Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #1 Skrevet 25. april 2017 Jeg er i sykehusturnus nå. Det har gått rundt så vidt, med mye bruk av barnevakt til kvelder og netter.... Plassene i allmennpraksis er ikke fordelt enda, men har fått beskjed om at jeg ikke kan regne med å få plass her jeg er nå. De plassene som jeg kan få da er et stykke unna, og da må jeg og ungen flytte... og da har jeg ikke barnevakt. Mange av stedene har legevakt i tillegg til den fulle arbeidsuken på kontoret, fra etter arbeidstid til morgenen etter, og noen av stedene er det legevakt hver 3.dag! I tillegg til jobben! Og hver 3.helg, hele helgen. Kan jo ikke være alene med ungen når jeg har legevakt heller, selv om det liksom skal være rolig, plutselig må jeg rykke ut og være borte i flere timer... Jeg kan jo ikke ha barnevakt hvert 3.døgn! På et sted hvor jeg ikke kjenner noen! Kan de kreve at jeg flytter og begynner på et slikt sted? Hvilke rettigheter har jeg? Anonymkode: 237c8...219
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #2 Skrevet 25. april 2017 Regner med de kan det, livet som turnuslege er vel ikke tilpasset alenemammer akkurat. Du kan sikkert komme med ønsker? Anonymkode: 08694...1b4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #3 Skrevet 25. april 2017 Selvsagt kan de kreve det når det er innunder utdanningsløpet. Ingen som tvang deg til å ta legeutdanning, og det er en kjent sak at medisinstudenter havner hvor som helst av de ugunstige og gudsforlatte stedene landet vårt besitter. Anonymkode: aa3ce...263
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #4 Skrevet 25. april 2017 Det vanlige i sånne tilfeller er vel at barnet er igjen hos den andre forelderen. Men det kan vel ikke komme som en overraskelse at du ikke har krav på turnusplass der du ønsker, og at livet som turnuslege ikke er særlig forenelig med barn (uten at den andre parten tar hovedansvaret)? Anonymkode: 80a27...709
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #5 Skrevet 25. april 2017 Er du alene med barnet? Mine venner som fikk barn under studiet tok med partneren på flyttelasset til turnusen, men vi fikk allmennpraksis nær sykehusdelen også, så da var det 1,5 år på samme sted. Er blitt noen endringer. Anonymkode: 6afbf...460
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #6 Skrevet 25. april 2017 Ja, de kan nok gjøre det. Du har ikke krav på plass der du vil. Du kan komme med ønsker, men kan ikke forvente å få oppfylt ønsket. Før tok de mer hensyn til turnusleger med barn, men det ble det slutt på etter det ble endret til søknadsbasert turnus. Du kan jo prøve å bytte med noen av de andre turnuslegene. Vi ble tilfeldig utplassert, men kullet etter oss fikk velge selv. Da trakk de nummer, nr 1 fikk velge først osv. Han ene turnuslegen hadde nettopp blitt pappa så da var alle turnuslegene enige i at han skulle få velge først uansett. Får håpe dine kolleger er like snille og omtenksomme. Anonymkode: deb9c...080
skjotta Skrevet 25. april 2017 #7 Skrevet 25. april 2017 Du har krav på å velge en annen jobb dersom det blir for krevende.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #8 Skrevet 25. april 2017 Sånn er det desverre. Når de endret ordningen gikk det ikke lenger an å velge og vrake slik som man i større grad kunne før når man hadde barn Anonymkode: 2916f...c7c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #9 Skrevet 25. april 2017 Var egentlig det jeg trodde... De mer sentrale plassene uten fullt så mye legevakt er jo populære, og det er noen av de andre som har barn i skolealder. Skjønner jo at det er verre å flytte for dem.... Spørs om jeg må søke en restplass, men da er det jo igjen et problem at jeg ikke har barnevakt :/ og de fleste stedene har vel også gjerne 4-5 delt legevakt. Søren altså! Jeg visste jo at det var mye jobb og slikt, men hadde ikke helt innsett hvor vanskelig det er å få seg en plass her i nærheten i allmennpraksis hvor det er mindre legevakt :/ Anonymkode: 237c8...219
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #10 Skrevet 25. april 2017 Barnevakt er det jo mulig å skaffe seg på et nytt sted da. ........ Anonymkode: 8f052...07b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #11 Skrevet 25. april 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevakt er det jo mulig å skaffe seg på et nytt sted da. ........ Anonymkode: 8f052...07b Ikke for hvert 3.døgn og hver 3.hele helg :/ eller 4-5. Må ha noen i beredskap hele tiden hvis jeg har legevakt :/ Anonymkode: 237c8...219
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #12 Skrevet 25. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke for hvert 3.døgn og hver 3.hele helg :/ eller 4-5. Må ha noen i beredskap hele tiden hvis jeg har legevakt :/ Anonymkode: 237c8...219 Joda, hvis du er litt kreativ og villig til p betale. Selv har jeg hatt ei reservebestemor her jeg bor. Ei trygda middelaldrende dame som gikk noen kroner for å stille opp. Også på kort varsel. Hun kosa seg med de små så det det vinn/vinn. Hun fant jeg på Facebook av alle ting da jeg averterte etter barnevakt. Jeg har heller ikke mann eller familie i nærheten og var student. Anonymkode: aa3ce...263
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #13 Skrevet 25. april 2017 Du kan jo f.eks. alliere deg med en student på stedet, som kan tilpasse seg etter din arbeidstid. Hvis hun kan stille helg, ettermiddag, kveld og natt ved behov så har du jo mulighet. Men dette hindrer antakeligvis studenten fra å ha annet lønnet arbeid ved siden av studier, så da må betalingen du gir henne være grei. (Og hun må også få betalt noe når hun er "i beredskap" /bakvakt for deg men det ikke blir behov for henne. Hun må jo droppe andre planer, fest mm for å være tilgjengelig for deg...) Tenk på at det er en begrenset periode, og det ordner seg på et vis! 👍🏻😊 Anonymkode: 56eca...4fd
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #14 Skrevet 25. april 2017 Jeg er ikke lege, men sykepleier, og jeg fikk dekket 64% av utgiftene til barnetilsyn fra NAV for at jeg skulle klare turnusen da jeg var alenemor. Kan det være et alternativ? Anonymkode: 7f7f3...dde
Parallellogrammet Skrevet 25. april 2017 #15 Skrevet 25. april 2017 Her er vel Legeforeningen rette vedkommende å spørre
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #16 Skrevet 25. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Sånn er det desverre. Når de endret ordningen gikk det ikke lenger an å velge og vrake slik som man i større grad kunne før når man hadde barn Anonymkode: 2916f...c7c Ingen har kunnet velge og vrake. Tidligere var det en "kollegial"-enighet blant studentene om at de med barn i skolealder kunne søke barneplass. Småbarn under skolealder ble ikke tatt hensyn til. Så man søkte kullkomitén for barneplass for barn i skolealder. Særplasser ble behandlet av SAK. Anonymkode: 9d295...5c6
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #17 Skrevet 25. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen har kunnet velge og vrake. Tidligere var det en "kollegial"-enighet blant studentene om at de med barn i skolealder kunne søke barneplass. Småbarn under skolealder ble ikke tatt hensyn til. Så man søkte kullkomitén for barneplass for barn i skolealder. Særplasser ble behandlet av SAK. Anonymkode: 9d295...5c6 Neida, men det var enklere før. Nå må jo alle søke, bare på sykehuset jeg er ansatt er det 16 stillinger og 600 søkere. Det er fremdeles mange som ikke fikk plass i våres som står i kø. Det er altfor mange leger som blir utdannet, bare for noen år siden var det 976 turnusventere som skulle ha et sted å jobbe. Det sier seg selv at man må være flyttbar for å få plass Anonymkode: 2916f...c7c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #18 Skrevet 25. april 2017 Hva med au pair? Anonymkode: 0b348...317
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå