Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #1 Skrevet 25. april 2017 Jeg har pcos og bør leve lavkarbo og har blitt med i et par grupper på fb. Jeg vet hva jeg bør spise og klarer meg greit, det blir mye grønt og ren mat. Kanskje litt for mye frukt, det er det eneste. I hvert fall, meldte meg inn i disse gruppene for litt inspirasjon og all maten de legger ut og spiser er jo "brun". Dvs masse kjøtt/kjøttdeig dynket i seterrømme med grønnsaker som svømmer i smør. Her er dagsmenyen til ei: Frokost: Kaffe/te med fløte og/eller smør Lunsj: Spekeskinke og babybelost Middag:Smørstekt asparges og kjøttdeig Kvelds: Osteskiver og tomat og agurk Jeg vet det er mange som spiser sunt på lavkarbo også, men i disse gruppene er det 90% sånn mat som beskrevet over her Det er greit de går ned i vekt, men det kan da ikke være bra å spise slikt hele tiden? Anonymkode: a0865...afe
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #2 Skrevet 25. april 2017 Jeg lever på ketolyse for å gå ned i vekt, men er ikke i næheten av et sånt kosthold hver dag. Men jeg ser det jeg og, at noen spiser mye fett, mye mer enn jeg tenker de trenger. Og mye mer enn jeg føler at jeg trenger Anonymkode: 08ec0...a1d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #3 Skrevet 25. april 2017 Jeg forstår bare ikke hvordan de klarer å spise så mye fett hver dag Anonymkode: a0865...afe
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #4 Skrevet 25. april 2017 Da jeg spiste "Sånn" hadde jeg lavere verdier enn triglyserider enn kollegene mine. Vi sjekket på jobb. Så hvor farlig det er med det fettet er vel så som så. På en vanlig dag spiste jeg kanskje rundt 80-100 gram fett. "Alt det fettet" gjør ikke så mye før det blir blanda med karbohydrater Anonymkode: a6bd5...0a9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #5 Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg forstår bare ikke hvordan de klarer å spise så mye fett hver dag Anonymkode: a0865...afe Jeg hadde ikke orket det. Men ma er jo forskjellig, så det er kanskje det som funker for de. Og det står jo ikke noe om mengde fett i eksempelet ditt, det trenger jo ikke å flyte i fett. Men jeg synes det var lite grønnsaker da Anonymkode: 08ec0...a1d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #6 Skrevet 25. april 2017 Ja, det kan hende det "ikke gjør noe" å spise alt dette fettet, men disse gruppene er ganske ekstreme. Hvor bra kan det være å spise 400 gram kjøttdeig og salat som er dynket i dressing til lunsj liksom? og så enda mer kjøtt til middag etterfulgt av kanskje noen bær som svømmer i fløte til dessert. Anonymkode: a0865...afe
Marriet Skrevet 25. april 2017 #7 Skrevet 25. april 2017 Jeg kjenner også ei som går på lavkarbo og har gjort det i mange år. Jeg synes ikke hun blir noe slankere og jeg venter vel egentlig bare på hjerneinfarktet. Kaffe med smør, eggerøre badet i smeltet smør, bacon med smør (som en slags saus) avokado med rømme, egg og smør, eggevaffler med smør...æsj
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #8 Skrevet 25. april 2017 6 minutter siden, Marriet skrev: Jeg kjenner også ei som går på lavkarbo og har gjort det i mange år. Jeg synes ikke hun blir noe slankere og jeg venter vel egentlig bare på hjerneinfarktet. Kaffe med smør, eggerøre badet i smeltet smør, bacon med smør (som en slags saus) avokado med rømme, egg og smør, eggevaffler med smør...æsj Usj, det høres ekstremt ut Anonymkode: 08ec0...a1d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #9 Skrevet 25. april 2017 Frukt på lavkarbo? Det er jo sukkerbomber. Har selv startet på lavkarbo. Spiser masse grønsaker, egg, kjøtt og fisk. Meldte meg inn i Facebook-gruppa "Spør Thor". Han har utarbeidet kostplaner som også er tilpasset de med diverse sykdommer. Ville tatt en titt på den gruppa, HI. Jeg er veldig fornøyd med opplegget. Anonymkode: 412cd...b53
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #10 Skrevet 25. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan hende det "ikke gjør noe" å spise alt dette fettet, men disse gruppene er ganske ekstreme. Hvor bra kan det være å spise 400 gram kjøttdeig og salat som er dynket i dressing til lunsj liksom? og så enda mer kjøtt til middag etterfulgt av kanskje noen bær som svømmer i fløte til dessert. Anonymkode: a0865...afe Det du skriver her er jo en klassisk feil, mange som tror de spiser "riktig" lavkarbo spiser altfor mye proteiner, noe som ikke er bra. De har ikke forstått konseptet. Og samme med His eksempel, det som stod der var altfor lite grønnsaker, så den personen vil trolig også gå på en smell, ihvertfall ernæringsmessig. Og så er det de som påstår at de spiser lavkarbo, men får i seg for mye karbohydrater likevel og som dermed får alle de ugunstige helseeffektene med høyt kolesterol med altfor høye triglyseridverdier. Som en over sa, fett er ikke problematisk før man blander det med for mye karbohydrater. Dvs. så lenge man får i seg gode fettsyrer og at man balanserer det mtp. de ulike fettsyrene (mange bommer på at de spiser for lite fisk og får i seg altfor lite omega3 ift. de andre fettypene de spiser... og da øker betennelsesrisikoen igjen). I tillegg har man individuelle forskjeller i hvordan man fordøyer proteiner og fett som man bør ta hensyn til. Anonymkode: 2550f...4eb
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #11 Skrevet 26. april 2017 Fett er ikke "farlig" før det blandes med for mye karbohydrater. Det samme gjelder karbohydrater, er ikke "farlig" før man blander det med for mye fett. Har lest en teori på at man kan spise begge deler, men ALDRI i samme måltid! Alle måltid bør i følge dette bestå av en proteinkilde også må man velge om man vil ha magert og karbohydratrikt tilbehør ( karbonadedeig med poteter/pasta med en selvlaget tomatsaus av hakkede tomater, løk og urter f.eks) eller vanlig kjøttdeig (mer fett) med avokado, blomkål, brokkoli og en fløtesaus. Til frokost anbefales kun frukt (og evt bær) (frukt skal spises kun på "tom mage" da det er så lett fordøyelig at om det ligger annen mat i magesekken så stopper frukten opp der og blir liggende og gjære på en måte som kan føre til oppblåsthet, magesmerter ol. Spiser man det som dagens første måltid så vil all frukt passere hele fordøyelsessystemet kjapt og enkelt og kroppen rekker ikke ta opp mer næring enn hva den bruker opp på og fordøye frukten slik at det fungerer (Nesten) som et "Nullmåltid" i seg selv), det bør gå minst en time før man inntar vanlig mat etter fruktfrokosten som da bør være et måltid balansert etter protein og fett eller protein og karbohydrater. Når vi tenker oss om så er alt det "verste" vi kan få i oss stappet med BÅDE karbs og fett, eller det er slik at man "naturlig" inntar store mengder begge deler....Sjokolade er et eksempel, potetgull et annet...Alkohol/cola og nøtter en annen "skummel" blanding mtp kroppens evne til å absorbere fett og karbohydrater best hver for seg... Anonymkode: 0af9a...42b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #12 Skrevet 26. april 2017 Det høres ekstremt ut. Jeg lever på lavkarbo for å holde medfødt diabetes i sjakk og jeg spiser aldri smør. Spiser heller ikke rømme, fløte og bacon. Spiser mye kylling, fisk, avokado, egg, ost, kalkun, proteinbrød etc. Det går fint an å leve balansert på lavkarbo uten å tylle i seg masse fett. Anonymkode: 02dce...6d8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #13 Skrevet 26. april 2017 Jeg blir bare mer og mer forvirret av dette lavkarbo-kjøret. Det er så mange som påstår både det ene og det andre. Hva skal man tro? Anonymkode: 1b91c...7b7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #14 Skrevet 26. april 2017 Vi skal ha alle næringsgrupper. Inkluderer alltid protein, karbohydrater og umettet fett i alle måltid. Heller ikke redd for ordentlig smør på skiva. Anonymkode: 973dd...6f1
Anonym bruker Skrevet 26. april 2017 #15 Skrevet 26. april 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Til frokost anbefales kun frukt (og evt bær) (frukt skal spises kun på "tom mage" da det er så lett fordøyelig at om det ligger annen mat i magesekken så stopper frukten opp der og blir liggende og gjære på en måte som kan føre til oppblåsthet, magesmerter ol. Spiser man det som dagens første måltid så vil all frukt passere hele fordøyelsessystemet kjapt og enkelt og kroppen rekker ikke ta opp mer næring enn hva den bruker opp på og fordøye frukten slik at det fungerer (Nesten) som et "Nullmåltid" i seg selv), det bør gå minst en time før man inntar vanlig mat etter fruktfrokosten som da bør være et måltid balansert etter protein og fett eller protein og karbohydrater. Mener du at dette er anbefalt på lavkarbo? Dette har jeg aldri hørt før, interessant Anonymkode: 08ec0...a1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå