Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #1 Skrevet 27. april 2017 Det burde ikke vært mulig... men en lagdommer, Rune Bård Hansen, går nå ut og sier at han mener at sovevoldtekter ikke bør straffes med 3-4 år (som det gjøres i enkelte tilfeller i dag), men heller noen få måneder. Han omtaler det som "et øyeblikks ubetenksomhet", "ungdommelig feil" som ikke bør ødelegge en persons liv. Denne "personen" er selvfølgelig mann. Drit i at kvinnens liv kan bli ødelagt av voldtekten, liksom... Han sier det går en hårfin grense mellom "ungdommelig utprøving" og det som hører hjemme i straffeapparatet. Ungdommelig utprøving er når to utforsker hverandre seksuelt og begge er enige. Voldtekt blir det når den ene ikke vil, eller den ene ikke er bevisst! Da er det et overgrep, på ingen måte "ungdommelig utprøving". Han sier at dommere nå må vurdere å avsi dommer som går mot Høyesteretts presedens for å ankesaker og debatt om strafferammen for disse sakene. Altså, en dommer som mener at han ikke trenger å følge norsk lov når han dømmer. Velkommen til fortiden... https://www.nrk.no/vestfold/lagdommer-mener-sovevoldtekter-straffes-for-strengt-1.13490251 Anonymkode: cd81c...371
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #2 Skrevet 27. april 2017 Fy faen! Jeg blir kvalm! Anonymkode: 9cde6...95f
Luksusdyret Skrevet 27. april 2017 #3 Skrevet 27. april 2017 Vel, for en kort stund siden gikk høyesterettsadvokat ut og sa følgende: * generelt straffenivå for voldtekter er for høyt * han syntes synd på unge lovende menn med gryende karriere som får karrieren og livet ødelagt av en liten "feil" * kvinner sier "nei" alt for ofte, selv om de egentlig mener "ja". Altså "nei" er alltid "nei" gjelder ikke lenger, ifølge ham. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/voldtekt/hoeyesterettsadvokat-kvinner-har-lett-for-aa-si-nei-ogsaa-uten-aa-mene-det/a/23764540/ Og slike uttalelser har vi i "likestillingslandet" Norge der kvinner liksom skal ha masse rettigheter. Her er også en sak som illustrerer dette: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gutten-horte-at-jenten-sa-nei-Na-er-han-frifunnet-for-voldtekt-325403b.html Det er sikkert et slik tilfelle som høyesterettsadvokaten sikter til, at jenta eeegentlig mente "ja"? Så har vi Hemsedal-saken, der retten har funnet bevist at ei jente som var gitt overdose narkotikamiddel som var nok til å slå ut en middels elefant, har vært aktiv deltaker i gruppesexen, selv om hun ble "båret som potetsekk" over skulderen til en av mennene. Hvis jeg hadde blitt voldtatt, ville jeg aldri i verden ha anmeldt. For jeg vet sannelig ikke hva som kreves i Norge for at voldtektsmannen skal bli dømt, når TILSTÅELSE og skriftlige bevis som den siktede erkjenner at han selv skrev, ikke er nok til å få noen dømt.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #4 Skrevet 27. april 2017 Må dessverre si meg enig med MrsRiddick, hadde nok ikke anmeldt en voldtekt. Hadde jeg vist hvem det var ville jeg heller tatt et lån og betalt noen for å "ta igjen". For å få noen dømt i en voldtektssak i dag må den vel filmes, man må som offer være edru, ha plettfri vandel og være anstendig kledd. Har ingen tro lenger på det norske rettsystemet når det gjelder voldtektsaker, litt ironisk at han mener ved sove voldtekt skal straffes mildere enn om man har sex med dyr (ikke at det er greit heller). Anonymkode: 6735c...da8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #5 Skrevet 27. april 2017 8 minutter siden, MrsRiddick skrev: Vel, for en kort stund siden gikk høyesterettsadvokat ut og sa følgende: * generelt straffenivå for voldtekter er for høyt * han syntes synd på unge lovende menn med gryende karriere som får karrieren og livet ødelagt av en liten "feil" * kvinner sier "nei" alt for ofte, selv om de egentlig mener "ja". Altså "nei" er alltid "nei" gjelder ikke lenger, ifølge ham. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/voldtekt/hoeyesterettsadvokat-kvinner-har-lett-for-aa-si-nei-ogsaa-uten-aa-mene-det/a/23764540/ Og slike uttalelser har vi i "likestillingslandet" Norge der kvinner liksom skal ha masse rettigheter. Her er også en sak som illustrerer dette: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gutten-horte-at-jenten-sa-nei-Na-er-han-frifunnet-for-voldtekt-325403b.html Det er sikkert et slik tilfelle som høyesterettsadvokaten sikter til, at jenta eeegentlig mente "ja"? Så har vi Hemsedal-saken, der retten har funnet bevist at ei jente som var gitt overdose narkotikamiddel som var nok til å slå ut en middels elefant, har vært aktiv deltaker i gruppesexen, selv om hun ble "båret som potetsekk" over skulderen til en av mennene. Hvis jeg hadde blitt voldtatt, ville jeg aldri i verden ha anmeldt. For jeg vet sannelig ikke hva som kreves i Norge for at voldtektsmannen skal bli dømt, når TILSTÅELSE og skriftlige bevis som den siktede erkjenner at han selv skrev, ikke er nok til å få noen dømt. Ja, jeg husker han andre dommeren også - det er helt horribelt. Gamle, ekle menn som skal forsvare unge menns rett til å ta for seg av kvinner som de vil - det er jo bare å sørge for at jentene ikke er bevisst før de voldtar. Må ikke gjøre det slik at en manns liv blir ødelagt fordi han bare voldtok en eller flere kvinner, det var jo bare litt ungdommelig utprøving (utprøving av hva... "kan jeg voldta og slippe unna med det".) Det er virkelig skummelt når menn i slike stillinger har slike holdninger - det viser jo bare hvorfor det er så vanskelig å få dømt voldtektsmenn. Det viser bare at fremdeles så finnes det menn som mener kvinner er mindre verdt enn menn, at kvinner skal ha mindre rettigheter enn menn. Godt det ikke er så mange år før disse gamle, ekle mennene snart er borte fra sine stillinger. Men dette viser også hvor viktig det er at foreldre ikke bare lærer sine døtre å utvise forsiktighet, spesielt om de drikker, men kanskje enda viktigere er å lære sønnene hva respekt for andres grenser, hva loven faktisk sier om voldtekt, og at de ikke har rett til å ha sex med noen som sier nei eller som ikke er i stand til å ta et bevisst valg om en seksuell handling. Og ikke minst, at egen fyll ikke er unnskyldning for å gjøre straffbare handlinger! Man får ikke mildere straff om man er full og kjører bil, eller om man uprovosert slår ned en i fylla som faller og får hodeskader med varige men... men er man full når man voldtar, da skal handlingen plutselig bagatelliseres og gi strafferabatt, og om jenta har vært full og ikke kunne sette seg til motverge, da skal man helst frikjennes. Det er rett og slett skremmende! Oppdra sønnene deres, damer! Det er der endringene må skapes! Anonymkode: cd81c...371
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #6 Skrevet 27. april 2017 Ang. det å anmelde eller ikke... jeg er uenig i det med å ikke anmelde! Det at så mange ikke anmeldes for voldtekt, det er med på å skjule enorme mørketall. Jeg hadde anmeldt om ikke annet så for ubehaget mannen hadde fått med å være tiltalt, måtte gå gjennom avhør og rettssak og jeg skulle sørget for å gjøre kjent hvem han var og hva han hadde gjort. Om han ble dømt eller ikke så ville ryktet følge ham. Anonymkode: cd81c...371
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #7 Skrevet 27. april 2017 Synes det er veldig viktig å ta med i denne diskusjonen at voldtektsofferet slett ikke alltid er en jente/kvinne. (Og overgriperen er ikke alltid en gutt/mann.) Anonymkode: 76229...ec6
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #8 Skrevet 27. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes det er veldig viktig å ta med i denne diskusjonen at voldtektsofferet slett ikke alltid er en jente/kvinne. (Og overgriperen er ikke alltid en gutt/mann.) Anonymkode: 76229...ec6 Det er jeg helt enig med deg i. Jeg hadde tenkt å skrive det tidligere, men glemte det igjen. Så jo bare for noen dager siden her inne hvor det ble bagatellisert når ei her inne innrømte å to ganger ha hatt sex med menn de visste sov. Det er dessverre flest kvinner som blir voldtatt, men uansett kjønn er voldtekt like ille uansett og skal ikke bagatelliseres hverken av vanlige folk eller rettssystemet. Anonymkode: cd81c...371
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #9 Skrevet 27. april 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jeg helt enig med deg i. Jeg hadde tenkt å skrive det tidligere, men glemte det igjen. Så jo bare for noen dager siden her inne hvor det ble bagatellisert når ei her inne innrømte å to ganger ha hatt sex med menn de visste sov. Det er dessverre flest kvinner som blir voldtatt, men uansett kjønn er voldtekt like ille uansett og skal ikke bagatelliseres hverken av vanlige folk eller rettssystemet. Anonymkode: cd81c...371 Den reagerte jeg og på, og kan ikke skjønne hvorfor det varn greit Anonymkode: 0c613...178
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #10 Skrevet 27. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den reagerte jeg og på, og kan ikke skjønne hvorfor det varn greit Anonymkode: 0c613...178 jeg vil si at forskjellen der var at de begge var våkne da de startet sexen.. slik at han teknisk sett hadde samtykket, men sovnet midt i. Hadde jeg hatt sex med min mann og han hadde sovna hadde jeg bitt fornærma, ikke følt at jeg plutselig satt oppå han som en overgriper... Anonymkode: 9633b...8e5
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #11 Skrevet 27. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: jeg vil si at forskjellen der var at de begge var våkne da de startet sexen.. slik at han teknisk sett hadde samtykket, men sovnet midt i. Hadde jeg hatt sex med min mann og han hadde sovna hadde jeg bitt fornærma, ikke følt at jeg plutselig satt oppå han som en overgriper... Anonymkode: 9633b...8e5 Men idet man forstår at partneren har sovnet og likevel tar et valg om å tilfredsstille seg selv på den andres kropp, da har man krysset grensen for lovlig. Da gjelder ikke det tidligere samtykket lenger. Da går man over til å utføre seksuelle handlinger med en person som ikke er bevisst, og det er etter loven voldtekt. I saken fra den andre tråden var det også snakk om ons, ikke en person hun hadde et fast forhold til og et tillitsforhold til. Uansett, når man greier å finne lyst og glede i en bevisstløs person, da mener jeg at man er ute og kjøre når det kommer til anstendige grenser og empatiske evner, i tillegg til ren kunnskapsløshet når det kommer til lovverket. For ikke å snakke om ren medmenneskelig respekt for andres grenser. Anonymkode: cd81c...371
Anonym bruker Skrevet 27. april 2017 #12 Skrevet 27. april 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: jeg vil si at forskjellen der var at de begge var våkne da de startet sexen.. slik at han teknisk sett hadde samtykket, men sovnet midt i. Hadde jeg hatt sex med min mann og han hadde sovna hadde jeg bitt fornærma, ikke følt at jeg plutselig satt oppå han som en overgriper... Anonymkode: 9633b...8e5 Mener du det samme hvis det var en mann som gjorde seg ferdig med en dame han hadde ons med? At han hadde sex med henne etter at hun hadde sloknet? Anonymkode: 0c613...178
Luksusdyret Skrevet 28. april 2017 #13 Skrevet 28. april 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Ang. det å anmelde eller ikke... jeg er uenig i det med å ikke anmelde! Det at så mange ikke anmeldes for voldtekt, det er med på å skjule enorme mørketall. Jeg hadde anmeldt om ikke annet så for ubehaget mannen hadde fått med å være tiltalt, måtte gå gjennom avhør og rettssak og jeg skulle sørget for å gjøre kjent hvem han var og hva han hadde gjort. Om han ble dømt eller ikke så ville ryktet følge ham. Anonymkode: cd81c...371 Vel, jeg har hatt 14 sexpartnere og liker å gå med høye hæler. Siden det i 2017 fortsatt er lov til å føre bevis for offerets seksuelle vandel, og dette teller ved vurderingen av skyld, vil resultatet av anmeldelsen bli at jeg mest sannsynlig blir fremstilt som "hore" offentlig i en rettssal, og gjerningsmannen blir frikjent. Blir man frikjent fra en anklage om voldtekt, bruker folk rundt ikke å lese innholdet i dommen, men tro at jenta har løyet da hun anmeldte. Så ryktet vil i så fall følge meg, og ikke ham. I enkelte kretser anses gutter som "tar for seg" også som kule, ikke som noe søppel. Bare hør på russesangen som er laget av noen russ for 2017 som heter "Er du 13, er du med" - så ser du holdninger hos mange i dag.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #14 Skrevet 28. april 2017 Helt enig med lagdommer. Anonymkode: b2593...bdd
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #15 Skrevet 28. april 2017 3 minutter siden, MrsRiddick skrev: Vel, jeg har hatt 14 sexpartnere og liker å gå med høye hæler. Siden det i 2017 fortsatt er lov til å føre bevis for offerets seksuelle vandel, og dette teller ved vurderingen av skyld, vil resultatet av anmeldelsen bli at jeg mest sannsynlig blir fremstilt som "hore" offentlig i en rettssal, og gjerningsmannen blir frikjent. Blir man frikjent fra en anklage om voldtekt, bruker folk rundt ikke å lese innholdet i dommen, men tro at jenta har løyet da hun anmeldte. Så ryktet vil i så fall følge meg, og ikke ham. I enkelte kretser anses gutter som "tar for seg" også som kule, ikke som noe søppel. Bare hør på russesangen som er laget av noen russ for 2017 som heter "Er du 13, er du med" - så ser du holdninger hos mange i dag. Jeg er egentlig ikke uenig i det du sier, men jeg tror likevel at det er viktig at flere synliggjør hvor stort dette problemet faktisk er. Selv om noen blir frikjent fra voldtekt så vil de ligge i politiets journaler, og om samme person blir anmeldt flere ganger for samme ting så vil det at andre har tørt å gå gjennom anmeldelse og sak vise at denne personen har et mønster med å tråkke over kvinners grenser. De som har et slikt mønster kan ofte fortsette å voldta nettopp fordi de vet at så få kvinner anmelder, spesielt gjelder det de vanskelig festvoldtektene og voldtekt blant bekjente. Jeg har full respekt for de som ikke greier å anmelde, men jeg tror det er viktig for å få frem hvor stort problemet faktisk er. Og ikke minst også for å få fjernet slike idiotiske levninger fra fortiden om at kvinnens sexliv før i livet er relevant for saken. Jeg tror at noen må kjempe gjennom slike saker, og engasjementet rundt saker som f.eks. Hemsedalsaken viser at flere og flere ønsker å kjempe mot urimeligheten i rettssystemet. Om jeg ikke husker feil så er det vel bare en av ti saker som faktisk ender i retten også, og det er altfor lite. Vi kan jo håpe at det skjer en endring også når slike utdaterte gamle gubbedommere snart går av pga. alder! Og igjen, vi må gjøre noe med holdningene. De russesangene viser jo veldig tydelig at det er mange foreldre som ikke gjør jobben sin når det kommer til sørge for gode holdninger hos sine barn. Slik russefeiringen har utviklet seg de siste årene er den uansett noe som burde avskaffes om ungdommene selv ikke greier å endre den drastisk. Her jeg bor har det allerede vært over en uke vært masse bråk av russebusser, en buss holder til rett borti gaten og fester til firetiden nesten hver natt her. Det sier seg selv at de som er med på det ikke kommer seg på skolen og får lest til eksamen. Politiet har gått ut og sagt at de vil godta mindre enn tidligere, men bråket er verre enn tidligere år. Det er helt urimelig at politiet skal måtte bruke så enormt med ressurser på ungdom som tror russetiden er en friperiode hvor de ikke trenger forholde seg til vanlige lover eller noenlunde anstendig oppførsel. Det er også uoffisielle russeregler som spiller enormt på sex og egentlig er et forsøk på å normalisere overgrep, hvis jentene ikke lar seg gjøre sånn og sånn med så får de ikke være med. Russefeiringen bør avsluttes eller legges til tiden etter eksamen. Nå starter russefeiringen tidligere år for år. Det er ikke russefeiring, det er en unnskyldning til å feste, bryte loven, og se på jenter, både russ og langt yngre som fritt vilt. Anonymkode: cd81c...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå