Gå til innhold

Samlivsbrudd med et barn på 11 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Vi er kommet i en vanskelig situasjon og skal dermed ut av vårt forhold. Vi har et barn på 11 mnd der barnefar ønsker å ha 50/50 samvær. 

Mitt spørsmål er, er dette noe familievernkontoret kommer til å "anbefale" ?, personlig mener jeg at barnet er for liten til å skal dele hjem. 

Hun ammes litt på natta , men vi er under avvenning siden jeg starter i jobb om et par uker. 

Og hvordan har dere gjort det under fars permisjon ? , han tar over nå og skal ha barnet i 10 uker. Der jeg har fått beskjed om at jeg ikke får sett barnet noe særlig. 

Jeg ønsker å gjøre dette på en voksen måte, har lyst at far skal ha samvær men tror det blir vanskelig for barnet og ha delt bosted når barnet er så lite . 

Noen som har vært i samme situasjon? Hvordan gikk dere frem ?

Anonymkode: 866f3...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt bosted er ikke anbefalt før barnet har begynt på skolen, så det kommer ikke til å bli anbefalt på familieverkontoret.

Om han skal ha foreldrepermisjon nå ville det naturlige være at han har barnet mens du er på jobb og du har det resten av døgnet, at han fungerer som dagmamma rett og slett. Selvfølgelig skal ikke han ha 12 uker permisjon nå uten at du får se barnet noe særlig når du har vært barnets hovedomsorgsperson frem til nå, han vil vel ikke traumatisere barnet?

Kom dere på familievernkontoret med en gang, ring i morgen og si dere må ha en hastetime. Om nødvendig går du helt til retten, et så lite barn skal ikke ha 50/50 deling.

Anonymkode: c63b7...46c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Delt bosted er ikke anbefalt før barnet har begynt på skolen, så det kommer ikke til å bli anbefalt på familieverkontoret.

Om han skal ha foreldrepermisjon nå ville det naturlige være at han har barnet mens du er på jobb og du har det resten av døgnet, at han fungerer som dagmamma rett og slett. Selvfølgelig skal ikke han ha 12 uker permisjon nå uten at du får se barnet noe særlig når du har vært barnets hovedomsorgsperson frem til nå, han vil vel ikke traumatisere barnet?

Kom dere på familievernkontoret med en gang, ring i morgen og si dere må ha en hastetime. Om nødvendig går du helt til retten, et så lite barn skal ikke ha 50/50 deling.

Anonymkode: c63b7...46c

Vi har time til familievernkontoret nå til uka, han ønsker ikke å finne en løsning før vi drar dit. Det er 50/50 eller ingenting.

Jeg tenker litt at han tror han vil bli ruinert med barnebidrag osv, men jeg er villig til at vi har en privat ordning der vi deler på barnehage, klær og nødvendige ting.  

Jeg sitter i tillegg alene med et hus, dette bekymrer meg og, håper jeg får det til å gå rundt. 

Enn hvis han ikke signerer samværsavtalen som blir anbefalt av familievernkontoret ? Hva gjør jeg da? 

Skrevet

Jeg fikk overført all permisjon til meg når barnefar gikk ifra meg uten at han kunne si noe på det, dvs NAV spurte ikke om hans mening om det (vi var enig om det selvom), sendte bare inn meklingsattesten der det stod at vi hadde vært på mekling så fikk jeg det innvilget. 

Barna har fast bosted hos meg da. 

Anonymkode: c649a...f79

Skrevet

Ved brudd overtar du da hans uker! Meklingattest og NAV med en gang nå så slipper du det. Du må også få utsatt arbeidsstarten eller barnehage tidligere. Delt bosted er absolutt ikke anbefalt før barnet er minst 3 år. Ikke la deg lure her til snillisme når du har vært hovedomsorgspersonen

Anonymkode: 60cfe...134

Skrevet

Når barnet er så lite så får du hand uker. Han kan protestere alt han vil på det om han tar det til reten så kommet han aldri til å få medhold.

Du har hatt permisjon frem til nå så babyen er vant med deg som hovedomsorgsperson. Du må ikke gå med på at han skal ha 12 uker nå og at du ikke får se barnet,det er IKKE det beste for barnet. Faktisk vil jeg si at det er omsorgssvikt fra din side om du går med på det bare for å blidgjøre far.

Du fortsetter med hovedomsorgen, så må dere bli enige om hvor ofte far skal ha barnet. Feks at han henter barnet i bhg noen dager i uka,lager middag osv før du får barnet igjen ved leggetid. Han kan feks hente barnet hos deg,gå tur,besøke besteforeldre osv. 

Skrevet

Oi oi oi. Dette lover ikke bra. Ikke nevn noe på at du sannsynligvis vil overta hans uker, bare send attest til nav. Jeg ser for meg mange år med konflikter nå. Stakkars barn som har to foreldre som sannsynligvis ikke kommer til å klare å samarbeide om dets beste... 😢

Skrevet

Kom dere til mekling så fort som mulig. Dere trenger ikke å bli enige om noe der. Men så lenge dere har vært der, så får du meklingsattesten og dermed kan sende inn til nav om at du skal ha resten av permisjonen. Det kan være at du må ha en flyttemelding også. 

Her var det brudd før fødselen. Det første året var faren hjemme hos oss på besøk i hvert fall en gang i uken, eller vi var på besøk hos han. Da barnet begynte i bhg hentet far en ettermiddag i uken og hadde barnet til leggetid. Da hentet jeg. Da barnet var et år begynte vi med en overnatting annenhver uke, som økte raskt til en overnatting i uken. Da barnet var halvannen økte vi til fredag til søndag annenhver helg, fordi vi så at det gikk bra. Samarbeidet har ikke alltid vært like bra med far. Stå på det som du mener er det beste for barnet. 

Anonymkode: 89d1e...65c

Skrevet
3 timer siden, Evablaum skrev:

Oi oi oi. Dette lover ikke bra. Ikke nevn noe på at du sannsynligvis vil overta hans uker, bare send attest til nav. Jeg ser for meg mange år med konflikter nå. Stakkars barn som har to foreldre som sannsynligvis ikke kommer til å klare å samarbeide om dets beste... 😢

Er du en født pessimist? Eller ser du fanden på veggen overalt hvor du snur deg???? 

Anonymkode: 2d2fe...ee6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du en født pessimist? Eller ser du fanden på veggen overalt hvor du snur deg???? 

Anonymkode: 2d2fe...ee6

Har du lest innleggene til hi? Oser ikke akkurat samarbeid til barnets beste nei!

Skrevet

Håper situsjonen deres er så vanskelig at det er verdt å flytte fra hverandre! 

Jeg begynner å tro at svangerskap går som skilsmissegrunn snart. 

Anonymkode: 3b9a6...f2e

Skrevet

du som sier at det ikke er abefalt før 6 år tar helt feil,men fra 3 år ..

til hi : du trenger ikke tenke på engang at far får 50% engang, er ikke sikkert i abefaller soving borte heller over natta ennå,men at han får se barnet noen ganger i noen timer et par ganger i uka kanskje :)

hvis barnet er så liten er det nok foreldrene som er enig om det.. men de fleste jeg vet om har ikke hatt 50/50 før barnet har fylt 3

Anonymkode: 706fd...a72

Skrevet

Takk for svar , jeg ønsker selvfølgelig et samarbeid , har ingen intensjon om noe annet. 

Han er en engasjert pappa og skjønner selvfølgelig at han er frustrert over situasjonen som den er. Jeg ønsker selvfølgelig at barnet vårt skal ha det best mulig, og ha muligheten åpen for å ha kontakt med oss begge, så får vi la våre problemer settes til side. 

50/50 høres litt "brutalt" ut, men overnatting av å til burde jo gå bra. Jeg jobber turnus så det er jo greit å ha en avtale med overnatting også. Jeg ønsker som sagt å ha en god dialog. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...