Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #1 Skrevet 20. april 2017 Rett før påske klarte jeg å brekke en finger. Pekefinger på høyre hånd. Legen satt på tape slik de gjør ved brudd i fingeren og klinte den sammen med langefingeren. Tapen måtte av dagen etter og jeg satt ikke på ny selv om jeg fikk en rull av legen på legevakten. Jeg har psoriasis på fingrene og dele ble forverret ved å ha på tape. Så har jeg gått uten noe i flere dager. Ei uke nå. Like vondt, ikke så hovent lenger, men fingeren er ubrukelig. Dessuten har jeg slått den borti litt her og der og Et par ganger Jar jeg hørt en knekkelyd, men bare antatt at det var leddet som knakk. Men det her går jo ikke over etter noen dager, opp til ei uke som hun legen s, så hva gjør jeg nå da? Ringer legen på nytt? Har jo bare gått ei uke og blir litt masete å dukke opp nå igjen liksom. De gjør jo ikke annet en å sette på tape og det har jeg jo selv. Hvor lenge bør jeg se an? Anonymkode: 79cff...018
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #2 Skrevet 20. april 2017 Herregud, sett nå på tapen igjen da. Hvordan har du tenkt til at det skal få ro hvis du ikke gjør det? Anonymkode: 7c376...be4
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #3 Skrevet 20. april 2017 du kan jo sette på vanlig bandasje om teipen er vond.å gå uten er jo bare dumt. Anonymkode: 681b3...59f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #4 Skrevet 20. april 2017 Tapen er ikke vond, men når hud med psoriasis ikke får nok luft, så forverres den. På et døgn fikk jeg kløanfall og åpne kjøttsår på fingrene Anonymkode: 79cff...018
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #5 Skrevet 20. april 2017 Legg en allergivennlig kompress under tapen. Aller helst få helsepersonell til å tape på nytt. Anonymkode: 5a5a0...2ec
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #6 Skrevet 20. april 2017 Jeg kan jo ikke reise til legen hver dag for å bytte tapen. Det blir litt vanskelig. Jeg forsøkte i går med kortison under gasbind og tape utenpå, men det klør så veldig at jeg blir gal fordi jeg ennå ikke har fått ferdigbehandlet sårene. Anonymkode: 79cff...018
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #7 Skrevet 20. april 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan jo ikke reise til legen hver dag for å bytte tapen. Det blir litt vanskelig. Jeg forsøkte i går med kortison under gasbind og tape utenpå, men det klør så veldig at jeg blir gal fordi jeg ennå ikke har fått ferdigbehandlet sårene. Anonymkode: 79cff...018 Jeg forstår at psoriasisen din og de sårene du fikk pga. den er en stor utfordring for deg. Men likevel, nå må du faktisk ta vare på deg selv - og det gjør du ikke når du går med en brukket finger uten å gi denne støtte. Du sier det er høyre hånds pekefinger - pekefingeren er så viktig mtp. funksjon, så du ønsker IKKE komplikasjoner i denne fingeren, det kan påvirke funksjonsnivået ditt resten av livet! Ergo - du MÅ i dialog med helsepersonell for å finne løsninger som ivaretar bruddets behov og samtidig tar hensyn til huden i området! Om det betyr at du må til lege for å skifte bandasjer daglig, da må du faktisk gjøre det. Er det "vanskelig" så får legen sykemelde deg 10 % for at du skal få tid til å gjøre det innen legekontorets åpningstider. Men hvis du bor sammen med en tenåring eller voksen så kan disse trolig fint hjelpe deg hvis du først finner en god løsning sammen med helsepersonell. Det finnes forskjellige typer fingerortoser, her er en tilfeldig link: http://camp.no/hand-og-handleddsortoser/fingerortoser.html Hva som helst, nærmest, vil være bedre enn ingen støtte til fingeren din. Det første du bør gjøre er å dra tilbake til legen for å få vurdere tilstanden på nytt siden du hørte et så tydelig "knepp" i fingeren. Dette er viktig for å ikke risikere at du får et skjevt brudd. Så i morgen tidlig - lege! Jeg har stor forståelse både for kløen og for problemene med sårene dine, men det finnes løsninger. Om du må ha minst mulig på fingere for å behandle sårene ferdig, da må du finne en løsning som gjør deg så oppmerksom på fingeren at du hele tiden skåner hånden din. Det kan være så enkelt at du bruker gasbind for å binde sammen pekefinger og langfinger, eller at du tar på deg en vått på den hånden. Er sårene virkelig ille så kan du f.eks. sette noe på tommel som gjør at du hele tiden er oppmerksom på hånden - og at andre, f.eks. barn også er oppmerksom på det og er forsiktig med hånden din. Har du en jobb som gjør at du ikke kan skåne fingeren, da må du snakke med legen om dette. Hjemme må du få hjelp, og bor du ikke sammen med noen så må du bare vente med det du ikke greier inntil fingeren er bra nok til det. Lege i morgen! Anonymkode: f6a4e...220
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #8 Skrevet 20. april 2017 Borrelås, det er tingen. Det kan bli veldig (!) komplisert om du ikke støtter fingeren. Anonymkode: ffa48...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå