Gå til innhold

Alenemor og samværsrett


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har et spørsmål. Jeg har en liten datter på 6,5 mndr, og har full foreldreansvar for bebisen. Jeg får nå overgangsstønad.

Mitt spørsmål er: 

Pappaen til babyen min bor i utlandet, og har veldig gjerne lyst til å bli litt mer kjent med datteren sin og vil egentlig møte henne oftere enn hva jeg har rett på pga min økonomiske stønad som jeg får av nav (jeg har kun rett på 6 uker ferie i året). 

Han synes 6 uker i året er veldig lite (noe jeg igrunn skjønner) og han kan ikke komme til Norge, fordi det vil ta han evigheter å få besøksvisum hit. (det tar ca 3-4 måneder å få svar på om man får det eller ikke) 

Går det an på noen måte å få utvidet min rett på å reise til utlandet? Hadde nå datteren vår vært eldre så kunne hun reist alene, men sånn som situasjonen er nå, så er hun avhengig av at jeg er med. 

 

 

Anonymkode: d2e6e...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du nesten høre med Nav om.

Men hva skal du leve av når du skal ha mer enn seks uker ferie årlig + reiseutgifter, boutgifter, forsikringer osv.?

Tenk også grundig gjennom om du ønsker å ta et så lite barn til et land hvor mange vaksier er påkrevd. Og sjekk for all del at du ikke risikerer at du ikke får med deg babyen hjem igjen - ikke ta hans ord for det, undersøk selv hva som gjelder i det aktuelle landet!

Det beste for ungen hadde vel vært om far forsøkte å få jobb og opphold i Norge?

Anonymkode: 02604...6b4

Skrevet

Er det ikke verd å bruke 3-4mnd på en søknad som gjør at han får besøke og se barnet mer? 

Anonymkode: c6333...50c

Skrevet

Her syns jeg far er litt lat og vil heller at du skal ubeleiliges enn han selv. Det er selvfølgelig verdt det for han å skaffe seg visum slik at han kan besøke deg. At det tar tid er irrelevant. Tiden går jo likevel, og om 3-4 måneder kan han sitte der uten visum fremdeles, eller han kan ha visum. Han må bare gidde, istedenfor å legge alt arbeidet over på deg.

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Dette må du nesten høre med Nav om.

Men hva skal du leve av når du skal ha mer enn seks uker ferie årlig + reiseutgifter, boutgifter, forsikringer osv.?

Tenk også grundig gjennom om du ønsker å ta et så lite barn til et land hvor mange vaksier er påkrevd. Og sjekk for all del at du ikke risikerer at du ikke får med deg babyen hjem igjen - ikke ta hans ord for det, undersøk selv hva som gjelder i det aktuelle landet!

Det beste for ungen hadde vel vært om far forsøkte å få jobb og opphold i Norge?

Anonymkode: 02604...6b4

Tusen takk for svar...

Når det kommer til alle utgifter, så har jeg beregnet dette også selvfølgelig. Nå bor jo jeg gratis i under etagen hos foreldrene mine.  Og vi har egen bolig i det landet, så dvs at vi bor gratis der også..  Jeg har allerede vært der i 4 uker, det er jo 9 timer med fly til, så det er ikke et sted man orker å bare dra på ferie til i 1 uke av gangen.. 

 

Far har også vært i Norge 2 ganger, så det er ikke det at han ikke tar initiativ til å få seg visum, men han synes det går for lang tid mellom periodene, og ikke får sett datteren sin..  

Anonymkode: d2e6e...96c

Skrevet
46 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det ikke verd å bruke 3-4mnd på en søknad som gjør at han får besøke og se barnet mer? 

Anonymkode: c6333...50c

Joda, han gjør nå det, skulle kanskje formulert meg bedre.. men fra søke prossessen til han får svar, synes han at det går for lang tid mellom treffene... 

Anonymkode: d2e6e...96c

Skrevet
41 minutes ago, Pobie said:

Her syns jeg far er litt lat og vil heller at du skal ubeleiliges enn han selv. Det er selvfølgelig verdt det for han å skaffe seg visum slik at han kan besøke deg. At det tar tid er irrelevant. Tiden går jo likevel, og om 3-4 måneder kan han sitte der uten visum fremdeles, eller han kan ha visum. Han må bare gidde, istedenfor å legge alt arbeidet over på deg.

Var nok jeg som formulerte det litt feil, han har allerede vært her 2 ganger, og jeg har vært der 1 gang... 

Anonymkode: d2e6e...96c

Skrevet

Hvis du har bolig i det landet, hvorfor bor du ikke der? Er du i Norge kun for å få stønad fra nav? 

Anonymkode: c6333...50c

Skrevet

Nei, har ingenting med nav å gjøre.. Jeg vil jo følge opp datteren min etter norske vaksinasjonsprogrammet o.l... Jeg vil jo at hun skal vokse opp her i og med at hun skal gå i barnehage og på skolen her.. Men nå som hun er så liten, så har vi muligheten til å pendle, slik at hun kan få være med sin far også.. 

Anonymkode: d2e6e...96c

Skrevet

Det er vel bare å dra? Bare ikke skriv noe om det på sosiale medier. 

Anonymkode: 1e472...966

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...