Gå til innhold

Er det rettferdig at mannen skal bestemme over pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og må be ham om penger hvis jeg trenger. Han har mange meninger om hva som ikke skal brukes penger på.

Vi er gift og har barn, og jeg føler situasjonen blir helt feil. Ingen felles økonomi. Jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette som student hvis det er slik det skal være over flere år.

Anonymkode: bcd28...0ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har du ingen egne penger da?

Anonymkode: d90b8...55b

Skrevet

Om du ikke bidrar noe særlig så er det selvsagt at han vil bestemme mest over egne penger 

Anonymkode: 020ca...06d

Skrevet

Jeg har studielån. Jeg synes ikke at det er en selvfølge at han skal disponere pengene,han som aldri handler inn noe. Vi er tross alt en familie.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har studielån. Jeg synes ikke at det er en selvfølge at han skal disponere pengene,han som aldri handler inn noe. Vi er tross alt en familie.

Så studielånet dekker alt av innkjøp, klær, mat, gaver, frisør, interiør osv osv og hans lønn dekker lån og faste utgifter da? Så når det faste er betalt og innkjøpene gjort er du tom for penger men han har mer igjen så du må be han om penger om du vil bruke litt ekstra?

Som gift har han jo forsørgerplikt, og dere bør jo absolutt sette opp et felles budsjett så dere ser hva pengene går til og deler etter beste evne. Som gift har man jo felles økonomi, men om det kommer veldig lite inn fra deg mens du studere så må du kanskje tenke annerledes for å få det til å gå opp? Studere deltid, jobbe ved siden av studiene e.l.

Anonymkode: b5342...450

Skrevet

Syns ikke han skal det, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor du ikke jobber. Det er helt vanlig at man må jobbe i tilegg til å studere. Enda viktigere når du har valgt å få familie. 

Du skriver: Han har mange meninger om hva som ikke skal brukes penger på.

Er du kanskje en som bruker penger du ikke har på unødvendige ting?

Anonymkode: ac115...c66

Skrevet

Det er vel også i hans interesse at du tar utdannelse og får en jobb? Er grunnen til at du ikke har studert tidligere at dere fikk barn først? 

Vi har studert litt om hverandre, fått litt barn innimellom. Og det har vært en selvfølge at vi har forsørget hverandre/vært enige om hvordan vi skal disponere de pengene vi får inn, uavhengig av hvem som har fått dem.

Vi har jo gjort slik vi har gjort for å sikre familien til syvende og sist 😊 

Så kan være enige og uenige om prioriteringene, og mange mannfolk har kanskje ikke helt oversikt over hva barna koster i klær og utstyr gjennom ett år, spesielt hvis fruen tar ansvaret for innkjøp og fikser. 

Og iom at dere er gift og har barn så har dere vel blitt enige om at dere har økonomi til at du studerer en periode? 

Skrevet

Lag et budsjett sammen. Når utgiftene er betalt skal det helst være et beløp igjen til hver av dere som dere kan disponere selv. Kanskje det ikke blir et stort beløp, men de pengene skal man ikke stå til regnskap for. Om du vil spare dem eller ha dem til nye sko får bli din egen sak.

Om økonomien er så stramt at det ikke er mulig bør det være likhet for begge. Da kan ikke han heller ha et slikt beløp til rådighet. Er man to sammen så er man det, og da får man dele på det som er. Ellers blir det en ulikevekt i forholdet. Ikke bra.

Skrevet

Hva slags avtale gjorde dere før du begynte å studere? Hvordan bestemte dere at økonomien skulle være? I mine ører høres det temmelig uaktuelt ut å måtte spørre om penger, men det kommer jo an på hva dere har blitt enige om.

Vi har hatt flere perioder hvor jeg ikke har jobbet, pga utenlandsopphold i forbindelse med mannens jobb, og da ble vi selvfølgelig enige på forhånd om det økonomiske og det ville ha vært uaktuelt for meg å dra om jeg måtte spørre ham om penger til normalt livsopphold og normalt pengebruk på klær, kosmetikk etc. Vi hadde begge oversikt over økonomien og snakket selvfølgelig sammen om hva vi brukte penger på om det begynte å bli lite penger på kontoen eller om noen av oss skulle kjøpe dyrere ting. Egentlig akkurat som vi gjør det nå når begge jobber.

Skrevet

For meg hadde det vært totalt uaktuelt å være sammen med en mann som satte pengene sine foran vårt forhold!

Det er en selvfølge at pengene er felles i er forhold, vi er et team som jobber sammen for familiens beste. 

Gjerrigknarker hadde jeg kastet på dør umiddelbart!

Anonymkode: 8aa6c...d63

Skrevet

Selvsagt ikke! Er man gift så har man felles økonomi, noe annet blir helt feil i mitt hode. Har dere råd til det kan/bør han kanskje få beholde en liten del av pengene som "lommepenger", men ellers må dere jo dele. Du tar vel ikke utdanning bare for din egen del? Det kommer jo fellesskapet til gode i form av bedre lønn i fremtiden. 

Anonymkode: b8f08...1f9

Skrevet

Han har forsørgerplikt overfor deg og felles barn når dere er gift. 

Men dere har jo måttet hatt en avtale før du begynte å studere?

Skrevet

Vel, menn er jo flinkere til dette med økonomi og matte, så ja, det er klokest at det er mannen som passer på det med penger ja.

Anonymkode: b6c29...9a3

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å måtte spørre om penger hver gang jeg vil kjøpe noe. Greit nok at store innkjøp skal man være enige om, og man går ikke ut og bruker flere tusen kroner på klær til seg selv når situasjonen er slik du beskriver. Men samtidig skal man ikke føle seg som et lite barn som må ha lov til å bruke litt lommepenger.

Hos oss jobber jeg deltid for å kunne være mye hjemme med babyen. Mannen jobber mye og lange dager. Han tjener naturlig nok mye mer enn meg. Vi har en felles konto som all inntekt settes inn på, og vi har begge visakort knyttet til denne kontoen slik at jeg kan handle og kjøpe diverse uten å spørre om penger. Synes det er en god løsning.

Skrevet
På 29. april 2017 den 19.09, Anonym bruker skrev:

Jeg er student, og må be ham om penger hvis jeg trenger. Han har mange meninger om hva som ikke skal brukes penger på.

Vi er gift og har barn, og jeg føler situasjonen blir helt feil. Ingen felles økonomi. Jeg vet ikke om jeg klarer å fortsette som student hvis det er slik det skal være over flere år.

Lønna hans er like mye din. Når dere er gift, da ER det bare sånn. 

Anonymkode: 21059...054

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, menn er jo flinkere til dette med økonomi og matte, så ja, det er klokest at det er mannen som passer på det med penger ja.

😂😂😂

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det særlig om mannenn min valgte studere uten å jobbe ved siden av, for aå å prøve å slå kloa i min konto. Forsørgingsplikt ja, men det går begge veier. Han har også plikt til å bidra.

Få deg en jobb!

Anonymkode: 217cf...443

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hahahaha!!! 😂😂😂😂😂😂😂😂

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke likt det særlig om mannenn min valgte studere uten å jobbe ved siden av, for aå å prøve å slå kloa i min konto. Forsørgingsplikt ja, men det går begge veier. Han har også plikt til å bidra.

Få deg en jobb!

Anonymkode: 217cf...443

Og når skal HI få se barna sine hvis hun jobber, studerer og gjør husarbeid? Skal barna kun se far de neste 4-5 årene? Hvis de har økonomi til at HI studerer, og HI har utsikter til å få en mye bedre og mer stabil jobb etter studier (slik det er for de aller fleste), er dette en investering. Mange tar ulønna permisjon og er hjemme med barnet til barnet er 2-3 år. Ingen skriker at de må finne seg jobb eller akseptere å aldri bruke "mannens" penger på seg selv. Men er du student og får stipend/lån, så skal du i tillegg ut i jobb og aldri se barna.

Vi har vært i en situasjon der jeg var eneforsørger i familien i nesten 1 år da mannen måtte ta ekstra utdanning, og nå har jeg fortsatt mye høyere lønn enn mannen. Likevel ser jeg ikke på penger som "mitt" og "ditt".

Apropos det at menn er flinkere med penger og matte - rart, for i de aller fleste forhold som jeg kjenner til er det kvinnen som står for betaling av regninger og fordeling av ting for å få økonomien til å gå opp. Kjenner flere menn enn kvinner som sløser og bruker penger på tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...