Gå til innhold

Femåringen måtte som straff i bhg stå ute i 12 minusgrader


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det mest bekymringsverdige her er at barnehagen tror på straff som oppdragelsesmetode. De forstår ikke at deres rolle er å skape et klima i barnehagen hvor slike situasjoner ikke oppstår. Dette eksempelet viser en usikker ansatt som i mangel på noe bedre, tyr til en forferdelig straffemetode. Når hun sier dette på foreldremøtet, avslører hun at barnehagen mangler de mest grunnleggende kunnskapene for å jobbe med barn. Hun skjønner ikke protesten fra gutten er et symptom på noe annet eller at barnehagen har feilet i måten de håndterer påkledningssituasjonen. 

 

Anonymkode: 3b85a...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, bare oi. Ikke greit i det hele tatt. Skeptisk til barnehagens kunnskap om barn, og hvorfor reagerte ingen andre voksne. Og verst av alt at personalet mente dette var så godt håndtert at de ville bruke det som eksempel på et foreldremøte? 

Anonymkode: ae23a...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg hadde anmeldt forholdet.

-gått til media.

-skrevet om hendelsen på Facebook. Ved å få det ut i media og få saken ut i lyset skal du se at det blir gjort tiltak de ellers ikke ville iverksatt.

- gått til styrer

-byttet barnehage

Anonymkode: 70565...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det mest bekymringsverdige her er at barnehagen tror på straff som oppdragelsesmetode. De forstår ikke at deres rolle er å skape et klima i barnehagen hvor slike situasjoner ikke oppstår. Dette eksempelet viser en usikker ansatt som i mangel på noe bedre, tyr til en forferdelig straffemetode. Når hun sier dette på foreldremøtet, avslører hun at barnehagen mangler de mest grunnleggende kunnskapene for å jobbe med barn. Hun skjønner ikke protesten fra gutten er et symptom på noe annet eller at barnehagen har feilet i måten de håndterer påkledningssituasjonen. 

 

Anonymkode: 3b85a...573

Det er jo hele problemet - hun tar det åpent på foreldremøte slik at alle får vite (og kanskje "skremme" barna sine hjemme til lydighet overfor ansatte under trussel om en slik straff som faktisk blir gjennomført). Det betyr jo at hun mener at hun ikke gjør noe galt her, og er klar indikasjon på at hun aldri bør jobbe med barn igjen! De fleste som gjør engangsfeil, overreagerer eller gjør noe galt av hevnmotiv prøver jo å skjule eller bortforklare det. Denne ansatte mener at hun har gjort alt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sendt barn ut for å kjenne på temperaturen mange ganger når de nekter å kle på seg. Er ikke lett å skjønne at det er iiiiskaldt når det er sol ute feks, de kommer fort inn og kler på seg i en fei. Men å la et barn stå ute i et kvarter i 12 minusgrader er barnemishandling!!! Det er sykt, og viser at ingen av de ansatte som var involvert har peiling på barn! Barnet, som i tillegg hadde astma!!, kunne ha fått forfrysningsskader, lungebetennelse osv. Det gjør forferdelig vondt å han neglesprett, og hva med sko? Hadde han sko?? 

Uff... Dette må dere ikke la de slippe unna med :( 

Anonymkode: d3738...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger på 5 år bør høre etter og kle på seg når barnehagen sier det. Tydeligvis en unge som er dårlig oppdratt !! Men man kan selvfølgelig ikke gjøre sånt ! Ut å kjenne på tempen Ok , evt blitt inne å ryddet kjøkken med en voksen eller noe annet kjedelig . Så måtte man tatt opp dårlig oppdragelse med foreldrene siden og jobbet med ungen derfra 

Anonymkode: dcdd3...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unger på 5 år bør høre etter og kle på seg når barnehagen sier det. Tydeligvis en unge som er dårlig oppdratt !! Men man kan selvfølgelig ikke gjøre sånt ! Ut å kjenne på tempen Ok , evt blitt inne å ryddet kjøkken med en voksen eller noe annet kjedelig . Så måtte man tatt opp dårlig oppdragelse med foreldrene siden og jobbet med ungen derfra 

Anonymkode: dcdd3...2c5

Tenker du ikke at bhg burde ha tatt opp dette med foreldrene da, i stedet for å terrorisere gutten? Eller mener du at sålenge barnet er uoppdragent, så må han finne seg i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sendt barn ut for å kjenne på temperaturen mange ganger når de nekter å kle på seg. Er ikke lett å skjønne at det er iiiiskaldt når det er sol ute feks, de kommer fort inn og kler på seg i en fei. Men å la et barn stå ute i et kvarter i 12 minusgrader er barnemishandling!!! Det er sykt, og viser at ingen av de ansatte som var involvert har peiling på barn! Barnet, som i tillegg hadde astma!!, kunne ha fått forfrysningsskader, lungebetennelse osv. Det gjør forferdelig vondt å han neglesprett, og hva med sko? Hadde han sko?? 

Uff... Dette må dere ikke la de slippe unna med :( 

Anonymkode: d3738...9b0

Ja, lungebetennelse er jo stor fare for når man har astma. Da får man luftveisinfeksjoner lett som en plett, og de forløper vanligvis tyngre enn hos dem uten astma. For noe idioti av personalet, og enda godtar styrer at slik presenteres som normal sak på foreldremøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med styrer. Så hadde jeg politianmeldt. Ta også kontakt med kommunelegen. Om ikke styrer er enig i at dette er helt hårreisende hadde jeg sendt en skriftlig klage til kommunen, da må de svare deg skriftlig. Om ikke kommunen gjør noe hadde jeg sendt en klage til fylkesmannen, de har øverste ansvar, over kommunen igjen. 

 

Anonymkode: a0d39...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en politisak. 

Jeg tror på at slikt kan skje, vet om og har ekstreme erfaringer fra barnehage og skole selv. Det er av og til å få helt hakeslepp av hva som foregår av inkompetanse. 

Anonymkode: f5260...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, MrsRiddick skrev:

Det er jo hele problemet - hun tar det åpent på foreldremøte slik at alle får vite (og kanskje "skremme" barna sine hjemme til lydighet overfor ansatte under trussel om en slik straff som faktisk blir gjennomført). Det betyr jo at hun mener at hun ikke gjør noe galt her, og er klar indikasjon på at hun aldri bør jobbe med barn igjen! De fleste som gjør engangsfeil, overreagerer eller gjør noe galt av hevnmotiv prøver jo å skjule eller bortforklare det. Denne ansatte mener at hun har gjort alt rett.

Nettopp, men egentlig var det jo bra at hun gjorde det. Hvis ikke ville hun sikkert ikke blitt avslørt. 

Anonymkode: 3b85a...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

dette er for sykt at jeg tror på det

Anonymkode: 0fdad...d1d

Ikke jeg heller...

Anonymkode: ce66e...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller...

Anonymkode: ce66e...83b

Dere skulle bare visst hvor mye rart som jobber rundt i barnehager

Anonymkode: adead...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar, og god oppmuntring.

Jeg har snakket med kommunelege; han henviste meg til barnehageansvarlig. Barnehageansvarlig spurte om barnet hadde nevnt episoden.. Jeg sa som sant var nei, og at jeg syns dette var enda mer bekymringsverdig enn om barnet hadde det, for er dette en så vanlig straffereaksjon at barnet ikke synes dette er nevneverdig? 

Barnet har fortalt meg om episoden, at hun ikke hadde annet enn strømpebukse og genser på, og at hn var ute alene. Hn sa det var en voksen bak barnehagen med de andre barna, men denne voksne vil ikke kunne se barnet herfra.

i møte i dag med bhg fortalte styrer at barnet mitt hadde hatt på seg fleeceklær og at det stod en voksen med hn hele tiden, og at det ikke var lengere enn to minutter. Styrer var ikke engang tilstede under hendelsen..., denne er heller ikke dokumentert. Pedleder var tilstede, men sa bare beklager og prøvde å dementere seg unna alt hun sa i forrige møte; der hun derimot sa at hun beklaget og måtte innrømme noe, og at barnet hadde vært alene ute, og "du vet jo hvor vanskelig hun er å kle på", og "hun var ute ganske lenge, jeg husker ikke nøyaktig, men det var en stund altså"

er det rart hn er blitt så vanskelig med påkledning dersom barnehagen benytter slike metoder?

Jeg blir så eitrende forbanna at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre; barnet har jo kun uker igjen før sommerferie og skolestart, så å bytte barnehage nå ville vært hensynsløst mot barnet.. 

kan jeg mase om flere råd? :)

hi

Anonymkode: e5286...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er det rart hn er blitt så vanskelig med påkledning dersom barnehagen benytter slike metoder?

Anonymkode: e5286...4c2

En slik straffemetode gjør ikke barna verre ift påkledning.. Det påvirker ikke påkledningen på den måten.

Anonymkode: 04a08...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det bare er noen uker igjen i barnehagen for ditt barn, bør du absolutt anmelde dette og ta det videre med tanke på de andre barna som må fortsette der. Og har denne ansatte barn selv, ville jeg tipset barnevernet, med tanke på ha slags oppdragelsesmetoder hun kanskje benytter på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En slik straffemetode gjør ikke barna verre ift påkledning.. Det påvirker ikke påkledningen på den måten.

Anonymkode: 04a08...760

Hvordan vet du det? Har du prøvd slik straffemetode og funnet ut av det, eller har du lest norsk statistikk om slike straffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange gode svar, og god oppmuntring.

Jeg har snakket med kommunelege; han henviste meg til barnehageansvarlig. Barnehageansvarlig spurte om barnet hadde nevnt episoden.. Jeg sa som sant var nei, og at jeg syns dette var enda mer bekymringsverdig enn om barnet hadde det, for er dette en så vanlig straffereaksjon at barnet ikke synes dette er nevneverdig? 

Barnet har fortalt meg om episoden, at hun ikke hadde annet enn strømpebukse og genser på, og at hn var ute alene. Hn sa det var en voksen bak barnehagen med de andre barna, men denne voksne vil ikke kunne se barnet herfra.

i møte i dag med bhg fortalte styrer at barnet mitt hadde hatt på seg fleeceklær og at det stod en voksen med hn hele tiden, og at det ikke var lengere enn to minutter. Styrer var ikke engang tilstede under hendelsen..., denne er heller ikke dokumentert. Pedleder var tilstede, men sa bare beklager og prøvde å dementere seg unna alt hun sa i forrige møte; der hun derimot sa at hun beklaget og måtte innrømme noe, og at barnet hadde vært alene ute, og "du vet jo hvor vanskelig hun er å kle på", og "hun var ute ganske lenge, jeg husker ikke nøyaktig, men det var en stund altså"

er det rart hn er blitt så vanskelig med påkledning dersom barnehagen benytter slike metoder?

Jeg blir så eitrende forbanna at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre; barnet har jo kun uker igjen før sommerferie og skolestart, så å bytte barnehage nå ville vært hensynsløst mot barnet.. 

kan jeg mase om flere råd? :)

hi

Anonymkode: e5286...4c2

Jeg synes fremdeles du bør anmelde episoden, spesielt siden dette ikke er første gang, og også det at ped.leder og styrer når bagatelliserer og lyver for å stille seg selv i bedre lys.

Disse trenger fullt søkelys mot seg for å hindre at andre barn må gå gjennom lignende! I verste fall kunne barnet ditt fått et så alvorlig anfall at det ble varig skadet eller verre.

Denne barnehagen har seriøse problemer som de ikke vil innrømme, da må en eller annen tilsynsmyndighet inn i bildet. Klag saken videre og anmeld den!

Anonymkode: 933b0...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange gode svar, og god oppmuntring.

Jeg har snakket med kommunelege; han henviste meg til barnehageansvarlig. Barnehageansvarlig spurte om barnet hadde nevnt episoden.. Jeg sa som sant var nei, og at jeg syns dette var enda mer bekymringsverdig enn om barnet hadde det, for er dette en så vanlig straffereaksjon at barnet ikke synes dette er nevneverdig? 

Barnet har fortalt meg om episoden, at hun ikke hadde annet enn strømpebukse og genser på, og at hn var ute alene. Hn sa det var en voksen bak barnehagen med de andre barna, men denne voksne vil ikke kunne se barnet herfra.

i møte i dag med bhg fortalte styrer at barnet mitt hadde hatt på seg fleeceklær og at det stod en voksen med hn hele tiden, og at det ikke var lengere enn to minutter. Styrer var ikke engang tilstede under hendelsen..., denne er heller ikke dokumentert. Pedleder var tilstede, men sa bare beklager og prøvde å dementere seg unna alt hun sa i forrige møte; der hun derimot sa at hun beklaget og måtte innrømme noe, og at barnet hadde vært alene ute, og "du vet jo hvor vanskelig hun er å kle på", og "hun var ute ganske lenge, jeg husker ikke nøyaktig, men det var en stund altså"

er det rart hn er blitt så vanskelig med påkledning dersom barnehagen benytter slike metoder?

Jeg blir så eitrende forbanna at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre; barnet har jo kun uker igjen før sommerferie og skolestart, så å bytte barnehage nå ville vært hensynsløst mot barnet.. 

kan jeg mase om flere råd? :)

hi

Anonymkode: e5286...4c2

Siden det ble fortalt om på et foreldremøte, så er det vel andre foreldre, evt ansatte som har hørt det pedleder sa, og kan støtte deg? Hva med den personen som sto ute med datteren din, eller var det pedleder kanskje? Er det pedleder som tok avgjørelsen om hvordan straffe barnet, eller var det en annen ansatt?

Ville ikke barnehageansvarlig gjøre noe med det? Jeg tror jeg hadde truet barnehagen med å gå til media hvis de ikke tok det seriøst. Media burde skremme de, for så dårlig reklame kan være knusende for en barnehage.

Anonymkode: adead...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uhørt både helsemessig og pedagogisk. Greit nok å ta han med ut på trappa og la han kjenne at det faktisk er kaldt og nødvendig med yttertøy, men å la han stå ute som straff så lenge er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren jeg hadde blitt så forbanna! Jeg har selv astma og vet hvor grusomt det er å være ute i minusgrader. 

Jeg hadde anmeldt bhg, og den ansatte også hadde jeg kontakter media. Ditt barn er nok ikke den eneste som blir utsatt for slike ting vil jeg tro.

 

Anonymkode: 877fa...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...