Gå til innhold

Jeg er forstoppet og gråter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker ikke mer snart! Har vært forstoppet i åresvis. Ingenting hjelper og undersøkelser på sykehus viser ingenting. Fikk noen tabletter som virket et par måneder, men nå har de mistet effekten. Jeg er desperat og lei meg. Jeg HATER å ikke kunne gå på do som et jævla normalt menneske! Har lyst til å hyle av frustrasjon! Hvem skulle trodd at noe så simpelt som å bæsje kan gjøre så mye med en person! En uke siden sist idag og tar jeg ikke avføringsmidler er det ca. 2 uker til jeg har så vondt at jeg ikke holder ut lenger og må ta avføringsmidler

Anonymkode: 9cab9...e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har konstant hard mage, jeg må ta 30-35 ml Duphalac hver kveld for å komme meg greit på do hver dag. Vet hvordan du har det 😕 Er heldigvis mange år siden jeg gikk på do 1 gang pr uke, men husker fortatt hvor jævlog det var. Har du prøvd "kosttilskuddet" frukt og fiber fra helsekosten? To sånne får fart på sakene hos meg hvis det stopper opp helt. Skal sies at jeg sørger for å komme meg på do 1 gang pr dag med disse hjelpemidlene. Hvis ikke får jeg vond og oppblåst mage og det blir steinhardt hvis det går mer enn max 2 dager mellom. 

Anonymkode: 97366...8be

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har konstant hard mage, jeg må ta 30-35 ml Duphalac hver kveld for å komme meg greit på do hver dag. Vet hvordan du har det 😕 Er heldigvis mange år siden jeg gikk på do 1 gang pr uke, men husker fortatt hvor jævlog det var. Har du prøvd "kosttilskuddet" frukt og fiber fra helsekosten? To sånne får fart på sakene hos meg hvis det stopper opp helt. Skal sies at jeg sørger for å komme meg på do 1 gang pr dag med disse hjelpemidlene. Hvis ikke får jeg vond og oppblåst mage og det blir steinhardt hvis det går mer enn max 2 dager mellom. 

Anonymkode: 97366...8be

De er forsøkt ja, uten noen som helst virkning. Alt som selges på apotek og på leselist er forsøkt ut :( Legene har gitt opp 

Skrevet

Spiser du masse linfrø, brune bananer og svisker? Drikker du nok? Er du i nok bevegelse?

Anonymkode: d3235...d01

Skrevet

Pærer og kiwi setter fart på magen, men du har kanskje prøvd det

Anonymkode: af78f...374

Skrevet

Magnesium, sanasol.

Prøvd å kutte ut all fiber og stivelse? Lavkarbokosthold rett og slett.

Parafin? 

Anonymkode: 0ae11...b10

Skrevet

Movikol. I store mengder til alt bare renner og det er helt tomt, og deretter i flere måneder med stor nok daglig dose til at det er løst og fint daglig. Det anbefales til barn iallefall. Så ille som du har det kan det umulig gjøre ting verre, og verdt et forsøk! 

Anonymkode: 59c59...38f

Skrevet

Visiblin fra Apoteket ble jeg anbefalt på gastropol.

Anonymkode: f29fa...535

Skrevet

Har dere prøvd bevegelse? Løping/gå i oppoverbakke 

Anonymkode: b75e6...148

Skrevet

Så på programmet "pinlige sykdommer" om ei som slet med det samme. Hadde gått i årevis, vært hos utallige leger osv som ikke fant noe galt. Hun ble sendt til spesialist som fant ut at noen cm av tarmen hennes faktisk var lam,og derfor stoppet det opp. Er visst en sjelden tilstand, men enkelt å fikse. De fjernet den lamme delen av tarmen og problemet var borte. Har du blitt undersøkt for dette?

Anonymkode: 24a4e...307

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er forsøkt ja, uten noen som helst virkning. Alt som selges på apotek og på leselist er forsøkt ut :( Legene har gitt opp 

Oxytarm også?

Skrevet

Jeg ble kvitt min forstoppede mage da jeg sluttet å spise gluten og melk. Slår

Anonymkode: 0bcca...259

Skrevet

Hei.. jeg slet med forstoppelse siden jeg var liten er 30 år nå. Var innom mange leger og sykehus. De fant ikke ute noe, men jeg hadde ei bestemor som ba meg teste oljeklyster. Jeg var nede på apoteket å fikk i meg det, etter å ha brukt det nå i 5 år så går jeg på do 1 gang daglig, bruker oljeklyster 1 gang i uka. Det smører tarmen fint.. 

Anonymkode: 392cb...dd2

Skrevet

Tenker også at du burde prøve å endre kosthold. Utrolig mange plager som kommer i fra mage/tarm/livsstil. Jeg byttet nettopp kosthold ved en "tilfeldighet" og migrenen min ble bort. Migrenen som i 5 år har vært økende og en større og større plage. Jeg spiste ca et pillebrett i uka! :o Nå tar jeg kanskje en tabelett i ny og ne, kanskje 1 gang annenhver måned. Jeg tåler ikke karbohydrater så veldig godt.. Altså jeg kan spise _litt_ og jeg kan skeie ut (hvis jeg er på besøk osv), men ikke mer enn det.

Prøv å endre kostholdet ditt. Prøv som hun over sier å kutte melk, gluten, karbohydrater osv. Er mange som reagerer på dette uten at det vises i blodet. Desverre så er det slik at det skal mye til for å bli tatt seriøst dersom du ikke får det påvist en allergi/inntoleranse gjennom blodet.

Det tok oss 10 år å få den hjelpen datteren vår skulle ha hatt for sine allergier. Hun tåler ikke melkeprotein, egg og sukker. Egg var noe hun fikk påvist gjennom blodet, men den viste ikke utslag før hun var 7. Melkeprotein har hun fått godkjent i fra leger nettopp, men det er enda ikke dokumentert, men på tur til å bli det. Sukker var det første legene var enig om at hun ikke tålte.

Jenta mi var dårlig i fra første dagen hun  ble født. Mye av dette skulle vært oppdaget på sykehuset, har det blitt sagt i retro perspektiv.

Så igjen, prøv å endre kosthold/livsstil! :) Det er viktig at du er tålmodig når du gjør det. Noen endringer kan man merke etter en uke, andre tar opp til tre måneder. Så her må man bare sjekke ut og prøve seg fram! :) En og en matvare/ingrediens før man kombinerer flere (f.eks melk og gluten).

Lykke til!

Anonymkode: 02eaf...40e

Skrevet

Har du fått prøve medisinen Constella?

Jeg fikk konstatert IBS rundt nyttår, etter årevis med mageproblemer. Har gått opp i én uke mellom hver gang jeg har klart å gå på do, og jeg har hatt så mye luft at jeg ikke har klart å sove om natta. Har brukt en del Visiblin de siste fire-fem årene, og det har hjulpet litt. Har også prøvd alt av ulike fiberprodukt, mini-klystér m.m. 

Etter diagnosen ble satt gikk jeg åtte uker på streng Low FODMAP (januar og februar), og dét hjalp en del, men det blir veldig komplisert og vanskelig å leve så strengt hver eneste dag.

Man må f.eks holde seg 100% unna alt av laktose, produkter med gluten, alle søtstoffer som slutter på -ol (ingen tyggis eller pastiller er mulig), alle typer løk, epler, pærer, juice fra konsentrat m.m.

For omtrent seks uker siden fikk jeg resept på Constella for første gang, og den har virkelig hjulpet! Den hjelper med å bryte ned maten bedre i tynntarmen, slik at den ikke går "uferdig" over i tykktarmen, og fermenterer og skaper problemer der. 

Jeg lever fremdeles nesten helt glutenfritt (det er ikke gluten en med IBS reagerer på, men en type karbohydrat som finnes i de samme mel/kornsortene som har gluten i seg), og selvsagt alt av løk. Ellers lever jeg som normalt, og klarer nå å gå på do HVER eneste dag. Det er helt fantastisk!

Jeg anbefaler Constella, selv om den er dyr (1600 kr for tre mnd). Jeg har fått den på blå resept, så jeg går over på frikort ganske tidlig på året. 

Anonymkode: dc974...7c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...