Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Noen som har problemer / erfaringer med dette? Jeg får hjelp med å bli gravid (Rikshospitalet), men har fortsatt ikke blitt gravid.. Anonymkode: 8e807...79e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Jeg har det. Min er hjerteformet med deling. Dvs: jeg har to livmorer, samt to livmorstapper, men samtidig er det en liten kommunikasjonskanal mellom de to livmorene. Jeg fikk 3d ultralyd på sykehuset. De ville ikke gi kikkhullsoperasjon for å sjekke hvorfor jeg ikke ble gravid. Jeg ble tilbud vanskylling. Jeg valgte derfor å gå privat og gjennomføre ivf. For meg satt det på første ivf forsøk. I svangerskapet får jeg tett oppfølging. ultralyd hver 3-4 uke, samt de sjekker at livmorstappen ikke har begynt å åpne seg. Foreløpig utvikler livmor eg normalt, og baby har akkurat passer med plass. Det kan bli trangt på slutten, det er økt fare for sideleie/seteleie og dermed også keisersnitt. Det er også økt risiko for tidlig fødsel. Foreløpig merker jeg at livmor vokser skjevt, dvs at den er høyt oppe på den ene siden, men ikke på den andre siden. Dette gir litt rare utslag på symfysemålet. I mitt tilfelle er det normal livmorsvegg rundt begge livmorene, derfor kan egget i feste seg hvor som helst og ha det bra. Lurt å finne ut om det er tynn skillevegg som forhindrer at egget kan få tilstrekkelig med næring. Her kommer kikkhull inn (tror jeg). Evt be om 3D ultralyd for å kartlegge. Anonymkode: c42c6...7eb
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 Tusen takk for et fantastisk svar! Jeg er så redd, redd for å bli barneløs. Jeg har vist noe som heter septate partial... jeg blir jo ikke gravid. Legen er vist ikke bekymra... Anonymkode: 8e807...79e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Min Gyno sier han har mange pasienter, og de aller fleste hsr normale svangerskap og alt går fint. Septate partial vil jeg anslå er delvis separering. Vet du noe om skilleveggen som deler? Den kan hos noen opereres bort. Hos folk som meg, der skille ikke bare er en tynn vegg er ikke det mulig(slik jeg har forstått, men sjekk ut, jeg er ikke helt sikker). Hvor lenge har du prøvd? Jeg har aldri blitt gravid på naturmåten. Prøvde med inseminering 3 ganger. Hjalp heller ikke. Ble enig med lege om ivf, vært i Danmark. Uten kø, super oppfølging, Gyno her i Norge har tett samarbeid med klinikken. Ble dyrt, totalt nesten 150 000 for alle forsøk, medisiner, undersøkelser osv. Men nå er jeg gravid og har ca 4 mnd igjen. Råder deg til å snakke med Gyno om hvilke valg du har til tiltak, både offentlig og privat. Hvor lenge bør du forsøke etc. Alder spiller inn, og selvfølgelig hva ulike hormonprøver osv sier. Jeg valgte å ikke vente på offentlig norsk helsevesen. De brukte 7 mnd på å si nei til kikkhull, da måtte jeg vente nye 6 mnd på vannscanning. Med den farten tenkte jeg at det gikk for seint og valgte privat. Der var ventetiden lik 0. Oppstart første syklus etter å ha skaffet alle medisiner. Jeg var heldig, fikk mange befruktede egg til frys dersom søskenforsøk blir aktuelt (og da blir prisen langt lavere). Anonymkode: c42c6...7eb
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 Jeg har prøvd 2 inseminasjon på riksen. Jeg skal prøve en ny inseminasjon i mai igjen og etter det blir det IVF. Men da må jeg vente i 6 mnd.... Jeg har da ventet i den lange køen fordi jeg stresset ikke. Er nå 29 og begynner å stresse. Det å ha forsøk i dk eller andre land er litt sånn penge messingen utfordringer. Er veldig dyrt. Hvordan løste du det? jeg vet veldig lite om livmoren og skilleveggen. Det eneste jeg vet er at jeg er over gjennomsnittet fruktbar. Min aller første eggløsningskontroll hadde sluppet ut 2 egg og andre gang 3. Så det er ikke et problem sånn sett. Men burde jeg tenke på operasjon? Hva tenker du? Anonymkode: 8e807...79e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 29 er jo ungt, og så lenge prøvene dine viser du er fruktbar, har nok egg osv, ville jeg tatt meg tid til å vente. Hadde du vært 37 hadde det vært annerledes, da teller hver eneste mnd er min oppfatning. Har ikke blitt gravid i tidligere forhold. Er alene nå, så hadde ikke noe valg om å velge offentlig jeg. Ønsket om barn kan være sterkt. Jeg løste det med litt sparing og lån på resten. Innenfor det jeg har mulighet til å betale. Da besteforeldrene fikk vite om barnet, betalte de ut lånet slik at jeg betaler til dem og dermed unngår vi de store renteutgiftene. Heldig med sånn støtte. Betalte mye nå, var en kontrakt med 3 forsøk med ferske egg, samt 2 med fryste egg. Lagring av befruktede egg er gratis i 5 år, men koster ca 10 000 å tine opp og sette inn. Det er dyrt. Bruk det offentlige så lenge dere kan, de r dyktige, det dumme er ventetidene. Har du pcos? eller er i grenseland? Jeg har det ikke, men er nok i grenseland. Har enorme mengder egg, men får heldigvis eggløsning regelmessig og har aldri dannet cyster til nå (ikke noe vi har funnet i hvert fall). Pcos er jo med på å gi ekstra utfordringer. Det er jo noe gyno er flink til å sjekke for. Håper du kan klare å roe deg litt mtp stress. Du er fortsatt ung, og du viser til gode egg, det er en fordel. Du kan jo spørre din gyno om kikkhull er noe for deg? Hvis det er det kan du snakke med legen som gjennomfører det om det evt er noe å gjøre i din situasjon. Høres ut som en grei plan med 3 inseminering og deretter venteliste til ivf. Det er ikke uoverkommelig tidsmessig. Da vil du i løpet av sommer ha kommer på venteliste (hvis ikke ins. fungerer), og ha oppstart på nyåret - det er overkommelig. Jeg vet om mange som har prøvd scratching i forbindelse med ivf, og lykkes. Det var min plan for runde 2. Du kan jo høre om det kan ha noen fordelee også ved inseminering. Jeg vet ikke. Anonymkode: c42c6...7eb
embi Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 Hjerteform her og, eller bicorn uterus som de så fint kaller det. Har mistet før uke 12 fire ganger, og legen på sykehuset som utførte siste utskraping mente at formen var skyld i abortene. Jeg har utført hysteroskopi hos Hausken, hvor de brant vekk litt av toppen for å skape bedre plass og bedre blodtilførsel i område i tilfellet noe skulle feste seg der. Har hatt tre runder ivf, som resulterte i tre graviditeter, som endte opp i et levende barn💖 (Lang historie, men d har ikke noe med dette temaet å gjøre) Skal nå i gang med ny runde ivf, og går rett til Hausken igjen. De mener formen på livmora ikke har noe å si, og at min historie bekrefter det siden jeg har klart å bære frem flere barn. Greit å holde seg til legene som har trua på suksess❤ Jenta mi ble født med keisersnitt ti dager før termin, og veide 3,8 kg, så plass og vekst var ikke noe problem! Men hun lå på tvers og det er vel et resultat av formen, vi prøvde ytre vending men hun satt helt fast. Det jeg prøver å si er at det kan ha noe å si, og det kan ha null betydning! Men jeg kan anbefale å forske litt på dette, finn ut mest mulig om din egen kropp. Kjedelig å prøve i årevis og så finne ut at du kunne ha fixet det og sluppet venting og alt stress og sorg osv. En hysteroskopi hos Hausken koster ikke altfor mye, og er verdt det i mine øyne om de finner noe de lett kan hjelpe deg med! Uansett så får du da kyndige øyne som vil gi deg sin mening om dine sjanser og muligheter, og en second opinion er jo aldri feil når det kommer fra dyktige folk. Masse lykke til i hvert fall! Barn blir det på de som aldri gir opp💖
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #8 Skrevet 28. april 2017 De gjør gynologiske "operasjoner" på klinikk hausken altså? Hvor lang venteliste var det? og hvor fort kom du deg etterpå? Anonymkode: 8e807...79e
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #9 Skrevet 28. april 2017 Og omtrentlig pris? Anonymkode: c42c6...7eb
embi Skrevet 28. april 2017 #10 Skrevet 28. april 2017 Ingen venteliste på Hausken! Vi fikk komme inn med en gang. Vi hører til i Bergen, men måtte til Haugesund for hysteroskopi, så vi kjørte dit uken etter vi hadde time der. Men dette er tre år siden, så kan jo hende de kan utføre det på alle sine klinikker nå. En undersøkelse koster ca 6000kr, men skal de operere så blir det nok litt mer. Det ligger priser og info på nettsidene deres. Det tar ikke lang tid, de bruker lokalbedøvelse og du er på beina igjen rett etterpå. Når de brant av toppen hos meg kjente jeg det godt, men de fulgte godt med meg og ga meg mer smertestillende når jeg trengte det. Fikk ligge litt etterpå fordi jeg blir så dårlig av morfin, men kom meg fort etterpå. Kan jo være at andre privatklinikker kan tilby det samme, jeg har bare erfaring med Hausken. På sykehuset hadde de ikke hørt om at det gikk an å operere på dette en gang, noe jeg synes var litt rart. Men veien i det offentlige er nok litt lengre enn i det private i hvert fall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå