Iiiiik Skrevet 26. april 2017 #1 Skrevet 26. april 2017 Min 5. klassing er bedt i bursdag. En jente i klassen inviterer hele klassen, 28 stk. På invitasjonen står det "Jeg ønsker meg ny telefon, så jeg vil gjerne ha penger". Og jeg kjenner at jeg synes det er så frekt. Han ville nok mest sannsynlig gitt henne penger uansett, så skjønner ikke helt hvor denne irritasjonen kommer fra. Kanskje fordi jeg vet at de har masse penger selv, og at de fremstår som litt velpolerte? Kanskje fordi jeg er for preget av skikk og bruk, og mener sånt ikke passer seg? Kanskje fordi jeg synes det er sært å være en av de ytterst få som inviterer alle, og fordi jeg får en følelse av at denne telefonen motiverer den omfattende gjestelisten? Er dere andre vant til dette? Og ville dere reagert hvis dere fikk en tilsvarende invitasjon? Kjenner jeg har lyst til å sende med ham en gave med noe helt annet enn penger, men det blir jo penger til slutt, for gutten min ville ikke likt å ha med seg noe annet når invitasjonen er utformet sånn.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #2 Skrevet 26. april 2017 Jeg synes også det er ufint. Fikk en bryllupsinvitasjon hvor det sto at brudeparet ønsket seg penger. Kjente jeg fikk skikkelig lyst til å kjøpe en vase Her er det også noen, da særlig fra de litt pengesterke familiene, som inviterer på klassefest for å få mest mulig penger. 13-åringen min går i en storklasse med 46 elever, og de snakker faktisk om det på skolen, hvor mye penger det blir om alle kommer og alle gir penger... Så at pengegavene er en motivasjon for å ha klassefest er det ingen tvil om. Anonymkode: f0760...1ce
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #3 Skrevet 26. april 2017 Jeg liker ikke å gi penger og hadde nok blitt trassete av en sånn invitasjon og tenkt at da fortjener hun ikke å få penger. Antagelig hadde vi nok likevel endt opp med å gi ordnet fordi det tross alt ikke hadde vært jeg som skulle i bursdagen, men barnet mitt... Anonymkode: f9d9f...329
sug lut Skrevet 26. april 2017 #4 Skrevet 26. april 2017 Utrolig ufint og vulgært. Hvis noen hadde spurt - ja. På invitasjonen - nei. Hun hadde nok fått noe helt annet, gitt.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #6 Skrevet 26. april 2017 Jeg hadde reagert likt som deg, men hadde nok endt opp med å gi penger. Synes det er en frekk måte å gjøre det på. Her har fau bestemt at barna i klassen skal slutte å kjøpe gaver til hverandre for å unngå "ræl", de skal heller gi brukte, egne ting som er hele og fine. Synes det er helt idiotisk, så her gis penger heretter. Barn liker som regel å finne gave til bursdagsbarnet i butikken, de lærer å tenke penger og hva som kan passe til en annen person enn seg selv og det er ytterst sjeldent at ett barn har leker som passer for resten. De lekene som barna er ferdige med passer som regel til yngre barn, ikke jevngamle, og hvem liker å gi bort leker som brukes og som dem er glad i? Dette ble en avsporing, beklager det. Anonymkode: 69047...1b1
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #7 Skrevet 26. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde reagert likt som deg, men hadde nok endt opp med å gi penger. Synes det er en frekk måte å gjøre det på. Her har fau bestemt at barna i klassen skal slutte å kjøpe gaver til hverandre for å unngå "ræl", de skal heller gi brukte, egne ting som er hele og fine. Synes det er helt idiotisk, så her gis penger heretter. Barn liker som regel å finne gave til bursdagsbarnet i butikken, de lærer å tenke penger og hva som kan passe til en annen person enn seg selv og det er ytterst sjeldent at ett barn har leker som passer for resten. De lekene som barna er ferdige med passer som regel til yngre barn, ikke jevngamle, og hvem liker å gi bort leker som brukes og som dem er glad i? Dette ble en avsporing, beklager det. Anonymkode: 69047...1b1 FAU har bestemt at barna skal gi bort sine egne leker? Wow... det kan de da ikke bestemme. Hadde ikke blitt godtatt her i alle fall. Når det gjelder hovedinnlegget, så hadde nok jeg også reagert, men endt opp med å gi penger likevel. Anonymkode: 81184...3a8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #8 Skrevet 26. april 2017 Gi litt mindre penger Kjøp en vannpistol, en sjokolade e.l. på Europris og teip på halvparten av de pengene du pleier gi og pakk den inn som gave... Anonymkode: f0760...1ce
It's all about me Skrevet 26. april 2017 #9 Skrevet 26. april 2017 Kjøp sjokolademynter for 100,- Ønskeliste på invitasjon er et stort nei. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort i denne situasjonen da jeg ikke vil at barnet mitt skal "dumme seg ut" ved å kanskje være den eneste som ikke følger ønsket. Men hadde jeg fått en bryllupsinvitasjon med ønskeliste klistret på hadde de fått en vase fra Kähler.
Himmel og hav Skrevet 26. april 2017 #10 Skrevet 26. april 2017 Det er helt greit å ha en ønskeliste, og det er også helt greit for et barn å ønske seg penger fordi man sparer til noe. Det er ikke greit å skrive ønskelista på invitasjonen, spesielt ikke når det bare er et punkt på den lista. Som mor kunne jeg fort blitt trassen og gitt jenta ei bok, bare for å markere at man ønsker seg gaver, man bestiller/bestemmer ikke, men så er det det med å sende ungen min i striden, da. Så jeg hadde nok sendt med penger, eller gjort som anonym over her, og kjøpt en ting og gitt noen kroner ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #11 Skrevet 26. april 2017 Ungene her har fått ønskeliste med på invitasjonen et par ganger. Det har jeg syntes var helt topp! Men, da har det vært type "ønsker meg pokemonkort, skrivebok, leppepomade osv. Å skrive man ønsker seg penger blir noe helt annet, og jeg er enig i at det er ufint. Skal sies at formuleringen har mye å si her. Det er mye bedre å skrive f.eks at "Jeg sparer til ny tlf og ønsker meg penger", enn å skrive "Jeg ønsker meg penger". Men barn tenker ikke slik, så om ikke foreldre er oppegående nok til å redigere litt på barnets skriverier, må de regne med litt reaksjoner rundt om. Du nevner de kommer fra en polert familie... Om de har mye penger, synes jeg det er fint at de lærer barna å måtte spare selv til ting de ønsker seg! Anonymkode: b10b9...4f6
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #12 Skrevet 26. april 2017 Så unger som kommer fra polerte familier skal ikke ønske seg penger? Skal de bare få og få og få? Selv eldstemann til Beckham måtte skaffe seg jobb i alder av 15 år. Nettopp for å se hvor mye som måtte jobbes for å få seg råd til det de ønsker. Anonymkode: 2ca22...b15
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #13 Skrevet 26. april 2017 Jeg synes det er helt flott når noen oppgir hva de ønsker seg. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Jeg vil heller bidra til at noen får penger til å kjøpe seg den tingen de virkelig ønsker seg enn å gi en "støvsamler". Anonymkode: 25482...6ea
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #14 Skrevet 26. april 2017 Jeg pleier alltid å spørre foreldrenee hva barnet kan ønske seg alikevel..så hvorfor ikke. Det som er litt dumt med å få penger, er at det blir veldig synlig hva gaven er verdt. Jeg kan kjøpe leker på tilbud, men kjipt for det barnet som "bare " gir en 50 lapp liksom. Anonymkode: bf1d0...0b3
Superdolly Skrevet 26. april 2017 #15 Skrevet 26. april 2017 Dette synes jeg var både ufint og vulgært. Det er helt greit å ha en ønskeliste. Det er helt greit å fortelle den til alle som spør. Det er ikke greit å gjøre om invitasjonen til en bestillingsliste, mer eller mindre. Eller i dette tilfellet, en innsamlingsliste. Og man sørger selvsagt for å ha flere muligheter på en ønskeliste. Jeg hadde blitt både satt ut av en slik mangel på folkeskikk, og jeg hadde blitt skikkelig trassig. Men så er det dette med å la barnet ta støyten da... Jeg hadde nok endt med å gi penger, men jeg hadde gjort det med en vond smak i munnen.
Iiiiik Skrevet 26. april 2017 Forfatter #16 Skrevet 26. april 2017 Jeg kan nok ikke la barnet bære mine prinsipper, så jeg sender med penger. Og en sjokolade, det er det vi gir vanligvis. 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Så unger som kommer fra polerte familier skal ikke ønske seg penger? Skal de bare få og få og få? Selv eldstemann til Beckham måtte skaffe seg jobb i alder av 15 år. Nettopp for å se hvor mye som måtte jobbes for å få seg råd til det de ønsker. Anonymkode: 2ca22...b15 Nei, de skal på ingen måte bare få og få. Egentlig har ikke familiens økonomi med at jeg reagerer heller, men jeg klarer ikke helt å se bort fra det temaet at penger er viktig for dem. Viktigere enn folkeskikk tydeligvis.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #17 Skrevet 26. april 2017 Personlig hadde jeg blitt litt irritert og heller kjøpt en gave. Slikt syns jeg er ganske ufint, eller det er vel hvordan endel barn har uttrykt seg som gjør at jeg føler det slikt. Heldigvis har jeg unger som er ganske like meg på dette. Hun ene har kommet noen ganger og sagt hun kun skal gi penger, for bursdagsbarnet ønsker seg kun dyre ting. Og da ikke noe hun skal kjøpe selv, men få i gave. Så min datter har sagt at det vil hun ikke, selv om hun kunne ha kjøpt det vil hun ikke pga at bursdagsbarnet forventer og nesten krever det. Hun liker å gi gave, så når hun sier hun skal gi penger må jeg alltid spørre hvorfor. Jeg ser også hva hun får i bursdagsgaver, dette samsvarer ikke med hva andre gir så hva unger ønsker/krever samsvarer ikke med hva de gir selv. Anonymkode: 8a943...375
Ziva Skrevet 26. april 2017 #18 Skrevet 26. april 2017 Da stikker det en liten 😈 i meg så hun hadde nok fått hundre kroner i kronestykker tredd på en snor. Greit med ønskeliste men ikke på invitasjonen.
*Miss Marple* Skrevet 26. april 2017 #19 Skrevet 26. april 2017 Jeg hadde nok syns det var rart og litt uhøflig, men hadde ikke reagert så sterkt som noen gjør. Og jeg hadde sendt med penger i en konvolutt med glede, det er ikke ungen sin skyld at foreldrene mangler noen sosiale antenner og jeg ville heller ikke brukt ungen min for å sette et eksempel.
Merdee Skrevet 26. april 2017 #20 Skrevet 26. april 2017 (endret) Det er da ingenting frekt med det? At foreldrene er velstående betyr ikke at de kjøper alt barnet har lyst på, og barnet sparer sikkert til telefon. Jeg har sett det samme et par ganger, og jeg har bare satt pris på at det står på invitasjonen at bursdagsbarnet sparer til noe helt spesielt, og derfor mest av alt ønsker seg et tilskudd til det. Jeg hadde ellers kjøpt noe, og ikke gitt penger i gave. Endret 26. april 2017 av Winterlady.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #21 Skrevet 26. april 2017 Fikk selv invitasjon til en barnebursdag der foreldrene hadde registrert ønskeliste for barnet i en dyr butikk!!! Det er frekt synes jeg! Kjøpte selvfølgelig noe helt annet. Er ikke bryllup det er snakk om!!! Anonymkode: 9206c...cc4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #22 Skrevet 26. april 2017 Da får jeg gå litt motstrøms jeg da. Jeg synes det er supert å få vite allerede i invitasjonen hva barnet ønsker seg. Enkelt og praktisk. Jeg er dessuten tilhenger av å gi penger til litt større barn, det er som regel alltid noe de sparer til. Dårlig folkeskikk? Mulig, men jeg tenker nå mest praktisk. Anonymkode: 2c0be...9a0
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #23 Skrevet 26. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da får jeg gå litt motstrøms jeg da. Jeg synes det er supert å få vite allerede i invitasjonen hva barnet ønsker seg. Enkelt og praktisk. Jeg er dessuten tilhenger av å gi penger til litt større barn, det er som regel alltid noe de sparer til. Dårlig folkeskikk? Mulig, men jeg tenker nå mest praktisk. Anonymkode: 2c0be...9a0 Dessuten er jeg mest opptatt av å glede barnet, ikke å ivareta stive sosiale normer. Anonymkode: 2c0be...9a0
Iiiiik Skrevet 26. april 2017 Forfatter #24 Skrevet 26. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dessuten er jeg mest opptatt av å glede barnet, ikke å ivareta stive sosiale normer. Anonymkode: 2c0be...9a0 Men det er jo allikevel sånn at nesten alle gir penger til større barn, fordi de som du sier i ditt første svar, sparer til noe. Så er det alltid noen få som gir noe annet. Enten fordi de ikke liker å gi penger, eller fordi de ikke har råd til "normen". Her har alle lenge gitt 100 kr, ser at det er i ferd med å forskyve seg til 150. For dem som bare har en 50-lapp å avse, blir det veldig synlig hvis alle "må" gi penger.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #25 Skrevet 26. april 2017 6 minutter siden, Iiiiik skrev: Men det er jo allikevel sånn at nesten alle gir penger til større barn, fordi de som du sier i ditt første svar, sparer til noe. Så er det alltid noen få som gir noe annet. Enten fordi de ikke liker å gi penger, eller fordi de ikke har råd til "normen". Her har alle lenge gitt 100 kr, ser at det er i ferd med å forskyve seg til 150. For dem som bare har en 50-lapp å avse, blir det veldig synlig hvis alle "må" gi penger. 100 kr var mye. I frøknas klasse er det gjengs å gi 50 kr, noe jeg i grunnen synes er nok. Anonymkode: 2c0be...9a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå