Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #1 Skrevet 25. april 2017 Mannen min er langtidssykemeldt pga en skade kroppen. Han har en fysisk tøff jobb, som forverrer skaden, og er derfor 100% sykemeldt. Vært det i to måneder. Og er det minst 1 måned til, antakeligvis lenger. Legene sier at det kan hele seg selv, ellers må det opereres, ingenting er sikkert ennå. Men saken er klar: Så lenge skaden er der, kan han ikke jobbe. Det er ikke mulig å tilrettelegge da alle oppgavene hans, på jobben, er fysiske. Derfor sitter jeg og tenker på "ny jobb", han kan vel ikke være sykemeldt til evig tid? Hvis det blir snakk om å arbeide, men at han f.eks aldri mer kan ha en fysisk jobb og må omskoleres, hvordan fungerer det? Våre utgifter er basert på at vi har 27 000 inn hver måned. Hvis han f.eks skulle fått minstesats AAP hadde det gått til helvete da vi har faste regninger å betale osv. Men hvordan fungerer alt dette egentlig? Noen som har vært gjennom noe av det samme? Anonymkode: 5a2df...a29
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #2 Skrevet 25. april 2017 Han får ikke minstesats, han får 66% av den inntekten han hadde før han ble syk. Minstesats er for de som ikke hadde inntekt eller tjente veldig dårlig før de ble syk så de ikke har opparbeidet seg noe grunnlag for aap. Anonymkode: dd065...65e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #3 Skrevet 25. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han får ikke minstesats, han får 66% av den inntekten han hadde før han ble syk. Minstesats er for de som ikke hadde inntekt eller tjente veldig dårlig før de ble syk så de ikke har opparbeidet seg noe grunnlag for aap. Anonymkode: dd065...65e Hvordan regner de ut 66%? 66% av den inntekten han hadde før han ble syk er jo lavere enn minstesats aap. Anonymkode: 5a2df...a29
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #4 Skrevet 25. april 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan regner de ut 66%? 66% av den inntekten han hadde før han ble syk er jo lavere enn minstesats aap. Anonymkode: 5a2df...a29 Da tjente han veldig dårlig før han ble syk, og vil få minstesatsen. De regner ut aap ved å ta gjennomsnittsårslønn siste tre år før første sykemelding og ta 66% av det. Årslønn får de fra skatteetaten. Men om han hadde veldig lav lønn før han ble syk får han selvfølgelig minstesats, det er vel drøye 15.000 i måneden før skatt Anonymkode: dd065...65e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #5 Skrevet 25. april 2017 Han kan være sykmeldt i 52 uker, så foreløpig trenger du ikke å bekymre deg. Han vil også bli kalt inn til Nav etter 26 uker sammen med arbeidsgiver. Anonymkode: 79230...be3
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #6 Skrevet 25. april 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da tjente han veldig dårlig før han ble syk, og vil få minstesatsen. De regner ut aap ved å ta gjennomsnittsårslønn siste tre år før første sykemelding og ta 66% av det. Årslønn får de fra skatteetaten. Men om han hadde veldig lav lønn før han ble syk får han selvfølgelig minstesats, det er vel drøye 15.000 i måneden før skatt Anonymkode: dd065...65e Uff..... men det er jo ikke hans feil at han får minstelønn. håper han bli frisk fort jeg Anonymkode: 5a2df...a29
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #7 Skrevet 25. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han kan være sykmeldt i 52 uker, så foreløpig trenger du ikke å bekymre deg. Han vil også bli kalt inn til Nav etter 26 uker sammen med arbeidsgiver. Anonymkode: 79230...be3 Ok. Anonymkode: 5a2df...a29
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #8 Skrevet 25. april 2017 Hvis han må over på AAP, så får han og noe forsikringspenger gjennom arbeidsgiver. Hvor stor summen er, kommer an på hva arbeidsgiver betaler i forsikring. Men det er en stund frem i tid, han kan være sykmeldt ett år først Anonymkode: b0e70...eb9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #9 Skrevet 25. april 2017 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis han må over på AAP, så får han og noe forsikringspenger gjennom arbeidsgiver. Hvor stor summen er, kommer an på hva arbeidsgiver betaler i forsikring. Men det er en stund frem i tid, han kan være sykmeldt ett år først Anonymkode: b0e70...eb9 Det er ikke garantert. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #10 Skrevet 25. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han kan være sykmeldt i 52 uker, så foreløpig trenger du ikke å bekymre deg. Han vil også bli kalt inn til Nav etter 26 uker sammen med arbeidsgiver. Anonymkode: 79230...be3 Her regner også tidligere sykemeldingsperioder over arbeidsgiverperioden de tre siste år med. Nav har kontroll på maksdato. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #11 Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Her regner også tidligere sykemeldingsperioder over arbeidsgiverperioden de tre siste år med. Nav har kontroll på maksdato. Anonymkode: a8012...c9c Edit: Om periodene er uten sammenhengende jobb i 26 uker. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #12 Skrevet 25. april 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke garantert. Anonymkode: a8012...c9c Hva er ikke garantert? Anonymkode: b0e70...eb9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #13 Skrevet 25. april 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her regner også tidligere sykemeldingsperioder over arbeidsgiverperioden de tre siste år med. Nav har kontroll på maksdato. Anonymkode: a8012...c9c Det stemmer ikke Anonymkode: b0e70...eb9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #14 Skrevet 25. april 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer ikke Anonymkode: b0e70...eb9 Har man flere lengre sykemeldingsperioder med mindre enn 26 uker sammenhengende friskmelding, telles disse sammen. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #15 Skrevet 25. april 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er ikke garantert? Anonymkode: b0e70...eb9 At man får ekstra fra arb.g. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #16 Skrevet 25. april 2017 Man kan være sykemeldt inntil 52 uker, men, Nav vurderer fortløpende om du fyller kravene til sykepenger. En renholder i Nordsjøen som av helsemessige årsaker ikke lenger oppfyller kravene til offshore-attest og dermed må på land, er ikke nødvendigvis arbeidsufør. Du kan ikke gjøre jobben du har, men du kan kanskje gjøre andre jobber. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #17 Skrevet 25. april 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: At man får ekstra fra arb.g. Anonymkode: a8012...c9c Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete. Man får jo selvfølgelig ikke forsikringspengene fra arbeidsgiver, men fra forsikringsselskapet som har arbeidsgiver betaler til. Etter som jeg har forstått er det noe alle arbeidsgivere må ha Anonymkode: b0e70...eb9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #18 Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete. Man får jo selvfølgelig ikke forsikringspengene fra arbeidsgiver, men fra forsikringsselskapet som har arbeidsgiver betaler til. Etter som jeg har forstått er det noe alle arbeidsgivere må ha Anonymkode: b0e70...eb9 Stemmer likevel ikke. Det kommer helt an på hvilke ordninger stedet har. Noen får en form for uførepensjonsutbetaling ved siden av aap. Andre får kun aap. Du tenker gjerne på kollektiv forsikring? Der må man også undersøke hva arbeidsplassen har og ikke har og dekker eller ei. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #19 Skrevet 25. april 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete. Man får jo selvfølgelig ikke forsikringspengene fra arbeidsgiver, men fra forsikringsselskapet som har arbeidsgiver betaler til. Etter som jeg har forstått er det noe alle arbeidsgivere må ha Anonymkode: b0e70...eb9 Eneste arbeidsgiver må ha er pensjonssparing og ulykkesforsikring, alt annet er bonus. I min bransje er det ikke vanlig med forsikringer som gir utbetalinger ved sykdom. Anonymkode: dd065...65e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #20 Skrevet 25. april 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stemmer likevel ikke. Det kommer helt an på hvilke ordninger stedet har. Noen får en form for uførepensjonsutbetaling ved siden av aap. Andre får kun aap. Du tenker gjerne på kollektiv forsikring? Der må man også undersøke hva arbeidsplassen har og ikke har og dekker eller ei. Anonymkode: a8012...c9c Da beklager jeg, for da er jeg tydeligvis blitt feilinformert. Er heldig jeg som får det da Anonymkode: b0e70...eb9
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #21 Skrevet 25. april 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da beklager jeg, for da er jeg tydeligvis blitt feilinformert. Er heldig jeg som får det da Anonymkode: b0e70...eb9 Ja Jeg fikk fra ene jobben, men ikke den andre. Det gjelder å undersøke slike ting. Alle monner drar når inntekten går ned. Anonymkode: a8012...c9c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #22 Skrevet 25. april 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da beklager jeg, for da er jeg tydeligvis blitt feilinformert. Er heldig jeg som får det da Anonymkode: b0e70...eb9 Vi andre bør tegne en slik forsikring selv. Jeg har en livs- og uføreforsikring som betaler ut mellomlegget mellom aap og vanlig lønn om jeg blir langvarig syk, det er ganske vanlig på de nyere uføreforsikringene. Anonymkode: dd065...65e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå