Gå til innhold

Hva tror dere vil skje her ved en evt skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi giftet oss, men flyttet ikke sammen før 5 mnd senere, pga jobb. En mnd før vi flyttet sammen kjøpte vi hus (var da gift). Huset står kun på mitt navn. Jeg gikk inn med 500 000kr, han hadde ingen egenkapital. Huset kostet 3 mill. Mannen var uten jobb et års tid. Dette året pusset vi opp underetasjen, som vi leier ut. Alt av kostnader i forbindelse med oppussing kom fra min inntekt, men han gjorde nesten all jobben selv (foruten rør og elektrisitet). Etter et år fikk han seg jobb her. Nå står han for 1/3 av inntekten i husholdningen, jeg 2/3. All inntekt går inn på en og samme konto. Vi har begge kort til kontoen. Samarbeider fint angående økonomi. Vi tar like mye ansvar hjemme i forhold til både husarbeid og barn. 

Hva ville skjedd ved en skilsmisse? Huset står jo på mitt navn? Men, vi var jo gift da huset ble kjøpt.. Jeg hadde uansett de 500 000 før vi giftet oss.. Veldig nysgjerrig på hva dere tenker om dette...

Anonymkode: 78378...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tommelfingerregelen er at det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut, verdier man bygger seg opp i løpet av ekteskapet deler man.

Man har forsørgerplikt over ektefellen, så perioden han var uten lønn har du etter loven plikt til å forsørge han.

Så jeg tenker at de 500.000 du hadde med inn i ekteskapet skal du også ha med ut, resten deler dere (det er automatisk felleseie med mindre dere har skrevet en avtale med særeie på huset)

Anonymkode: 33540...18a

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tommelfingerregelen er at det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut, verdier man bygger seg opp i løpet av ekteskapet deler man.

Man har forsørgerplikt over ektefellen, så perioden han var uten lønn har du etter loven plikt til å forsørge han.

Så jeg tenker at de 500.000 du hadde med inn i ekteskapet skal du også ha med ut, resten deler dere (det er automatisk felleseie med mindre dere har skrevet en avtale med særeie på huset)

Selv om huset står på mitt navn, jeg eier 100%?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Han bidrar jo til husholdningen han også, så dere bygger dere opp verdier sammen. Har du ikke skrevet en særavtale hvor du har særeie på huset så er det noe dere i løpet av ekteskapet sammen har bidratt til å få til. Hvem som vasker sokker, hvem som jobber mest, hvem som har høyest inntekt, hvem som betaler vaskemaskinen og verkstedregning på bilen, hvem som tar kveldsstell av barna hver dag eller hvem som betaler boliglånet har ingenting å si. Dere bygger verdier sammen som ektepar.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Han bidrar jo til husholdningen han også, så dere bygger dere opp verdier sammen. Har du ikke skrevet en særavtale hvor du har særeie på huset så er det noe dere i løpet av ekteskapet sammen har bidratt til å få til. Hvem som vasker sokker, hvem som jobber mest, hvem som har høyest inntekt, hvem som betaler vaskemaskinen og verkstedregning på bilen, hvem som tar kveldsstell av barna hver dag eller hvem som betaler boliglånet har ingenting å si. Dere bygger verdier sammen som ektepar.

Jeg er forsåvidt enig med deg der. Det som er så rart er at mange her inne på DIB henger seg opp i %andel ift hus. Det har jo i teorien ingentkng å si, så lenge man er gift. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er forsåvidt enig med deg der. Det som er så rart er at mange her inne på DIB henger seg opp i %andel ift hus. Det har jo i teorien ingentkng å si, så lenge man er gift. 

De som har slike avtaler har gjerne skrevet en kontrakt på det, gift eller ei. Men har du ingen kontrakt har man som gift felleseie. Eneste som holdes utenfor er det du beviselig tar med inn i ekteskapet og personlig arv 

Skrevet

Etter husmordommen er det norsk rettspraksis at også arbeid i hjemmet skal bety noe ved deling av et bo.

Du tar ut dine 500 000 resten deles likt. Og slik bør det være. Et ekteskap er et felleskap hvor man bygger et liv sammen. Om den ene eller den andre jobber, tar dugnader, følger opp unger eller hva som skjer så bør verdier som bygges opp deles likt.

Skrevet

Helt enig! Jeg ville evt også vurdert å delt egenkapitalen min. Det viktigste for meg ville jo vært at barna mine hadde to allrighte hjem, ønsker jo ikke at de skal ha det trangt økonomisk når de evt hadde vært hos far. Men, muligens jeg tenker sånn nå når vi har det så fint sammen, og tanken på skilsmisse er så fjern 😊

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Jeg ville evt også vurdert å delt egenkapitalen min. Det viktigste for meg ville jo vært at barna mine hadde to allrighte hjem, ønsker jo ikke at de skal ha det trangt økonomisk når de evt hadde vært hos far. Men, muligens jeg tenker sånn nå når vi har det så fint sammen, og tanken på skilsmisse er så fjern 😊

Ja, og så har det vel også noe og si om partneren kan tenkes å få flere barn.

Her er det helt uaktuelt så pengene ender opp hos ungene uansett på et tidspunkt.

Skrevet
3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Ja, og så har det vel også noe og si om partneren kan tenkes å få flere barn.

Her er det helt uaktuelt så pengene ender opp hos ungene uansett på et tidspunkt.

Det er jo barna som er det viktigste ja. Jeg bør egentlig tenke over saker og ting nå, når jeg er mer rasjonell i tankegangen. Skrive et brev til meg selv.. I tilfelle brydd og det blir helt klikk i hodet..  Uff, fikk skikkelig vondt i magen her. Tanken på skilsmisse har aldri slått meg, men det er klart at det er like stor risiko her som alle andre plasser.. Grusomt!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at huset er ditt. 

Men hvis man skal være rettferdig: ved en skilsmisse må du jo betale ham ut for den arbeidsinnsatsen han har lagt ned i oppussingen. Utover det har han ingen krav i boet. Det han pr idag betaler inn, kan regnes som husleie til deg, med mindre dere begge blir enige om at f eks 5000/mnd som han betaler ned på huslånet er en nedbetaling (altså at han kjøper seg inn.) 

Jeg syns ikke det er rettferdig at du skal dele hele verdien av huset med ham. Pr nå er jo egentlig alle forpliktelser dine, og hvis dere f eks opplever at huset brenner, så er jo også tapet ditt, eller hvis du blir syk/mister jobben og ikke kan betjene lånet - ja, så er gjelden din når banken vil ha sitt. Ikke hans. Han kan gjeldfritt forlate det synkende skipet. 

(Forhåpentligvis er du forsikret?) 

Anonymkode: c6733...b4a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har en hel masse å si når man ikke lenger er det...

Anonymkode: c6733...b4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...