Gå til innhold

Besøkshjem....noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kunne tenkt oss å ta imot et barn en helg i måneden. Et barn som blir en del av oss og blir med på våre aktiviteter. Føler at det kan bety mye både for oss og barna.

Hvordan fungerer dette? Noen som har erfaring? 

Anonymkode: 36bbc...e1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 36bbc...e1e

Skrevet

Ikke gjør det med mindre dere er klar for et barn med traumer bak seg. Eller velg et som ikke har det vanskelig, bare en sliten mor. Sjekk på bufetat.no

Anonymkode: 83909...5dc

Skrevet

Det er vel ikke hovedvekten av barn som har traumer? De fleste er vel bare vanlige barn med en sliten mor.

Har hatt besøkshjem til barnet, hun var der hver 3. helg, og innimellom en ettermiddag i uka hvis jeg hadde behov for det. Hun koste seg der med "foreldrene" og barna som var store, tror yngste hos dem var 14-15 da hun begynte å være der. De fant på ting i helgene, og jeg fikk alltid positive tilbakemeldinger etter hun hadde vært der. Etter hvert ville hun ikke dit, men jeg hadde ikke inntrykk av at det var fordi hun ikke hadde det bra der, mer at det var vanskeligere å holde kontakt med venner når hun var der, og at hun helst ville være hjemme. Hendte jeg fulgte henne dit, og da ville hun ikke vær med hjem igjen, så jeg er sikker på at hun hadde det bra.

Anonymkode: 07345...024

Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten og fatter i blant vedtak om besøkshjem, rekrutterer og matcher. Vi har også vært besøkshjem selv i to omganger.

De generelle kravene er personlig egnethet, overskudd og "egnet soveplass" for barnet. Besøkshjemmet kompenserer økonomisk, men man blir definitivt ikke rik av det (ca 700 kr døgnet, en kombo av utgiftsdekning og skattbar arbeidsgodtgjørelse).

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for spesielt traumatiserte barn. Det vanligste hvor jeg har jobbet er besøkshjem i tilfeller hvor barna har helt ok omsorg, men kan behøve flere gode mestringsopplevelser og hvor forelder behøver en pust i bakken eller alenetid til ett av flere søsken f.eks.

Dere kan melde interesse til lokal barneverntjeneste. Det er også tidvis behov for avlastnings-/besøkshjem for barn som bor i fosterhjem, men dette kan gjerne være noe mer krevende oppdrag.

Anonymkode: 019b2...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...