hun spiser ikke hvit fisk, men av og til laks eller ørret. Havregrøt får jeg av og til i henne + risengrynsgrøt. Har ikke forsøkt hirse- eller maisgrøt. Dette setter jeg på listen. Har heller ikke forsøkt bønner og linser, men dette skal jeg også sette på listen. Hun er veldig småspist, så både barnehagen og vi er veldig glad når hun spiser. Jeg er veldig glad du tok deg tid til å svare. Anonymkode: f081c...19b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2017 #4 Skrevet 29. april 2017 Hi, du bør be om å få en henvisning til en ernæringsfysiolog slik at du kan være sikker på at du greier å gi jenta di et balansert kosthold med alle næringsstoffene hun trenger for å få best mulig helse resten av livet. Ellers bør du passe på at du ikke gir henne altfor mye ris pga. visse stoffer ris kan inneholde - googler du så finner du det, husker i farta ikke navnet og hvordan det virker. Det står ihvertfall en del om rismelk og små barn, men så i løpet av de siste månedene noe om at det også gjaldt ris. Noen barn kan reagere på mais med eksem, så om du forsøker maisprodukter så vær obs på det. Vil ikke skrive så mye mer, for jeg mener at du må be om en henvisning til en ernæringsfysiolog for å lære deg hvordan du lager et balansert kosthold til henne! Anonymkode: db678...0db
lavendelblomst Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 Tran og vitaminer til barn er som regel greit. Du kan også ta en håndfull med spinat i smoothie. Spiser hun melkeprodukter? Spiser hun egg? I så fall så ville jeg ikke vært så bekymret for proteiner. Kjøp den store vegetarboken, det er en kjempebra bok med vegetar-oppskrifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå