Gå til innhold

6åringen klager på magevondt hver dag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holdt på i ca en mnd, men nevner det ca en til to ganger om dagen. 

Samtidig er hun veldig aktiv, spiser godt og sover godt. Går regelmessig på toalettet og som jeg har fått med meg så er det ok avføring. (Kun fordi hun innimellom ber om hjelp til å tørke skikkelig). Har hatt mollusker i rumpa, så det har ikke vært så behagelig. 

Men siden før molluskene har hun klaget på magen men jeg synes d blir litt voldsomt å dra til lege når hun spiser greit og alt det fungerer..

eller hva tror dere? 

Anonymkode: d3951...cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har normalt ikke vedvarende smerter på den måten uten at det er en årsak til det, så du bør ta henne til lege. Dette kan f.eks. være et tegn på at det er noe hun ikke tåler. Jeg var slik i perioder da jeg var lita. Viste seg som voksen at jeg ikke tåler hverken gluten eller melk.

Anonymkode: 04236...170

Skrevet

Min første tanke er hvetemel og melk..gjærbakst. Trenger ikke alltid å gi utslag som intoleranse/allergi på tester. Så her må dere prøve dere frem. Annet kan være psykisk. Engstelse/ Stress. Trives hun på skolen? 

Anonymkode: 5e9e6...6d8

Skrevet

Hvilke undersøkelser gjør de i første omgang? 

Slik at jeg kan forberede jenta litt. Hun liker virkelig ikke legebesøk. Selv om de ikke har hendt noe og de gangene hun har vært har det gått fint. Bortsett fra at hun nekter å si noe da.

Skrevet

Hun trives veldig godt på skolen og har mange venner. Dette har også lærer i samtale nå nylig sagt til oss. 

Hun sover godt på natten og vi har ikke oppdaget noe uvanlig. 

Bortsett fra at hun sier at hun har vondt i magen innimellom. Men legger seg ikke ned eller viser tegn til at det gjør vondt:

Skrevet

Kan vere teng på blindtarmen. Min gutt gikk med blindtarmbetennelse i uker/mnd før legen tok ultralyd av den. 

Anonymkode: b7cc4...9c4

Skrevet

Hun kan trives godt på skolen, og likevel oppleve ubehagelige situasjoner med sine venner. Hvis hun ikke viser fysiske tegn på å ha smerter, ville jeg jobbet litt med å kartlegge hvem hun leker med, hva de leker, hvem bestemmer, hvor ofte bestemmer de, hvordan tøyser de med hverandre, hvordan sier de ifra når noe er dumt. 

Ville også sjekket hvordan doforholdene er på skole. Mange barn holder seg lenge på skolen av frykt for at noen skal låse opp, det er skitne doer etc. 

En lege vil nok spørre, og ta blodprøve for å se om det er spor som kan antyde cølikai. Ikke kutt ut glutenn før dere har snakket med lege. Kutt iikke ut noe mat uten avtale med lege. Det kan være vanskelig å finne ut noe. Vanligste matplager blant barn er gluten, laktose, melk, egg, søtstoffer (mange yoghurter etc er tilsatt mye søtning, mange får smerter av disse), nøtter, fisk/skalldyr, feil balanse i kosten. 

Spør spesifikt om vennskapene. Spør spesifikt om situasjoner, både hjemme, hos venner og på skolen. Få henne til å fortelle. I tillegg bestill legetime, og ta problemet opp der. Da er dere i gang. Kartlegg: Lag et skjema der du noterer hvor ofte hun har vondt. La henne lage en skala f eks 1-10, hvor vondt er det. Få henne til å lokaliseere smerten. 

Anonymkode: 131e5...18b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...