Gå til innhold

Ang dobbelt etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å få det ene fjernet?

Type mors-farsetternavn

Vi var enige ved fødsel da vi var samboere, men tiden har gått og de siste årene har han knapt sett barna (pga stygge hendelser som er sett av andre..).

Så jeg lurte på om det kan være grunn nok til å få hans navn fjernet. De har kontakt, men det er svært lite. 

Takk for svar. 

Anonymkode: 5622b...459

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke hva som skal til for å fjerne. men jeg vet at når du søker på skatteetaten for å endre navn så må far også godkjenne søknaden. kan kanskje bli et broblem?

Anonymkode: d0d33...a62

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

vet ikke hva som skal til for å fjerne. men jeg vet at når du søker på skatteetaten for å endre navn så må far også godkjenne søknaden. kan kanskje bli et broblem?

skulle stå problem på slutten der altså.. 

Skrevet

Har dere delt foreldreansvar? Om så må han godkjenne forandring av navn. Om han må underskrive for st barnet skal få pass så har dere delt.

Skrevet

Takk for svar. 

Ja vi har delt foreldreansvar, vi var samboere da barna ble født.. Og blir nok et problem å få han til å skrive under. 

Har skjedd mye som jeg ikke vil forklare, så derfor jeg håpet at det fantes et smutthull eller noe. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Ja vi har delt foreldreansvar, vi var samboere da barna ble født.. Og blir nok et problem å få han til å skrive under. 

Har skjedd mye som jeg ikke vil forklare, så derfor jeg håpet at det fantes et smutthull eller noe. 

Ingen smutthull nei...

Anonymkode: 10a9e...982

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Vi var også samboere da barna ble født, men vi skrev vel under på delt foreldreansvar på samværsavtalen etter bruddet. Dvs at det ikke var automatikk i dette. Men om han bryter samværsavtaler er det kanskje en sak i dette? Du er jo også avhengig av ham for alt fra pass til søknad om fri fra skolen om dere har delt ansvar, og det er jo et helvete om han ikke er til stede. 

Foreslår at du snakker med familievernkontoret for å få råd, det er gratis. 

Anonymkode: 0d980...d88

Skrevet

Nei, ingen automatikk, men de papirene ble skrevet under på sykehuset. 

Flere instanser er alt koblet inn her. Får høre med fvk igjen. 

Men takk for svar. 

Skrevet

Så lenge dere har delt foreldreansvar tror jeg ikke det er mulig uten hans samtykke. Men hvorfor ønsker du egentlig å gjøre dette? Selv om far og barn har mindre kontakt er han fortsatt faren deres. Har du tenkt gjennom hva du kommuniserer til barna ved å fjerne fars etternavn? Hvorfor skal du, indirekte, fortelle barna at deres forhold til far er mindre viktig en forholdet de har til deg? (Du trenger ikke svare på dette for min del, jeg vil bare at du skal tenke gjennom det, for din egen og barnas del).

Anonymkode: e7d88...dae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge dere har delt foreldreansvar tror jeg ikke det er mulig uten hans samtykke. Men hvorfor ønsker du egentlig å gjøre dette? Selv om far og barn har mindre kontakt er han fortsatt faren deres. Har du tenkt gjennom hva du kommuniserer til barna ved å fjerne fars etternavn? Hvorfor skal du, indirekte, fortelle barna at deres forhold til far er mindre viktig en forholdet de har til deg? (Du trenger ikke svare på dette for min del, jeg vil bare at du skal tenke gjennom det, for din egen og barnas del).

Anonymkode: e7d88...dae

pga ting han har gjort vonde med barna tenker jeg at det er for barnas beste. jeg fjerner ikke opphavet deres i den forstand. Han står jo fortsatt som far. 

Er kun etternavnet hans jeg vil fjerne, ikke opphavet dems.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...