Gå til innhold

Hva mener dere om barn og alkohol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 Om ein står opp med ungane kl 7, et frukost og kosar seg. Så tek mor eit glas kvitvin og far eit glas raud vin til lunch kl. 12. Så et dei eit måltid kl 16 (uten alkohol) før dei går til hotellet og skiftar/slapper av.  Kl 19 tek familien middag ute og foreldra tek seg eit nytt glas vin, mannen kanskje to. Då har foreldra i løpet av ein dag delt ei flaske vin. Meinar verkeleg flesteparten her inne at dette er noko ein skal melde til BV?? 

 

Er foreldra konstant berusa og/eller dei har dårlige alkoholvanar rundt borna skal ein sjølvsagt melde frå. Er magefølelsen dårlig fordi det går ut over borna, må du snakke med dei som det gjeld. Innser dei ikkje problema sine, må du ta det til naudsynte instansar. Men er det at du meinar det å drikke alkohol rundt born er feil, uansett anledning eller mengde, då må ein akseptere at her er ein forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei,har ikke gjort det..Var med den på ferie en gang når ingen var rundt 1,5 år og da startet de kl.12 på formiddagen..Ei flaske holdt jo til ettermiddagen,men syns ikke det passer seg at begge sitter å drikker..Hos oss er det stort sett mannen som drikker litt på helg,jeg holder meg stort sett til brus når ungene er rundt oss..

Hi

Anonymkode: 00ba7...2a7

Du må nesten velge: er det fordi du syns det "ikke passer seg", eller er det fordi de blir synlig berusede og dårlig kan ta ansvar for barn? 

I eksempel 1 er det DU som er problemet, i eksempel 2 er det DEM. 

Anonymkode: 810de...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mening er at når man har barn skal man aldri drikke sammen med barnet/barna uansett. Om den ene forelderen drikker når barnet har lagt seg, får det være opptil foreldrene, men den ene forelderen skal alltid være edru. Dette må hvertfall gjelde på ferie.

Anonymkode: f1c70...fd4

Hvorfor det...? 

Her hos meg er det bare én forelder. Og jeg tar meg et glass vin her og nå! 

Anonymkode: 810de...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener du bør melde dette til barnevernet nå! Spesielt om de er i utlandet, da er i realiteten 4-åringen godt på vei overlatt til seg selv med foreldre som er pussa hele dagene. Dette må du melde! Og du melder det nå, mens de er på ferie, da kan bv kontakte reiseoperatør også - gi de opplysningene du har til bv!

Anonymkode: a9018...d28

Fordi hun fikk en snap?!?! Er du seriøs?

Anonymkode: 810de...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Snakk om å være hysterisk!  Hos oss tar vi oss gjerne et glass eller to til maten. Mine barn har aldri tatt skade av det. Slapp av....

Anonymkode: 78120...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgene her tar vi vin til maten, etter mat tar vi vin glasset med bort til sofaen og ser pånorske talenter sammen med barna, mens de koser seg med snop. Ser absolutt 0 problem med det. :)

Hadde vi drukket oss full fremfor barna hadde det vært en helt annen sak. 

Anonymkode: 3bb9e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke HVOR mye man drikker som er problemet, men HVORDAN man er når man drikker. Å drikke alkohol foran barn er OK, men å være full foran barn er ikke OK. 

 

Anonymkode: 8b000...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er hva HI skrev: "Kjenner noen der begge drikker hele dagen mens de er på campingferie, hyttetur,sydentur og barnet som nettopp har fylt 4 er med dem." Dette viser at HI kjenner godt til disse foreldrenes vaner, har observert dem tidligere og har sett at de har et så stort alkoholforbruk hele dagene i ferier at hun er bekymret. Da bør hun melde fra til barnevernet - hun burde ha gjort det tidligere siden barnet er så lite.

Jeg har heller ikke noe imot ett glass vin til lunsj i en ferie og litt vin til middag. Men det er stor forskjell på å drikke et glass til mat og det å drikke jevnt gjennom hele dagene, hver eneste dag, begge foreldre. Det er bekymringsfullt og burde meldes barnevernet. Om disse foreldrenes alkoholforbruk i ferier ikke fører til endret adferd og/eller synlig beruselse så tviler jeg på at hun ville vært bekymret. Hun har kjennskap til dem, og hennes erfaring er at de alltid drikker hele dagene i feriene. Det er ikke forenelig med å ha ansvar for så små barn.

Anonymkode: a9018...d28

Men det er stor forskjell på å "drikke hele dagen" og være å full. Et glass vin til lunsj, en øl på standen og en drink til middag er å drikkke hele dagen, det betyr ikke at man er full. 

 

Dersom hi opplever foreldrene som berusa jevnt over når de er på ferie bør hun kanskje kontakte bv, men ikke "fordi de drikker hele dagen". 

Anonymkode: 63aca...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden her inne er så innmari sort hvit at jeg får helt mark... Vi var nettopp på ferie og da drakk mannen flere øl, mens jeg drakk 1 cider. Godt å kose seg litt. Blir jo ikke akkurat påvirket av en enhet.. Forskjell på å ta litt og drikke seg full. Hvis begge foreldrene blir fulle.. Ja da begynner varsel lampene å blinke. 

Anonymkode: df110...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor MÅ dere ha alkohol for å kose dere??

Anonymkode: 14f8e...caf

Men hva har DU med det å gjøre? Så lenge alkohol er lovlig, noe det er og det ikke finnes noen lover mot det å drikke alkohol med barn til stede, for folk gjøre som de vill. Jeg er vokst opp med foreldre som drakk både høytider, ferier og vin til maten DET har aldri vert ett problem. Ikke drakk jeg noe særlig i mine ungdomsår heller. 

Helt utrolig at alt absolutt alt skall være fyfy her i Norge. Jeg drikker heller vin en brus for å si det sånn. Koser meg med ett-to glass. Drikker aldri brus hjemme og ikke barna heller.

Anonymkode: 8823c...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor MÅ dere ha alkohol for å kose dere??

Anonymkode: 14f8e...caf

Ingen som MÅ det, men det er kanskje det man finner aller koseligst? Hvorfor MÅ du ha sukker for å kose deg, det som smaker så pyton?

Anonymkode: 810de...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor MÅ dere ha alkohol for å kose dere??

Anonymkode: 14f8e...caf

Hvorfor skal man bare kunne gjøre det man MÅ? Det er mye jeg gjør for å kose meg som jeg strengt tatt ikke MÅ. Å drikke alkohol er ikke en av dem, for det finner jeg ingen glede i, men jeg ser virkelig ikke problemet i at andre gjør det, så lenge man ikke overdriver. Det gjelder jo for det meste annet også.

Anonymkode: 75236...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor MÅ dere ha alkohol for å kose dere??

Anonymkode: 14f8e...caf

For min del må jeg virkelig ikke ha alkohol for å kose meg. Men jeg er veldig glad i god vin. 

Hadde det fantes alkoholfri vin som smakte like godt som vin med alkohol, hadde jeg gladelig drukket den alkoholfrie. De aller fleste drikker ikke vin pga alkoholen, men pga smaken. 

Nå har det endelig begynt å komme god alkoholfri øl på markedet (feks Nanny state), og da velger jeg ofte den alkoholfrie over den vanlige ølen. 

Jeg kan forøvrig godt ta meg et glass vin, eller to, mens barna er til stede, men hverken jeg eller mannen drikker oss beruset, eller slik at vi endrer væremåte. Jeg er fullstendig klar over at barn enser fort at man endrer litt væremåte, men om man drikker et glass vin over en lang middag/kveld, så blir ikke promillen stort  større enn om man drikker et par glass surmelk til komlene..

Anonymkode: 82ce4...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er hva HI skrev: "Kjenner noen der begge drikker hele dagen mens de er på campingferie, hyttetur,sydentur og barnet som nettopp har fylt 4 er med dem." Dette viser at HI kjenner godt til disse foreldrenes vaner, har observert dem tidligere og har sett at de har et så stort alkoholforbruk hele dagene i ferier at hun er bekymret. Da bør hun melde fra til barnevernet - hun burde ha gjort det tidligere siden barnet er så lite.

Jeg har heller ikke noe imot ett glass vin til lunsj i en ferie og litt vin til middag. Men det er stor forskjell på å drikke et glass til mat og det å drikke jevnt gjennom hele dagene, hver eneste dag, begge foreldre. Det er bekymringsfullt og burde meldes barnevernet. Om disse foreldrenes alkoholforbruk i ferier ikke fører til endret adferd og/eller synlig beruselse så tviler jeg på at hun ville vært bekymret. Hun har kjennskap til dem, og hennes erfaring er at de alltid drikker hele dagene i feriene. Det er ikke forenelig med å ha ansvar for så små barn.

Anonymkode: a9018...d28

Men i neste setning så viser det seg at hennes definisjon på "å drikke hele dagen" er at to stykker deler litt over en flaske vin i løpet av en hel dag på ferie. Dette gir ikke berusede foreldre, og er ikke et problem eller en barnevernssak.

Endret av Winterlady.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man bare kunne gjøre det man MÅ? Det er mye jeg gjør for å kose meg som jeg strengt tatt ikke MÅ. Å drikke alkohol er ikke en av dem, for det finner jeg ingen glede i, men jeg ser virkelig ikke problemet i at andre gjør det, så lenge man ikke overdriver. Det gjelder jo for det meste annet også.

Anonymkode: 75236...f81

Jeg er litt enig med anonym som stilte spørsmålet. Her blir man synes synd på hvis man ikke får drikke, og man er ikke blitt "voksen" hvis man ikke drikker. Hvis man fikk barn tidlig, så har man ikke "kost seg" (les: gått på fylla). Så ja, jeg har også inntrykk av at mange mener voksne kun kan kose seg med alkohol. Det er mer akseptert å være sukkerfri lavkarbohysteriker enn å være avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Jeg er litt enig med anonym som stilte spørsmålet. Her blir man synes synd på hvis man ikke får drikke, og man er ikke blitt "voksen" hvis man ikke drikker. Hvis man fikk barn tidlig, så har man ikke "kost seg" (les: gått på fylla). Så ja, jeg har også inntrykk av at mange mener voksne kun kan kose seg med alkohol. Det er mer akseptert å være sukkerfri lavkarbohysteriker enn å være avholds.

Jeg er enig med deg i at det blir feil, men svaret på andres intoleranse er ikke nødvendigvis å være like intolerant tilbake. Ønsker jeg respekt for mitt valg, så må jeg også respektere andres. Så lenge det ikke skader noen selvsagt, men det gjør svært sjelden et glass eller to. (Eller en flaske vin i løpet av en hel dag.)

Anonymkode: 75236...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk. Melde til barnevernet?? Å dele en flaske vin utover en ettermiddag er da helt uproblematisk. Å ta seg et glass vin til middagen er da heller ikke noe problem. 

Anonymkode: 5ef2a...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg i at det blir feil, men svaret på andres intoleranse er ikke nødvendigvis å være like intolerant tilbake. Ønsker jeg respekt for mitt valg, så må jeg også respektere andres. Så lenge det ikke skader noen selvsagt, men det gjør svært sjelden et glass eller to. (Eller en flaske vin i løpet av en hel dag.)

Anonymkode: 75236...f81

Det skader nok ikke, men det er bevist st barn dom ser sine foreldre drikke, drikker mer og debuterer tidligere enn de som ikke ser foreldre drikke. Og dette gjelder også om foreldrene ikke endrer atferd. 

Anonymkode: 14f8e...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrsRiddick skrev:

Jeg er litt enig med anonym som stilte spørsmålet. Her blir man synes synd på hvis man ikke får drikke, og man er ikke blitt "voksen" hvis man ikke drikker. Hvis man fikk barn tidlig, så har man ikke "kost seg" (les: gått på fylla). Så ja, jeg har også inntrykk av at mange mener voksne kun kan kose seg med alkohol. Det er mer akseptert å være sukkerfri lavkarbohysteriker enn å være avholds.

Nei, det er det i alle fall IKKE! 

Og tro meg - jeg har prøvd begge deler. Har vært selvvalgt avholds i flere år, og det møtes med respekt og nesten beundring. "Å, har du sluttet, så flink du er!" sa de, med oppriktig stemme.

Sukkerfritt liv har jeg nå - også selvvalgt - og det irriterer folk! 

Men uavhengig av det, så er ikke saken her at noen mener alkohol er synonymt med "kos". Saken er jo hvilke proporsjoner man har. En flaske vin på to voksne i løpet av dagen er flatfyll for noen, men helt standard og aldeles akseptabelt for andre. 

Anonymkode: 810de...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også andre alkoholvaner i feriene. Ungene løfter ikke et øyenbryn av den grunn. Vi har aldri noensinne drukket oss beruset sammen med dem og blir dermed ikke utrygge hvis vi åpner en flaske vin eller en flaske øl.

I syden f.eks starter vi med en bitteliten gammeldansk til frokost. En øl til lunsj. vin til middag om kvelden. Og kanskje en øl mellom lunsj og vin en gang når det er veldig varmt. Det er da alkoholkonsumet i løpet av døgnets våkne timer. Innimellom der bader vi, drar på ekskursjoner, shopper, slapper av. Vi legger oss forholdsvis tidlig og er frisk og opplagt til ny dag når ungene våkner :) 

Men jeg ser med skrekk og gru enkelte foreldre som drikker tett fra morgen til natt med ungene på slep i sydenland og på campingplass. De sitter med ungene på de norske barene, skråler, snøvler og ler høyt. Jeg har gitt beskjed mer enn en gang til hotellet/reiseselskapet om enkelte tilfeller.

Anonymkode: 84cc9...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det skader nok ikke, men det er bevist st barn dom ser sine foreldre drikke, drikker mer og debuterer tidligere enn de som ikke ser foreldre drikke. Og dette gjelder også om foreldrene ikke endrer atferd. 

Anonymkode: 14f8e...caf

Men denne undersøkelsen ble vel gjennomført på 1980- eller 90-tallet.

Drikking blant ungdom er på vei ned i Norge. De drikker atskillig mindre enn deres foreldre gjorde.

Anonymkode: 810de...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et glass vin til lunsjen, og kanskje et par til middag på restaurant på kvelden (altså to, ikke et par som i to-tre-fire), er ikke noe problem, synes jeg, så lenge man ikke blir synlig beruset. 

Om disse foreldrene var fulle, eller om problemet er at Hi ikke liker at foreldre får i seg en eneste cognac-kule med barn i nærheten, er ikke lett å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vokst opp med foreldre som drakk/drikker. Å av den grunnene alene er jeg HELT IMOT alkohol rundt barna mine. 

Var helt grusomt i oppveksten og tenårene når vi venner tok ringerunden til foreldrene våre om mine aldri kunne kjøre/hente fordi de hadde hatt noe "godt i glase" som de sier. Alltid beruset på ferier og høytider. Nei huff og huff... ikke gode minner. 

De drikker den dag i dag, og det er et stort problem synes jeg. Alltid noe i glasset på kveldene. 

Anonymkode: f0cd2...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...