Gå til innhold

Er virkelig ikke konfirmasjon utdatert ennå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å døpe barna mine. Vi er ikke kristne. Samme med konfirmasjon, 90% av de som gjennomfører denne er jo ikke troende! Jeg kan ikke fatte og begripe at folk synes det er greit å lyve i kirken. Eier de ikke et minimum av respekt? De gjemmer seg bak "det er jo tradisjon! " Det er en dum tradisjon i såfall! Man lærer barn respekt for andre mennesker og deres tro, da gjennomfører man IKKE seremonier i kirken når man IKKE er troende! 

Må legge til at jeg personlig synes Human Etisk konfirmasjon faktisk er hakket verre! En oppkonstruert tulle-seremoni!

Få dere en ryggrad og bryt med dette tullet! 

Anonymkode: 2a4ec...fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du statistikken din fra, egentlig? Kilder? 

Hvordan VET du at alle som konfirmerer seg (ja, bortsett fra usle 10%) ikke er kristne? 

Anonymkode: 5a7cd...9a8

Skrevet

Du vet at 100% av de som konfirmeres i kirken er døpt? 

Nå hevder ikke jeg at 100% er troende, men hva i all verden er grunnlaget ditt for å hevde at 90% ikke er troende? Hva du føler? Dessuten kan personlig tro og hva man uttrykker i den alderen også være to forskjellige ting.

Anonymkode: 41d91...92a

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du statistikken din fra, egentlig? Kilder? 

Hvordan VET du at alle som konfirmerer seg (ja, bortsett fra usle 10%) ikke er kristne? 

Anonymkode: 5a7cd...9a8

Det vet jeg av egen erfaring! Ikke et eneste menneske av alle jeg vet om er kristne. Likevel gjennomføres både dåp og konfirmasjon. Jeg synes det er en uting! 

Hi

Skrevet

Ingen lyver da i kirken, hvor har du det fra?

Når du døper ungene dine lover du å lære ungene dine om den kristne tro. Jeg er ikke kristen, men jeg mener likevel at kristendommen er såpass viktig del av vårt samfunn og vår kultur at selvfølgelig har jeg lært ungene om kristendommen. De har også vært med på div arrangementer i kirken som påskeverksted på menighetshuset, tårnagenthelg osv.

I fjor ble sønnen min konfirmert. Han kaller seg ikke personlig kristen han heller, men han liker høytideligheten der. Han ville konfirmeres i kirken, med lang hvit kappe, for det føltes riktig. Sikkert en kombinasjon av tradisjon, høytid, forventninger og helt klart tanken på fest og gaver. Men det er helt greit. De fikk en fin konfirmasjonstid med opplæring i den kristne tro, men også veldig mye etikk, moral, filosofering, diskusjoner om verdenssituasjon, krig, medmenneskelighet osv. De vokser på mye av det de utfordres til å tenke gjennom, snakke om, lære om. Han hadde helt klart utbytte av det.

Men han har aldri løyet, han har sagt i kirken at han er personlig kristen (men et snev av barnetroen og tryggheten i den ligger nok godt gjemt i han).

Jeg ser overhodet ikke noe galt i det.

Anonymkode: 1e005...09d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du døper ungene dine lover du å lære ungene dine om den kristne tro. Jeg er ikke kristen, men jeg mener likevel at kristendommen er såpass viktig del av vårt samfunn og vår kultur at selvfølgelig har jeg lært ungene om kristendommen. De har også vært med på div arrangementer i kirken som påskeverksted på menighetshuset, tårnagenthelg osv.

I fjor ble sønnen min konfirmert. Han kaller seg ikke personlig kristen han heller, men han liker høytideligheten der. Han ville konfirmeres i kirken, med lang hvit kappe, for det føltes riktig. Sikkert en kombinasjon av tradisjon, høytid, forventninger og helt klart tanken på fest og gaver. Men det er helt greit. De fikk en fin konfirmasjonstid med opplæring i den kristne tro, men også veldig mye etikk, moral, filosofering, diskusjoner om verdenssituasjon, krig, medmenneskelighet osv. De vokser på mye av det de utfordres til å tenke gjennom, snakke om, lære om. Han hadde helt klart utbytte av det.

Men han har aldri løyet, han har sagt i kirken at han er personlig kristen (men et snev av barnetroen og tryggheten i den ligger nok godt gjemt i han).

Falt ut en aldri der, han har aldri sagt i kirken at han er personlig kristen skulle det stå.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser ikke noe galt med at man bryter ett av de ti bud i kirken? Selv jeg som ikke er troende ser et problem med det! 😱 

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser ikke noe galt med at man bryter ett av de ti bud i kirken? Selv jeg som ikke er troende ser et problem med det! 😱 

Hi

Hvilket bud snakker du om? Er da ingen som bryter noen bud her.....

Skrevet

Konfirmasjon er jo en seremoni der man BEKREFTER tilhørighet til  Kristus og kirken!!!!! Da bryter man jo ett av de ti bud når man ikke er troende! Er det virkelig så vanskelig å forstå? Man står i Guds hus og L Y V E R! 

Merkelig hvordan de som forsvarer slikt alltid er de med minst etikk og moral 😱

Skrevet

Konfirmasjon er jo en seremoni der man BEKREFTER tilhørighet til  Kristus og kirken!!!!! Da bryter man jo ett av de ti bud når man ikke er troende! Er det virkelig så vanskelig å forstå? Man står i Guds hus og L Y V E R! 

Står ingenting om dette i de ti bud, så skjønner ikke hvorfor du drar inn dem.

Og man har en tilhørighet i kirken når man er døpt, har deltatt i trosopplæring i menigheten og ønsker å konfirmeres der. Man trenger ikke kalle seg personlig krisen selv om man føler seg hjemme i kirken og føler den er en del av vår kulturarv.

Dette er diskutert med kristne venner og presten, det er rom for alle i kirken, også de som går dit pga følelsen av høytid og tradisjon.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg av egen erfaring! Ikke et eneste menneske av alle jeg vet om er kristne. Likevel gjennomføres både dåp og konfirmasjon. Jeg synes det er en uting! 

Hi

Åhja! Hva skal man med statistikk og fakta, man kan jo bare se seg om i omgangskretsen. 

Så enkel...

Anonymkode: b7637...e1e

Skrevet

Min samboer takket ja til å være fadder. Da lovet hun å bringe barnet opp i den kristne tro. Noe hun på ingen måte gjør. Jeg spurte om hun synes det er greit å lyve til en prest i kirken. Hun ble litt paff. Moren til barnet mener at barnet skal døpes og konfes fordi det "kan gi innpass i visse miljøer". Høres ut som de kongelige som må gå på Kristelig gymnas. Jeg synes folk burde ha en liten forventingsavkling med presten i forkant. Si at dette er bare for tradisjon og kultur, ikke religion og se om de i det hele tatt får lov til å svare nei som fadder f.eks. 

Vi hadde navnefest for vårt barn. Man kan godt si at det er tull og en dåp for de som ikke skal døpes. Det var en høytidelig samling hvor mennesker fra begge familier møttes for første gang og det ble mat og kake etterpå. Det er mye som feires. Vi skal også feire bursdag hvert år. Det er jo bare tull det også, men det er da hyggelig tull uten løgn. Det kan jeg godt stå for. 

Anonymkode: d8d44...f59

Skrevet

Helt enig, jeg synes selv det er noe tull fra en gammel tid da kirken skulle kontrollere folk og passe på at de lærte om Luther for da ble de lydige og arbeidsomme og tro mot staten. Og jeg er personlig kristen, men har ikke mye til overs for organisert religion. Men jeg sparer penger til barna mine så de kan velge; et konfirmasjonsselskap eller en reise til ett annet land (ikke sydenferie), lære om andre kulturer, øve språk.. Det tror jeg er vel så dannende og utviklende for ungdommen. Men som sagt, de får velge selv når den tid kommer.

Anonymkode: d3d2f...df6

Skrevet

Lurer på hvor mange som hadde konfirmert seg hvis de ikke fikk gaver? Sikkert ikke så mange. 

Jeg tviler på at flertallet som konfirmerer seg i kirken er kristen, de fleste gjør det nok for gavene/pengene sin skyld. For det er jo det ungdommen snakker om, hva de ønsker seg og hvor mye penger de håper å få.

Skjønner heller ikke de som døper barna sine når de ikke er kristen, jeg har mange venner og ingen av de er kristen eller tror på Gud, men allikevel døper de barna sine..

Anonymkode: b1ceb...0a7

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åhja! Hva skal man med statistikk og fakta, man kan jo bare se seg om i omgangskretsen. 

Så enkel...

Motbevis meg gjerne! Du vet, som alle andre i dette landet, at flesteparten av de som døpes og konfirmeres ikke vokser opp i kristne hjem! Det har blitt en tradisjon, og en gavefest. Det kristne budskap har veldig lite å si.

hi

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Motbevis meg gjerne! Du vet, som alle andre i dette landet, at flesteparten av de som døpes og konfirmeres ikke vokser opp i kristne hjem! Det har blitt en tradisjon, og en gavefest. Det kristne budskap har veldig lite å si.

hi

Bevisbyrden ligger på deg som påstår at hele 90 % ikke er troende. 

Det er nok få som mener at alle som konfirmerer seg er kristne, men når du presenterer så høye tall hadde det vært interessant å se kildene dine. 

Men du har jo ingen, du bare 'ser det rundt deg'. 

Som sagt - så enkel 😂

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, jeg synes selv det er noe tull fra en gammel tid da kirken skulle kontrollere folk og passe på at de lærte om Luther for da ble de lydige og arbeidsomme og tro mot staten. Og jeg er personlig kristen, men har ikke mye til overs for organisert religion. Men jeg sparer penger til barna mine så de kan velge; et konfirmasjonsselskap eller en reise til ett annet land (ikke sydenferie), lære om andre kulturer, øve språk.. Det tror jeg er vel så dannende og utviklende for ungdommen. Men som sagt, de får velge selv når den tid kommer.

Anonymkode: d3d2f...df6

Det var en veldig god idé å spare pengene og gi de muligheten til å benytte det til et annet spesifikt formål som reise. Tror jeg låner den der. 

Anonymkode: d8d44...f59

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Haha... egen erfaring! Tror du folk går rundt og forkynner sin personlige tro til deg. Og vitenskapelig og metodisk tilnærming er et fremmed konsept skjønner jeg.

Hvilke fester og anledninger er akseptable for deg? Eller synes du at vi aldri skal feire noen noen gang? 

Jeg feirer at mine barn blir født og jeg feirer de flotte ungdommene mine. Måten jeg gjør det på kan du gi en lang f*** i. 

Anonymkode: acba5...86e

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bevisbyrden ligger på deg som påstår at hele 90 % ikke er troende. 

Det er nok få som mener at alle som konfirmerer seg er kristne, men når du presenterer så høye tall hadde det vært interessant å se kildene dine. 

Men du har jo ingen, du bare 'ser det rundt deg'. 

Som sagt - så enkel 😂

Ja, så enkelt er det faktisk! Hvor mange av disse familiene er i kirken bortsett fra dåp og konfirmasjon? Veldig, veldig få! Her på Oslo vest er det selvfølgelig også endel judaser som går på julegudstjeneste for "det er jo så koselig"! Mens vi vet jo at det er for å se og bli sett 😉

Skrevet

Haha... egen erfaring! Tror du folk går rundt og forkynner sin personlige tro til deg. Og vitenskapelig og metodisk tilnærming er et fremmed konsept skjønner jeg.

Hvilke fester og anledninger er akseptable for deg? Eller synes du at vi aldri skal feire noen noen gang? 

Jeg feirer at mine barn blir født og jeg feirer de flotte ungdommene mine. Måten jeg gjør det på kan du gi en lang f*** i. 

Anonymkode: acba5...86e

Er man religiøs er det innafor å delta på seremonier innenfor sin tro. Er man det ikke bør man holde seg for god. Er ikke så veldig komplisert dette her! 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, så enkelt er det faktisk! Hvor mange av disse familiene er i kirken bortsett fra dåp og konfirmasjon? Veldig, veldig få! Her på Oslo vest er det selvfølgelig også endel judaser som går på julegudstjeneste for "det er jo så koselig"! Mens vi vet jo at det er for å se og bli sett 😉

Haha - her på Oslo vest! Jeg dauer 😂😂

Skrevet

Alle samfunn har hatt overgangsritualer, men selvsagt kan man diskutere formen.

Skrevet

Kristendommen forskynner mot materialisme, konf. er kun blitt en penge og fasadegreie. Burde avvikles, helt enig med HI

Anonymkode: 8128f...fac

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det 3. innlegget ditt om dette, der du skriver om løgn i kirka. Blir du ikke ferdig med dette snart? Hva skjedde med valgfrihet? Hvorfor bryr du deg om hva folk gjør og ikke gjør? Skal ikke tro være nettopp tolerant - man skal slippe fleste mulig folk i kirka og gi dem sjanse til å bli kjent med troen? Jeg følger de fleste bud selv om jeg ikke er troende. Jeg respekterer mine foreldre, verken stjeler eller dreper, begjærer naboens mann eller andres rikdommer. Livet etter de ti bud er ikke så forskjellig fra liv etter norske lover og sosiale skikker. Derfor er det jo ikke løgn hvis jeg sier at jeg vil oppdra mine barn i tråd med kristne prinsipper. I tillegg så lar jeg mine barn velge om de ønsker å gå i kirka på julaften, delta i kirkelige aktiviteter for barn i forskjellig alder osv. Forstår ikke ditt problem egentlig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kristendommen forskynner mot materialisme, konf. er kun blitt en penge og fasadegreie. Burde avvikles, helt enig med HI

Anonymkode: 8128f...fac

Mener du det samme om borgerlig konfirmasjon, som også dreier seg om penger? Det styrer man jo selv - det er foreldre og slekt som bestemmer om de ønsker å henge seg på pengegaloppen. Det blir like dumt som å forby merkeklær fordi det kan ruinere enkelte familier på grunn av statusjaget i skoler og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...