Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 Var på Vivat kurs Idag (selvmordforebygging og hvordan vi skal samtale med en som har det tøft og har selvmordstanker). Vi prata litt lause og fast om holdningen rundt dette og så skulle vi ha en presentasjonsrunde. Vi hadde da delt gruppa i to så vi var ca. 13 samla. Vi skulle fortelle om hvem vi var, hvor vi jobber og hvorfor vi hadde meldt oss på kurset. Jeg sa navn og hva jeg jobber med, sa og at jeg ikke hadde noen erfaring med å være en hjelper (altså den som samtaler med en person som har hatt selvmordstanker og har det tøft), men at jeg er på den andre siden. Har opplevd mobbing selv, og har flere ganger tenkt på selvmordstanker og tenkt at sikkert ingen vil savne meg.. Mer fikk jeg egentlig ikke sagt før jeg begynte å gråte. På gruppa mi var eit par av de jeg jobber med + flere andre. Var det dumt av meg å si det? Fekk klemmer etterpå og folk som lurte på koss det gjekk nå. Anonymkode: 86d6f...180
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #2 Skrevet 26. april 2017 Synes du var tøff som turde å åpne deg så mye for fremmede. Synes ikke du sa noe dumt. Anonymkode: 52cdb...a8c
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #3 Skrevet 26. april 2017 Jeg vil tro du får litt ulike svar her, men jeg synes ikke det var dumt av deg. Det å innrømme det du gjorde, det å tørre å vise seg sårbar, det er en styrke. Det vil også bety at du har en erfaring andre ikke har og at du kan ha mye å bidra med i både gruppen og jobbsammenheng. Jeg ville heller ikke sett på det at du gråt som noe dumt, men bare som en følge av at det er tøft å innrømme noe slikt i en slik sammenheng. Det som er viktig fremover er jo først og fremst at du har jobbet gjennom dine traumer slik at du kan greie å samtale med noen som har selvmordstanker uten å bli for involvert eller overføre det til deg selv. Det at du har den erfaringen og har kommet deg videre selv, det kan gjøre at du blir ekstra troverdig i møte med andre som er i en så vanskelig situasjon. Men du må være bevisst mtp. at det kanskje ikke er lurt å avsløre det til andre, eller i hvert fall være veldig selektiv på å dele den situasjonen når du er i en veilederfunksjon. Men det er ting du kan ta opp på kurset også. Det samme hvordan dere takler det hvis noen tross samtaler likevel velger å ta selvmord - da er det viktig med kollegial støtte og ev. støtte av fagpersoner for å ta vare på deg selv. Om du er bevisst din egen rolle i dette i fremtiden så kan dine dyrekjøpte erfaringer være verdifulle, både for deg selv, for kolleger og for de du skal ha samtaler med. Stol på deg selv og din egen styrke - du var tøff som var så ærlig i dag! Anonymkode: c1de0...a0c
Gummianda:) Skrevet 26. april 2017 #4 Skrevet 26. april 2017 Bare veldig veldig flott med mennesker som våger å åpne opp om slike ting! Tøft og bra gjort. Det at du åpner opp slik kan gjøre det lettere for andre å gjøre det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå