Gå til innhold

Ferie til mannens hjemland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn og jeg tenker å dra en uke på ferie i sommer. 

Mennen min kan ikke være med pgs jobb. 

Vi sjekker priser og det billigste er til mannens hjemland. 

Vi kan godt reise dit, men vi snakker ikke språket, og da blir det bare klamt å måtte besøke mannens familie.De snakker ikke engelsk. 

Hva tenker dere, kan vi reise uten å besøke familien? Det er snakk om en uke. 

Anonymkode: 1efdc...66b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan dere ikke det!

Trenger ikke bo i huset deres, men å skylde på språket blir for tynn unnskyldning!

Anonymkode: 57de2...9bb

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan dere ikke det!

Trenger ikke bo i huset deres, men å skylde på språket blir for tynn unnskyldning!

Ok, så da skal vi bare sitte å smile til hverandre, ingen har noe å si? 

Skrevet

Det hadde blitt veldig rart for meg og sikkert vært veldog fornærmende for dem. I verste fall kan du booke ett hotell slik at dere kan bo dere men å unnlate å fortelle at dere er der er veldig spesielt. Det er familien til barnet ditt! 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da får du enten lære deg ett par og og ha med ordbok og bruke hendene og høre med mannen op forhånd om de har en person som kan være med å oversette f.eks. Har du lagt dette forslaget frem til mannen din? 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke så veldig løsningsorientert du?

Hvorfor spør du her når du allerede har bestemt deg for at det er umulig?

Skrevet

Hva sier mannen din? Svigerfamilien? Hva ønsker du og barnet?

Jeg har vært gift med en utenlandsk mann i 11 år, og det var først i fjor det ikke føltes stressende og kaotisk å besøke svigerfamilien. Det var første gang jeg seriøst vurderte å dra dit alene med barna på 4 og 6 år (vi drar i mai).

Mannen min er tospråklig, jeg snakker det ene språket, familien det andre, men vi kommuniserer nå godt med armer og bein, mine enkeltord på deres språk og en god porsjon velvilje.

Vi har også flere ganger feriert i mannens hjemland uten å besøke svigerfamilien.

Anonymkode: 028e1...5c1

Skrevet

Du har nok tid til å lære deg det mest grunnleggende i språket, Hi, nok til å greie deg med fingerspråk i tillegg. Når man er gift med en som har et annet språk bør man uansett bruke energi til å lære dennes språk, det går på respekt, synes jeg.

Hvis du ikke vil dra til svigers synes jeg du skal reise et annet sted slik at du ikke skaper noen konflikt.

Anonymkode: d4bae...6f5

Skrevet

Selvsagt kan du ikke gjøre det, det ville vært utrolig frekt! Da får du heller reise til et annet land på ferie.

Dessuten bør du lærer deg mannens språk!

Anonymkode: 6571e...5b6

Skrevet

Hadde min sønns kone kommet til vårt hjemland uten å ta noen form for kontakt. Om så bare for å sitte å smile. Så hadde jeg blitt utrolig skuffet og lei meg. 

Hva med å heller legge litt insats i å lære bittelitt av språket. Om så "hvordan er være" eller spør mannen din om han kjenner noen som kan fungere som tolk et time eller to. Kan jo hende at han kjenner noen som kan litt engelsk. Eller han kan ringe mor/far og spørre dem om de vet om noen. Hva som helst. Bare ikke reis dit uten å ta kontakt. Det er i så fall virkelig respektløst. 

Anonymkode: 752e5...698

Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Er sammen en fra Kosovo. Vi besøkte hans familie i Frankrike og Tyskland.

Jeg kan litt tysk, men ikke fransk og albansk.

Hadde ikk dratt uten han enda. Prøver å lære albansk, men må finne tid også. Er alene med tre.

Min gode venn på tur ble Facebook.

De pratet mye seg imellom og det gikk fort. Kan litt albansk men ga opp der.

Lykke til. Klem

Zemer betyr faktisk hjerte på albansk det min kjære kaller meg.

Skrevet

Jeg ville nok valgt å dra et annet sted selv om det blir dyrere, for å unngå å fornærme noen. Å besøke svigers uten mannen hadde ikke vært aktuelt for meg, selv om de er norske. :P

Anonymkode: 45942...0a2

Skrevet

Men herlighet, hvor tafatte er det mulig å bli. Selvsagt kan dere reise dit uten å dra til slekta. Tvangsmessig slekt på ferie suger jo apeballe. Hvor du drar er det ingen som har noe med, og de trenger aldri å finne det ut heller, om det plager deg. Du er da et fritt menneske.

Skrevet

HI 

80 % av kommunikasjonen er jo kroppsspråk! 😆Smil og vær hyggelig. Det viktigste er at dere sees. 1 time der fikser du 😊🌸

Anonymkode: 24991...182

Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Dere trenger da ikke å leie nabohuset. Eller i det hele tatt å dra til samme plass som de bor. Regner ikke med at landet ikke er så lite.

Anonymkode: 47fa2...8d6

Skrevet

Uten at jeg vet om barnet deres er gammelt nok til å snakke greit, må jeg si det er spesielt hvis ikke far sørger for å lære han sitt morsmål. 

Anonymkode: c394f...4b7

Skrevet

Så rart man ikke tenker på slike når man møter mannen i sitt liv og etterhvert stifter familie. Du burde tatt tak i dette for lenge siden! Men, det er ikke for sent...

Anonymkode: 35d68...9fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...